Reklama

Reklama

Pozadí událostí

(seriál)
  • angličtina Behind the Curtain (festivalový název)
Česko, 2022, 5 h 2 min (Minutáž: 74–77 min)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Vojtěch Bohdanovský (Jiří Havelka) a Soňa Kostková (Petra Hřebíčková) jsou sourozenci. Oba učí na Univerzitě Palackého v Olomouci, oba prožívají krizi v manželství: Vojtu s pětiletým synem opustí žena, Soňa, připoutaná ke dvěma dětem, čelí manželovým nevěrám a věčnému přehlížení. Vojta ve volném čase píše detektivky. Soňa se jím nechá inspirovat a vydá pod pseudonymem velmi úspěšný erotický román Pozadí událostí.  Do funkce děkanky filozofické fakulty je zvolena ambiciózní Alice Klusová (Jitka Čvančarová). Ve snaze vymýtit veškeré projevy přežívajících sexistických stereotypů na škole se do jejího hledáčku se dostávají pedagogové a studenti, kteří pomyslnou etickou hranici překračují. Situace na univerzitě eskaluje ve chvíli, kdy dojde k sexuálně motivované vraždě studentky. Vyšetřováním případu je pověřena pětatřicetiletá kriminalistka Lída Stehlíková (Martha Issová), která žije v partnerském vztahu se ženou, s níž čeká rodinu… (Česká televize)

(více)

Recenze (140)

spacylemon 

všechny recenze uživatele

Takhle jsem se nechal nachytat! Pod vlivem komentářů (kritických) tria Klíčová, Zabloudilová & Fila celý natěšený jaký to bizár asi Hřebejk natočil a ono je to všechno jinak! Ne, Čvančarová nehraje děkanku Slovákovou, zneužívání moci starých páprdů nad nesvéprávnými studentkami není bezbřeze oslavováno. On si ten geront Hřebejk jenom dovolil natočit jiný film, než jaký si doba žádá... Další všeobecné nepochopení - výkon Kubiošové, Vančury ad. není anomálie v seriózním díle, ale gró! Copak nepoznáte, že se díváte na grotesku? (Takže hlavní mínus, že takových scén není víc.) P.S.: úctyhodný seznam 6 obsazených zpěváků z trilogie Nejsvětější trojice (Budař, Winterová, Kyšperský, Nebřenský, Kalina a všudybyl Toader) se rozrůstá Katarzií, Ventolinem a Ostrouchovem na neuvěřitelných 9! ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Osobně mám rád tvorbu pánů Hřebejka a Jarchovského, ale při vší úctě - takhle špatný seriál jsem od nich věru nečekal. Už předešlé Boží mlýny vykazující podobný ,,komediální" přístup k detektivce coby žánru prošlapávaly cestu k tvůrčímu sešupu, tam ale byli jiní scénáristé... Tvůrčím záměrem měla být patrně snaha natočit angažované umění, výsledek ovšem působil jako prapodivná fraška. Pelmel žánrů. A hlavně profesní přehmaty - to si opravdu nikdo z pánů nevšiml, že Katarzia absolutně neumí hrát a pohybuje se před kamerou jako mátoha? A naopak že Jitka Čvančarová přehrává tak, že je její role děkanky jen prázdnou karikaturou? Zápas u skříně - ten se tam snad dostal z jiného seriálu - z nějakého sitkomu! A pokus o vyhození z okna? (Postava děkanky měla patrně mít předobraz v legendární vrchní sestře z Formanova Přeletu nad kukaččím hnízdem, nebo snad personifikuje soudružku Bobošíkovou v pozici ředitelky ČT? Nebo děkanku FAMU Slovákovou? Nebo kompilát všech tří výše zmíněných? Stejně jako slizký a úlisný proděkan Mrkvička mluvčího Ovčáčka? Proto o svém seriálu mluví tvůrci jako o satiře? Protože moc jiných satirických prvků tam tedy nevidím...) Nebo hlavní hrdinka (z mého pohledu byla tedy důležitější než sourozenecké duo pedagogů) - začínající vyšetřovatelka, která by jako kriminalistický elév měla mít divákovy sympatie, ty ovšem scenáristé zazdí v okamžiku, kdy si v momentě oznamování smrti dítěte rodičům naprosto neempaticky odskočí vyřizovat soukromý hovor na balkón? Nebo když před svým předškolním dítětem dostane amok a sprostě před ním nadává? To pak jdou sympatie k ledu... O smyslu postavy šéfa týmu oddělení vražd (vyšetřovatele stoika) snad ani nemá smysl psát... Jestliže tvůrci chtěli svou minisérií otevřít debatu na závažná celospolečenská témata, tak se jim podařilo leda otevřít debatu o své počínající tvůrčí impotenci...a jestli chtěli ,,jen" pobavit, tak asi nemám ten správný smysl pro humor... ()

