Reklama

Reklama

Kabinet doktora Caligariho

  • Německá říše Das Kabinett des Doktor Caligari (více)

VOD (1)

V malém severoněmeckém městě šíří Dr. Caligari strach a teror s pomocí Cesareho. Ve dne Caligari vystavuje Cesareho na veletrhu, kde v hypnóze předpovídá budoucnost. V noci však Caligariho otrok prochází městem a páchá na příkaz svého pána šílené vraždy. Když jedné noci zemře mladík, kterému Cesare předpověděl blížící se smrt, začne Francis podezírat Dr. Caligariho. Když Cesare unese Francisovu přítelkyni Jane, podezření se mění v jistotu. Tento filmový skvost je ukázkovým příkladem expresionistického filmu a přispěl k mezinárodnímu uznání německé kinematografie. (Film Europe)

(více)

Zajímavosti (30)

  • Film se natáčel v německém Berlíně. (rafix)
  • Film byl v Německu digitálně restaurován a znovu promítán. Ne všechny části originálu se ale podařilo dochovat, a tak byly zbývající části doplněny z různých distribučních kopií. (Hawaj)
  • Na tvorbě kulis a dekorací se podíleli malíři a scénografové Walter Reimann a Walter Röhrig, jenž byli úzce spjati s berlínským uměleckým a literárním časopisem Der Sturm zaměřeným na expresionismus, kubismus, dadaismus a surrealismus. (Sufferer)
  • Kabinet doktora Caligariho je považován za vůbec první opravdový hororový film – byl natočen ještě před tím, než se horor stal ustanoveným žánrem. (Kamkon)
  • Oba scenáristé ve scénáři spojili své osobní vzpomínky na prostředí sanatorií, sexuální zločiny a obrazy pouťových atrakcí. (Kamkon)
  • Ačkoli je Cesare (Conrad Veidt) popisován jako člověk náměsíčný, projevuje se spíše jako narkoleptik, tedy někdo, kdo trpí záchvaty krátkého spánku. Pacient může usnout i během hovoru, řízení auta nebo při konzumaci jídla. (džanik)
  • 12. května 1921 napsal Carl Sandburg v Chicago Daily News o filmu toto: „Hollywoodu, Culver City, Universal City a všem těm místům, kde se tvoří filmy, jenom prospěje, že snímek přichází zrovna v tuto dobu. Je jistě jenom přínosem a našim americkým producentům ukazuje nové stylové a procesní možnosti.“ (džanik)
  • Když byl film v dubnu 1921 uveden v newyorském Capitol Theater, někteří diváci údajně pískali a žádali zpět vstupné. (džanik)
  • Kulisy byly vyrobeny z papíru se stíny namalovanými na stěnách. (džanik)
  • Několik týdnů před premiérou filmu byly po Berlíně vyvěšeny plakáty s nápisem "Du mußt Caligari werden!" (Musíte se stát Caligarim!). Na plakátech nebyla sebemenší zmínka o tom, že se vztahují k připravovanému filmu. (ČSFD)
  • Scenárista Hans Janowitz prohlašoval, že nápad na film dostal jednoho karnevalového dne. Viděl muže skrývajícího se ve stínu. Další den slyšel o vraždě dívky. Šel na pohřeb a muž tam opět byl. Neměl žádný důkaz, že by muž byl vrahem, ale ta myšlenka ho sžírala. (Kulmon)
  • Scenárista Hans Janowitz psal hlavní ženskou roli pro svou přítelkyni Gildu Langer, ta však krátce před natáčením zemřela, a tak ji nahradila Lil Dagover. (Kulmon)
  • Prvý film nemeckého expresionizmu sa radí aj k jeho najtypickejším. Výtvarník snímky Hermann Warm prehlásil o diele: „Filmový obraz sa musí stať grafikou.“ (Biopler)
  • Vizuálnou stránkou filmu sa inšpirovala americká rocková skupina Red Hot Chili Peppers pri tvorbe svojho klipu Otherside. (Jello Biafra)
  • Vo filmovom dokumente Universal Horror (1998) vysvetľuje spisovateľ David J. Skal, autor knihy "Hollywood Gothic", na príklade filmu Roberta Wieneho spätosť hororového žánru a expresionistických dekorácií: „Ľudia v tom čase považovali moderné umenie za obludnosť." (MIMIC)

Související novinky

Projekt 100 pro rok 2008

Projekt 100 pro rok 2008

29.11.2007

V první půli příštího roku připravila Asociace českých filmových klubů už 14. ročník Projektu 100, který nabídne do české distribuce dalších deset kvalitních a celosvětovou kritikou oceňovaných… (více)

Reklama

Reklama