Režie:
Tod BrowningKamera:
Merritt B. GerstadHrají:
Lon Chaney, Marceline Day, Henry B. Walthall, Conrad Nagel, Polly Moran, Claude King, Allan CavanObsahy(1)
Rogera Balfoura nájdu zastreleného v jeho londýnskom dome a túto smrť inšpektor Edward C. Burke zo Scotland Yardu (Lon Chaney) prehlási za samovraždu. Vykonávateľ Balfourovej poslednej vôle - sir James Hamlin (Henry B. Walthall) trvá na tom, že jeho priateľ Roger by si nikdy nevzal život sám. O päť rokov neskôr opustený Balfourov dom znova ožíva príchodom dvoch neprívetivo vyzerajúcich nájomníkov a ich prítomnosť podnieti sira Jamesa Hamlina znova zavolať inšpektora Burkeho... (matriosa)
(více)Recenze (14)
Slideshow záberov s intertitles. Výkon Lona Chaneyho ale vyzerá byť dobrý a hodnotiteľný. Podľa hlúpej výhovorky, že ide o dvoch ľudí s rovnakým menom, dej veru rozumne nevyzeral. Detektívna časť bola riadne zamotaná a trochu chýba vysvetlenie stratou záberov. Cítiť hrôzu aj napätie, ale ťažko sa to z dochovaných záberov na mňa prenášalo. ()
Lon Chaney tradičně musel podávat skvělý výkon, to je patrné i z fotografií. Ten člověk byl děsivej i nenalíčenej, natož pak teprve ve všech svých převlecích a maskách. I zde jasně dokládá, že přízvisko Muž tisíce tváří mu patřilo právem. Netušit, že je to zbytečné, modlím se, aby se někde kopie London after midnight ještě objevila. A to nejen kvůli démonickému Chaneymu - příběh je napínavý, s celou řadou hororových prvků, krásnou Marceline Dayovou a překvapivým rozuzlením. Nedávná rekonstrukce navíc filmu dodala i vynikající hudbu, a tak ačkoli de facto jde jen o sled fotografií, musím dát pět hvězd a ani o jednu méně. ()
Je velmi smutné, že se tento němý klenot po požáru v roce 1965, který zachvátil uložiště filmů v trezoru MGM zřejmě již navždy zapsal na seznam ztracených kousků. Po mnoha letech přišlo Turner Classic Movies se spásnou myšlenkou, jak alespoň „částečně oživit tuto klasiku“ a pověřilo producenta Ricka Schmidlina, aby za pomocí dobových fotografií a doprovodných titulků vytvořil foto rekonstrukci filmu. Což jak se následně ukázalo, bylo velmi odvážným ale za to velmi dobrým nápadem a alespoň částečně si tak diváci mohli vychutnat starý detektivní příběh. Jasně nebylo to ono (hraný film je přece jenom lepší než nějaké fotky), ale i tento počin měl rozhodně své kouzlo. Díky titulkům, skvělé doprovodné hudbě a samotným fotografiím (z nich některé byly vskutku děsivé) tak vzniklo dílo, které si jistě zaslouží diváckou pozornost. Lon Chaney nebyl jen mistrem mimiky a převleků, ale i výborným hercem. Děs z něj šel i ze samotných fotek. Když k tomu přidám i půvabnou Marceline Day, já byl prostě spokojený. Je ovšem těžké hodnotit „foto film“ – protože originál to nedokáže nikdy plnohodnotně nahradit. Nicméně pokud máte rádi „rarity“, tak byste si tohle určitě neměli nechat ujít! 60% ()
Unikátní fotorekonstrukce jednoho klasického němého detektivko-hororu, která je sice z dnešního pohledu na úrovni primitivní PPT prezentace, ale přeci jen neztrácí kouzlo díky síle fotografií, jejich poskládání i vážné muzice v pozadí. Zdejší přízrak Lona Chaneyho je geniální. Velká škoda požáru, mohlo to být v klidu dílo považované třeba na úrovni starého Fantoma Opery. ()
Ako ohodnotiť film ktorý sa považuje za stratený? Lon Chaney pôsobí na fotkách naozaj desivo, dej je zaujímavý s originálnym koncon a taktiež to že London after midnight je najvýnosnejším filmom Toda Browninga a Lona Chaneya napovedá že zhorením poslednej kópie najskôr zhorel aj cenný kus kinematografie. Rick Schmidlin odviedol dobrú prácu a ak vystihol aspoň z časti atmosféru filmu tak moje hodnotenie by mohlo ísť len hore. ()
Galerie (30)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Zajímavosti (7)
- Film je považován za ztracený. Jedná se pravděpodobně o nejznámější film, který nebyl dochován. Poslední známá kopie shořela v trezoru MGM během velkého požáru v roce 1967. Společně s ní i další němé filmy filmy A Blind Bargain (1922), V rukou policie (1928) nebo Božská žena (1928). (Mr.Ocek)
- Film byl použit u soudu jakou část obrany muže, obviněněného z vraždy ženy v Hyde Parku, který tvrdil, že výkon Lona Chaneye jej udělal dočasně šíleným. Důkaz nebyl uznán, a tak byl pachatel za svůj čin odsouzen. (Mr.Ocek)
- Chaneyho make-up pro film byl pozoruhodný. Nabroušených zubů a hypnotických očí dosáhl na základě speciálního drátěného vybavení, které nosil jako monokly. Na základě dochovaných účtu se jednalo a velmi precizní masku. Dochované fotografie se dodnes užívají jako příklad jeho exclentního smyslu pro make-up. (Mr.Ocek)
Reklama