Režie:
James WhaleKamera:
John J. MescallHudba:
Franz WaxmanHrají:
Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson, Ernest Thesiger, Elsa Lanchester, Douglas Walton, Gavin Gordon, Una O'Connor, E.E. Clive, O.P. Heggie, Dwight Frye (více)Obsahy(1)
Jeden z nejpopulárnějších hororových filmů všech dob. Filmová klasika. V divácky oblíbeném a kritiky ceněném pokračování Frankensteina opět zazářil Boris Karloff v roli nešťastného monstra, které tentokrát zatouží po partnerce. Colin Clive se vrací jako přehnaně ambiciózní Dr. Frankenstein, aby svému dítěti vytvořil podobně prokletou nevěstu (Elsa Lanchesterová). Režisér původního Frankensteina, James Whale, tímto snímkem završil svou skvělou kariéru. Frankensteinova nevěsta je film, jež potěší nejen fanoušky hororu, nýbrž všechny filmové labužníky. Pokračovanie filmu FRANKENSTEIN (1931), nasledované filmom SON OF FRANKENSTEIN (1939). (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (133)
(1001) Já tedy nevím, jestli jsem se jenom nedívala ve špatné náladě, ale přijde mi, že tohle pokračovaní pošlapalo všechny principy, kvůli kterým byl původní Frankenstein dobrý/zajímavý. Úvod s autory byl sice super, konec v laboratoři a syčení extrémně super, všechno, co udělal Boris hyper mega super, ale ten zbytek... Nesnesitelné vedlejší postavy v čele se starou služkou a snoubenkou, Henry je impotentní idiot i nadále, doktor Ďábel a jeho kufr s lahvemi úsměvný až směšný... V druhé půlce se to všechno zlepší, ale při celkovém pohledu atmosféra utrpěla velkou ránu. Film se zaobírá spoustou blbostí, aby se mohl obratně vyhnout tomu, co by mohlo na příběhu být opravdu zajímavé. ()
Jednička byla normální shit, dvojka je ale mamutí krok vpřed. Přítomnost hudby vše vytáhne i v těch horších scénách, které se vyskytují hlavně ze začátku. Vždy, když byla na scéně komická postavička staré služky, říkal jsem si, že brutální vražda není zas tak špatná věc. Naštěstí po příchodu Borise Karloffa do domu starého slepce se vše v dobré obrátí a film nabere neuvěřitelné grády. Karloff už se jen blbě neksichtí, ale skvěle hraje a dokotr Pretorius je záporák k pohledání. No a třešnička na dortu je finální pokus s oživením nevěsty, opravdu hodně dobrá filmařina. Suma sumárum, bezva film s blbým začátkem. ()
Možná asi nebyl dobrý nápad pouštět si dvojku, když jsem neviděl jedničku, ale tak už se stalo. Frankensteinově nevěstě se nedají upřít jisté kvality, které se projevují ale spíše v jednotlivostech a detailech (studiové exteriéry - ty já prostě miluji a mají pro mě své neocenitelné kouzlo -, masky nebo trikové hrátky s pidilidma). Ale jako celek mě film docela zklamal, ač jsem tedy Whaleova Frankensteina dosud neviděl, z Nevěsty jsem měl silný pocit ho jen zopakovat. Dějově mi to přišlo slabé, mnohé scény mě docela nudily, atmosféra se vytrácela. Mám staré černobílé horrory hrozně rád, ale tohle mi zrovna dvakrát nesedlo. ()
Snažit se poměřovat kvality mistrovské a vybroušené Frankensteinovy nevěsty s předchozím dílem je stejně nesmyslné jako stavět dílo Karolíny Světlé na stylistickou a myšlenkovou úroveň knih Virginie Woolfové nebo, abych zůstal ve filmařské sféře, poetickou neschopnost F. A. Brabce na roveň genialitě lyrického guru Terrence Malicka. Milovat může člověk oba dva díly bez rozdílu, ale v rámci zdejšího hodnotícího systému od sebe nemohou být vzdálenější. ()
Je pravdepodobné, že mnou budú pohŕdať všetci milovníci hororov, ale ja to risknem. Neobľubujem horory, najmä tie v čistej podobe. Nechápem totiž zmysel ich tvorby. A táto klasika skôr vzbudzovala môj pobavený úsmev, než obdiv. Je pravdepodobné, že Boris Karloff, na ktorom to všetko stálo a padalo, bol vo svojej dobe obdivovaným hercom. Ale ja som skôr ochotný akceptovať podobne vyzerajúcu postavu v Rodine Addamsovcov. ()
Galerie (129)
Zajímavosti (55)
- Frankensteinova nevěsta je na plátně sotva pět minut a nikoho nezabije. Je tedy jedinou "čistou duší" ze všech klasických monster studia Universal (dále například: Vlkodlak či Dracula). (DaViD´82)
- Při natáčení scény ve vypáleném mlýně, kdy se Frankensteinovo monstrum propadlo až do zatopených základů, uklouzl Boris Karloff a zlomil si nohu. (DaViD´82)
- V původním sestřihu bylo v "nádobové" scéně Henrymu představeno pět výtvorů doktora Pretoria. Ovšem láhev s malým dítětem byla pro finální verzi vystřižena. Přesto v jednom momentu, kdy je záběr na celý stůl s rozloženými skleněnými nádobami, je na chvilku k zahlédnutí. (DaViD´82)
Reklama