Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (371)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Po nejakom čase som sa znova zabýval vo Wilderovom byte. Stále menej ho vnímam ako komédiu. Dá sa pri ňom viackrát zasmiať, ale cez smiech preráža trpkosť, pocit spolupatričnosti s malými a odstrkovanými a odpor k úradníckym predátorom, fungujúcim ako mlynček na nič netušiace obete. Aj po pol storočí je tento film pozerateľný bez kradmých pohľadov na hodinky. A okrem Nobody's Perfect z iného Wilderovho filmu ma zaujali aj záverečné slová v tomto: I Absolutely Adore You. - Shut Up and Deal. ()

burina 

všechny recenze uživatele

Nenechajte sa zmýliť mojim hodnotením. Aj napriek tomu, že nedám plný počet tak ma táto romantická komédia dostala. Jack Lemmon je úžasny, úžasný, úžasný, jeho CC Baxtera si zamilujete a budete mu držať palce aby si krásnu Shirley získal. Jeden z filmov, ktoré by som púšťala ľudom, ktorí neveria, že aj romantická komédia može patriť ku klenotom svetovej kinematografie. ()

Reklama

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Drama / Komedie / Romantický- u snímků s takovýmto popiskem v žánru už dnes ani nečekám, že bych se nějak výrazně bavil. No, jak je vidět, život má pro mě v rukávu pořád ještě nějaká překvapení. Příběh spořádaného, svědomitého úředníka / provozovatele hodinového hotelu mě bavil velice velmi. A nebylo to tím, že bych smíchy pustil slzu, za mě šlo spíš o hodně povedené drama, u něhož jsem se mohl občas pousmát. Jádrem problému byl naprosto klišoidní (ale stále naprosto aktuální) vztah mezi mladou ženou a "nešťastně" ženatým mužem, ale C. C. Baxter v podání Jacka Lemmona dal téhle předvídatelné podívané úplně jiný rozměr. S nadšením jsem sledoval jak téměř každá neúmyslně krutá věta Fran Kubelik trhá nešťastného milovníka na kousky, ale on se vždy dokázal znovu sebrat, aby mohl vzápětí opět zemřít v krutých bolestech. Jack Lemmon byl dokonalý, Shirley MacLane byla skvělá a okouzlující a celá tahle záležitost v sobě skrývala mnohem víc, než slibovala, a zanechala mě ve velmi zvláštní náladě. Byl jsem naprosto spokojen a v takovém případě vždy hodnotím maximem pěticípých. P. S. Film je skvělou ukázkou toho, jak se dělá kariéra přes postel. / "Kam půjdem, k tobě nebo ke mně?" "Klíďo ke mně, tam choděj všichni." / Poučení: Páchat sebevraždu v cizím bytě je vrcholem bezohlednosti. ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Takto inteligentné žánrovky sa totiž už bohužiaľ netočia. Jeden z najlepších a najslávnejších počinov tvorcu Niekto to rád horúce. Jack Lemmon a Shirley MacLaine herecky žiaria v perfektne napísaných postavách. Chytľavý námet, ktorý pozná asi každý študent bývajúci na internáte je pretavený do vynikajúceho scenára a podporovaný majstrovskou réžiou legendy, ktorá dokázala točiť filmy, aké proste musí každý filmový fanúšik milovať. Snímka získala piatich Oscarov, ďalších päť nominácií a hlavne sa nezmazateľne zapísala do sŕdc divákov a dejín kinematografie. Veľká lahôdka ukazujúca, že k absolútnemu šťastiu si občas úplne stačí zahrať karty. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Podle mě je tohle jeden z těch filmů dokonalých snad po všech stránkách. Dokonalé propojení romantiky, humoru i dramatična, dokonalá souhra ústřední dvojice (ačkoliv jsou oba tak jiní), dokonalá vánoční atmosféra, spousta nezapomenutelných momentů a hlavně ta příjemná nepředvídatelnost, jestli to dopadne dobře, nebo ne. Po skončení závěrečných titulků jsem se musel na vlastní oči přesvědčit, že Byt opravdu trval dvě hodiny. Utekl totiž tak rychle. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • Scény v obrovské kanceláři pojišťovny se točily v ateliéru pomocí jednoduchého triku. Kvůli perspektivě byly v zadních řadách kanceláře použity menší stoly a úředníky hráli trpaslíci. (dopita)
  • Na začiatku filmu v byte, keď Bud Baxter (Jack Lemmon) telefonuje, si je možné na stene všimnúť obraz  "I and the Village" od Marca Chagalla. (filipjj)

Reklama

Reklama