Reklama

Reklama

Pozadí událostí

(seriál)
  • angličtina Behind the Curtain (festivalový název)
Česko, 2022, 5 h 2 min (Minutáž: 74–77 min)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Vojtěch Bohdanovský (Jiří Havelka) a Soňa Kostková (Petra Hřebíčková) jsou sourozenci. Oba učí na Univerzitě Palackého v Olomouci, oba prožívají krizi v manželství: Vojtu s pětiletým synem opustí žena, Soňa, připoutaná ke dvěma dětem, čelí manželovým nevěrám a věčnému přehlížení. Vojta ve volném čase píše detektivky. Soňa se jím nechá inspirovat a vydá pod pseudonymem velmi úspěšný erotický román Pozadí událostí.  Do funkce děkanky filozofické fakulty je zvolena ambiciózní Alice Klusová (Jitka Čvančarová). Ve snaze vymýtit veškeré projevy přežívajících sexistických stereotypů na škole se do jejího hledáčku se dostávají pedagogové a studenti, kteří pomyslnou etickou hranici překračují. Situace na univerzitě eskaluje ve chvíli, kdy dojde k sexuálně motivované vraždě studentky. Vyšetřováním případu je pověřena pětatřicetiletá kriminalistka Lída Stehlíková (Martha Issová), která žije v partnerském vztahu se ženou, s níž čeká rodinu… (Česká televize)

(více)

Recenze (140)

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Pozadí událostí je nesmírně složitá věc na hodnocení. Těch prvků, které si vzali filmaři na paškál je hodně. Nutno říct, že jsem od Petra Jarchovského viděl téměř všechny filmy, na kterých se jako scénárista podílel, ale tady šlápli tvůrci hodně vedle. V první řadě je vražda, která je ale lehce upozaděna pro naznačení různých druhů problémů, které tato společnost řeší. Jedním z nich je třeba soužití lesbiček, které spolu zakládají rodinu. To nese těžce matka Lídy Stehlíkové natož jejich okolí, které to dává jasně najevo. Pravda, společnost na to ještě není moc připravena, Já proti takovému soužití nic nemám a dokonce jsem pro adopci dětí, samozřejmě za přísných podmínek. Nutno o tom ale hovořit a společnost to učit a ne čekat, že to prostě přijme. Každý není, bůhví proč, jako já, který smýšlí tak, že každý si má u sebe doma dělat co chce a nikomu do toho nic není. Pak je tu velikánský problém etiky na Univerzitě Palackého v Olomouci - to jim teda udělali reklamu. Rektorka se snaží o dodržení nějakých morálních a etických pravidel, ale jde na to jako slon v porcelánu, takže všechny jen poštve proti sobě. Osobně mi také nepřipadá v pořádku, aby studentka spala s profesorem, který ji učí a dělá jí zápočty. Je úplně irelevantní, zda ona umí či ne, nebo zda si výborné výsledky vychrápala, důležité je, že oprávněný stín pochybností u ostatních studentek a studentů, které se takto nechovají, bude pořád. Na druhé straně nevím, zda je nutné moralizovat nad erotickým románem, který Soňa Kostková vydává. Špatná reklama pro univerzitu to jistě není. Stačí si vzpomenout na úspěch 50 odstínů šedi, tam byly popisovány hodně úchylné věci a jaký to mělo úspěch. Erotické romány zkrátka letí a sexuální vztahy, různé druhy perverzit a úchylek se dnes dávají na přetřes v reklamách před desátou večer. Řeší se to v talk show a najdete spousty článků na internetu. Je to prostě jedno z hlavních témat, byť s tím zrovna nesouhlasím, je to fakt. Dále je zde řešena otázka postavení mužů a žen ve společnosti. Převážně na vztahu kriminalistky L. S. a jejím kolegovi. Ona zrovna dostává případ a jemu se to ani za mák nelíbí. Chová se k ní dost urážlivě, chvílemi i machisticky a co je pro mě nejvíc překvapivé, jejich nadřízený se jí nezastane a bere situaci klidně. A to i ve chvíli, kdy se právě mužský kriminalista chová k vyšetřovaným nadřazeně, uráží je a klidně hovoří vulgárně a opovržlivě. Nejde nezmínit jejich jasná zaujatost a ignoraci některých důkazů a hlavně chyby při vyšetřování, kdy si ani některé údaje nezjistí a zdaleka se jim to nestane jen jednou. Ti tři opravdu působí jako spolek amatérských fanoušků detektiva Sherlocka Holmese. Jejich absolutně neprofesionální chování by neprošlo ani na vteřinu, stačí občas mrknout na Případy 1. oddělení, jak to funguje v reálu. Nejbizarnější postavičkou je ale Petr Vančura, který ztvárňuje člověka pro něhož je těžká jakákoli definice. Snad jen ta, která souvisí s podlézavostí a až neuvěřitelnou vlezlostí. Ale právě pro jeho věrnost si ho Alice Klusová nechává ačkoli si můžeme všimnou, že některé drby, jež jí přinese, už obtěžují i jí. Závěrečný díl je pak doslova přehlídka jedné bizarní scény za druhou, kdy se snad trumfují, která bude působit trapněji nebo směšněji. Studentka se fackuje s děkankou, leze jí pod sukni, její asistent si sundává kalhoty a předvádí neskutečné grimasy a ona ho chce vyhodit z okna. Umění manželky Vojtěch Bohdanovského pak jen dokládá, že i to nejvulgárnější a nejobscénnější umění může mít úspěch. Stačí, aby se našel dostatečně hloupý a oplzlý člověk. A také to, že umělcům těžko do hlavy vidět a ještě hůř je chápat. Rozumím snaze upozornit na jisté jevy naší společnosti, která má spousty novodobých problémů, neumí nebo nechce je řešit anebo stávající řešení nejsou dostatečná. Ale tohle je více než stupidní způsob, jak to dělat. Na 4 filmové díly roztahané vyšetřování vraždy, které navíc skončí překvapivou pointou co se zohavení těla týče, což je mimochodem také dost přitažené za vlasy, aby renomovaný soudní patolog něco takového dělal, je často bezobsažné, plytké a když nic jiného tak mnohdy prvoplánové. () (méně) (více)