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Michal Sýkora, Petr Jarchovský a Jan Hřebejk se znovu setkali a upřímně se divím, proč je z toho až takové kopání ze strany diváků. Ano, mnozí tam zbytečně mluví jak dobytek, pár scén nezafungovalo, ale celkově mě rozehrané linie z akademické půdy bavily. Stejně jako postavy. Třeba přirození Jiří Havelka a Petra Hřebíčková předvádějí své sourozenecké špičkování a hází nekorektní hlášky. On vyučuje na katedře anglistiky, zejména studentky ho žerou. Ona, rovněž profesorka, napíše pod pseudonymem skandální erotickou knihu. Kromě zájmu o literaturu mají velmi podobnou i situaci doma: ji manžel ignoruje a evidentně zahýbá, takže v koupelně občas bzučí vibrátor, jeho žena věří, že má před sebou obří uměleckou kariéru a rodina je až na dalším místě. Oba navíc leží v žaludku nové upjaté děkance (Jitka Čvančarová jednou skvělá, podruhé šíleně afektovaná). Fanatická vyznavačka hnutí upozorňující na sexuální obtěžování žen (studentek nevyjímaje), ponižování či na sexistické poznámky ovšem záhy na akademické půdě okusí mnohem horší problémy, když dojde k vraždě. Postupně tak poznáváme i jednotlivé studenty (herecky je nejzajímavější Sarah Haváčová), aby v závěru leželo bezvládné tělo mladé dívky v divadelním zákulisí univerzitního divadla. Baví i Tomáš Bambušek, který se drží své vyšetřovací verze, a který soupeří s ambiciózní kolegyní Marthou Issovou. Ovšem samotné vyšetřování zločinu je jen záminkou k tomu, aby si autoři mohli hrát s komplikovanějšími mezilidskými vztahy. Vše navíc korunuje nádherná Olomouc. A umělecký Konvikt je samozřejmě třešničkou na dortu. Rozhodně to má své mouchy, ale „odpad“ si pořád představuju jinak. ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Začněme tím slonem v pokoji: V obecné rovině souhlasím s kritikou toho, jak seriál přistupuje k milostným vztahům mezi pedagogy a studentkami (úplně asi nejvíc s komentářem Táni Zabloudilové, který vyšel jako první). A ne, nevyvozuji z toho žádné závěry o tvůrcích a jejich názorech. Stejně tak necítím žádnou předpojatou nenávist k žádnému z nich a nejsem zhrzený kvůli tomu, že se seriál odehrává na "mé" univerzitě (jakkoli mi jistý nevyžádaný, reverzní product placement přijde stále kuriózní).  _______  Vzhledem k tomu, že jsem narazil na mnoho diváků, kteří těmto "feministickým" výhradám nerozumí, doplňuji, že rozhodně po seriálu nevyžaduji, aby ukazoval i nějaké nemorální, zneužívající vztahy tohoto typu. Rád bych ale viděl dílo, které se k jakémukoli podobně závažnému společenskému tématu vyjadřuje způsobem, který není tak neuvěřitelně mimoňský.  _______ Karikatury pracují s nadsázkou a zveličením, ale pokud jsou dobré, dokáží tepat do podstaty věci. V Pozadí událostí se to nedaří tak zoufale, že jsme podobnou hrůzu neviděli snad od Ulovit miliardáře. Postava děkanky (a jejího ovčáčkovského poskoka) nám možná může přijít výstižná jako obecný archetyp protivné, pokrytecké rašple, ale jednak vůbec nezapadá mezi spíše uměřené a realistické herectví ostatních (neherectví Katarzie ponechme stranou) a jednak střílí úplně mimo terč jakožto karikatura přehnaně snaživé feministky.  _______ Pozadí událostí je zhmotněním boomerovského bludu, že aktivismus vůči sexuálnímu obtěžování nějakým způsobem souvisí s prudérností, takže děkanka samozřejmě opovrhuje "pornografickou" knihou (ačkoli jsou zároveň diváci opakovaně upozorňováni, že ve skutečnosti je dotyčná kniha chytrou parodií na pornografii; snad aby náhodou publikum nikým nezpochybňované porno přece jen nepovažovalo za něco nepřípustného a akademické půdy nehodného) a vůbec nepřipouští možnost, že vztah pedagog a studentka může být i nevykořisťující. Když probírá zcela relevantní věci, které jsou v takovém vztahu problematické (všichni snad pochopí, že není košér, minimálně ne vůči ostatním studentům, pokud rozhodujete o stipendiu vaší životní partnerky), dělá to tak jedovatým a telenovelovitě protivným způsobem, že s ní stejně nikdo soudný nemůže souhlasit. Minisérie prostě jen zuřivě mlátí do slaměného panáka - záměrně oslabené a snadno vyvratitelné verze tezí, vůči nimž se chce vymezovat. _______ Hřebejk se hájí tím, že první díl nastavuje nějaká divácká očekávání, které další díly podvrací. Ale pokud jde o vyznění "staří muži křičí na mraky", to zůstává napříč všemi epizodami konzistentní. Ano, pedagogové žijící / souložící se studentkami za to dostávají v dalších dílech čočku, ale dostávají ji od postav, které jim vyloženě křivdí (nadto z milostné či profesní žárlivosti) a mají o nich falešné představy. Když třeba děkanka v slzách teatrálně popisuje policistům, jak snadno může pedagog zneužít naivitu křehkého, nevinného děvčete a my jako diváci víme, že reálně po Bohdanovském studentka skočila sama, máme se po stopadesáté ušklíbnout nad její fanatickou zabedněností a ne přehodnocovat nějaké dosavadní názory. _______ Hřebejk opakovaně označuje minisérii za komediální, ale humor se v ní objevuje podobným způsobem, jako se sprostá slova objevují v řeči člověka, co trpí Touretteovým syndromem s koprolálií - série je většinu času seriózní a uměřená dějem i stylem, ale najednou z ničeho nic přijde překvapivý záchvat, ve kterém na nás tvůrci vychrstnou groteskní fraškovité výjevy jako z nějaké italské buranské komedie. Bitka s děkankou a Mrkvičkova exhibice přitom vyloženě patří do zlatého fondu televizního WTF. _______ Je to škoda, protože Hřebejk je skutečně slušný řemeslník a ve vedení herců vyniká. Seznam všech podivností a dramatických kiksů, jimiž je Pozadí událostí prorostlé, by byl ovšem ještě dlouhý. () (méně) (více)

noizcore 

všechny recenze uživatele

Trošku jsem se bál nízkého hodnocení, to je naštěstí na tomto čísle pravděpodobně jen proto, že seriál vyzdvihuje či nevyzdvihuje ty správné moderní hodnoty (dle očekávání daného recenzenta). Kdo očekává napínavou detektivku a nebude v každé scéně hlídat, zda je seriál správně vyvážený, aby náhodou někoho neurážel, bude spokojen. ()

Galerie (140)

Související novinky

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

16.01.2023

V pondělí 16. ledna v 11 hodin dopoledne proběhla tisková konference České filmové a televizní akademie (ČFTA), během které byly mimo jiné zveřejněny nominace pro jubilejní 30. ročník předávání cen… (více)

Reklama

Reklama