Režie:
Robert WieneKamera:
Willy HameisterHudba:
Alfredo AntoniniHrají:
Werner Krauss, Conrad Veidt, Friedrich Fehér, Lil Dagover, Rudolf Klein-Rogge, Hans Heinrich von Twardowski, Rudolf LettingerVOD (1)
Obsahy(1)
V době pouťových atrakcí přijíždí do městečka Holstenwallu doktor Caligari (WERNER KRAUSS) se svým vystoupením. Předvádí v něm věštecké schopnosti náměsíčníka Cesara (CONRAD VEIDT), kterého ovládá pomocí hypnózy. Jeden z přítomných přihlížejících se Cesara zeptá, jak dlouho bude ještě žít a Cesar odpoví, že do svítání. Druhý den je dotyčný mladík nalezen zavražděn a stopy vedou k Cesarovi...
CABINET DOKTORA CALIGARIHO bývá označován jako první expresionistické dílo. Jeho kouzlo spočívá především v nevídaném řešení výtvarné scény, kterou obstarala skupina mladých avantgardních umělců DER STURM. Dokonale vytvořili fantaskní dekorace pokřivených zdeformovaných ploch a celkový dojem nereálného světa, který spolu s vypjatými hereckými výkony, výrazným líčením herců a bizarní kombinací světel a stínu dodává snímku potřebnou působivost.
Caligari by se dal chápat i jako metafora pro poválečné Německo, plné obav a znepokojení z nastalé situace a strachu z budoucnosti.Caligari má představovat tehdejší systém, státní autoritu a Cesare je jen loutkou v jeho rukou, která plní rozkazy a v zájmu věci i umírá... (caligari)
(více)Zajímavosti (30)
- Film se natáčel v německém Berlíně. (rafix)
- Film byl v Německu digitálně restaurován a znovu promítán. Ne všechny části originálu se ale podařilo dochovat, a tak byly zbývající části doplněny z různých distribučních kopií. (Hawaj)
- Na tvorbě kulis a dekorací se podíleli malíři a scénografové Walter Reimann a Walter Röhrig, jenž byli úzce spjati s berlínským uměleckým a literárním časopisem Der Sturm zaměřeným na expresionismus, kubismus, dadaismus a surrealismus. (ČSFD)
- Hudebník a režisér Rob Zombie se tímto dílem nechal inspirovat v klipu Living Dead Girl. Především barevným tónováním. (Rat-Man)
- Kabinet doktora Caligariho je považován za vůbec první opravdový hororový film – byl natočen ještě před tím, než se horor stal ustanoveným žánrem. (Kamkon)
- Oba scenáristé ve scénáři spojili své osobní vzpomínky na prostředí sanatorií, sexuální zločiny a obrazy pouťových atrakcí. (Kamkon)
- Scénář napsal Rakušan Carl Mayer společně se scenáristou českého původu Hansem Janowitzem. (Kamkon)
- Ačkoli je Cesare (Conrad Veidt) popisován jako člověk náměsíčný, projevuje se spíše jako narkoleptik, tedy někdo, kdo trpí záchvaty krátkého spánku. Pacient může usnout i během hovoru, řízení auta nebo při konzumaci jídla. (džanik)
- 12. května 1921 napsal Carl Sandburg v Chicago Daily News o filmu toto: „Hollywoodu, Culver City, Universal City a všem těm místům, kde se tvoří filmy, jenom prospěje, že snímek přichází zrovna v tuto dobu. Je jistě jenom přínosem a našim americkým producentům ukazuje nové stylové a procesní možnosti.“ (džanik)
- Když byl film v dubnu 1921 uveden v newyorském Capitol Theater, někteří diváci údajně pískali a žádali zpět vstupné. (džanik)
- Kulisy byly vyrobeny z papíru se stíny namalovanými na stěnách. (džanik)
- Několik týdnů před premiérou filmu byly po Berlíně vyvěšeny plakáty s nápisem "Du mußt Caligari werden!" (Musíte se stát Caligarim!). Na plakátech nebyla sebemenší zmínka o tom, že se vztahují k připravovanému filmu. (ČSFD)
- Scenárista Hans Janowitz prohlašoval, že nápad na film dostal jednoho karnevalového dne. Viděl muže skrývajícího se ve stínu. Další den slyšel o vraždě dívky. Šel na pohřeb a muž tam opět byl. Neměl žádný důkaz, že by muž byl vrahem, ale ta myšlenka ho sžírala. (Kulmon)
- Scenárista Hans Janowitz psal hlavní ženskou roli pro svou přítelkyni Gildu Langer, ta však krátce před natáčením zemřela, a tak ji nahradila Lil Dagover. (Kulmon)
- Producent filmu Erich Pommer chtěl, aby film režíroval Fritz Lang, ten však měl jinou práci. (Kulmon)
- Prvý film nemeckého expresionizmu sa radí aj k jeho najtypickejším. Výtvarník snímky Hermann Warm prehlásil o diele: „Filmový obraz sa musí stať grafikou.“ (Biopler)
- Vizuálnou stránkou filmu sa inšpirovala americká rocková skupina Red Hot Chili Peppers pri tvorbe svojho klipu Otherside. (Jello Biafra)
- Vo filmovom dokumente Universal Horror (1998) vysvetľuje spisovateľ David J. Skal, autor knihy "Hollywood Gothic", na príklade filmu Roberta Wieneho spätosť hororového žánru a expresionistických dekorácií: „Ľudia v tom čase považovali moderné umenie za obludnosť." (MIMIC)