ledzepfan 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Zoufale (ale zoufale) nepochopená záležitost. Vymazlená taškařice u které jsem se párkrát zasmál jako už dlouho ne. Bohužel režie a scénář tady mixuje několik žánrů, pracuje s nadsázkou, staví scény a prokresluje charaktery tak rafinovaně a nejednoznačně, že si do toho tuctový divák tak akorát projektuje vlastní ustrašené světonázory a úplně mu uniká, že kouká na něco co ho v ubrblané názorotvorbě porazilo minimálně o dvě koňské délky militantní ambivalence. Hřebejka, tak nějak po svém, nesnáším, ale tohle je prostě hrozně vtipně nastavené zrcadlo. ()

Reklama

DAPDO 

všechny recenze uživatele

Před premiérou jsem se dočetl, že nás čeká napětí a humor. Jsem asi v tom případě slepej, já za čtyři pokračování neviděl ani jedno. První díl mě vůbec nebavil, chápu, že se to musí nějak rozjet, ale víc jak hodina kydů mezi intoušema na univerzitě a zkoušení divadelní hry mě nevtáhlo. Nechtěl jsem tomu dát už ani minutu, ale protože mám Hřebejka a Jarchovskýho zaškatulkovaný jako lidi, kteří umí, šel jsem dál. Druhý díl s přimhouřením obou očí celkem ušel a třetí byl velmi dobrej. To jsem si říkal, že pokud bude kvalita gradovat a poslední část bude mít stoupající tendenci, odpustím Hřebejkovi ten nezáživnej úvod. Ten mě ale vyvedl z omylu. Poslední díl byl čirej odpad, připadalo mi to spíš jako parodie. Nechápu, že něco někam tři pokračování směřuje a pak se všechno smázne jakýmsi komediálním dílem. I když hodnotím, jak hodnotím, musím ocenit všechny herce, protože výkony se mi fakt líbily, hlavně Čvančarová se role děkanky zhostila na jedničku. ()

spacylemon 

všechny recenze uživatele

Takhle jsem se nechal nachytat! Pod vlivem komentářů (kritických) tria Klíčová, Zabloudilová & Fila celý natěšený jaký to bizár asi Hřebejk natočil a ono je to všechno jinak! Ne, Čvančarová nehraje děkanku Slovákovou, zneužívání moci starých páprdů nad nesvéprávnými studentkami není bezbřeze oslavováno. On si ten geront Hřebejk jenom dovolil natočit jiný film, než jaký si doba žádá... Další všeobecné nepochopení - výkon Kubiošové, Vančury ad. není anomálie v seriózním díle, ale gró! Copak nepoznáte, že se díváte na grotesku? (Takže hlavní mínus, že takových scén není víc.) P.S.: úctyhodný seznam 6 obsazených zpěváků z trilogie Nejsvětější trojice (Budař, Winterová, Kyšperský, Nebřenský, Kalina a všudybyl Toader) se rozrůstá Katarzií, Ventolinem a Ostrouchovem na neuvěřitelných 9! ()

argenson 

všechny recenze uživatele

První díl jsem teda odzíval, ale druhej a třetí byla solidní kriminálka. Skvělý obsazení (Martha Issová!), civilní herecký výkony, nečekaná pointa a spousta Olomouce. Poslední díl se teda zvrtnul do formátu parodie až frašky (Čvanča super), takže ve finále to celý vyznělo jako nadsázka. Ale v tom finále zaznělo meziřádkový edukační sdělení, že sexuální většina jsou všichni hovada s obskurníma vztahama a rozvrácenýma rodinama, potažmo prasata, co rvou ženám flašky do prdele. Zatímco jediná lesbická policajtka ve vztahu s mimořádně ošklivou lesbickou partnerkou jsou tady za vzor fungující rodiny. Čtu to správně nebo to byla taky nadsázka? P.S. Potřeboval bych vysvětlivku ke skvělýmu zvukomalebnýmu slovu, co použila Čvančarová v posledním dílu. Švandomrdky nebo švandoprdky, nebylo jí úplně rozumět. ()

Galerie (140)

Související novinky

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

16.01.2023

V pondělí 16. ledna v 11 hodin dopoledne proběhla tisková konference České filmové a televizní akademie (ČFTA), během které byly mimo jiné zveřejněny nominace pro jubilejní 30. ročník předávání cen… (více)

Reklama

Reklama