Režie:
Billy WilderKamera:
Charles LangHudba:
Hugo FriedhoferHrají:
Kirk Douglas, Jan Sterling, Robert Arthur, Porter Hall, Gene Evans, Timothy Carey, Iron Eyes Cody, Ray Teal, Frank Cady, Harry Harvey, Richard Gaines (více)Obsahy(1)
Příběh neúspěšného novináře, který začne pracovat pro okresní noviny v Novém Mexiku, protože už ho jinde nechtějí. Když náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí velkou příležitost k návratu mezi žurnalistickou elitu. Věrný heslům "dobrá zpráva, žádná zpráva" a "špatná zpráva se prodává nejlíp" zorganizuje záchrannou akci takovým způsobem, aby mohl exkluzivními materiály co nejdéle zásobovat lačné noviny. Na opuštěném místě staré indiánské památky vypukne obrovský mediální cirkus s podporou tisíců čumilů, kteří se přijedou podívat i s rodinami na cizí neštěstí a hrdinskou práci záchranářů a tisku". (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (131)
Rok po Sunset Boulevardu vytáhl z rukávu Billy Wilder další eso v podobě snímku Eso v rukávu. Globálně sice film nesklidil takový úspěch, jako jeho předchozí počin, ale mě osobně oslovil mnohem víc a měl na mě daleko větší dopad, především díky excelujícímu Kriku Douglasovi. Zatím nejlepší Wilderův film, co jsem viděl. ()
Mrazivá novinářské satira sice nedosahuje kvalit Wilderových nejlepších kousků (na to má až moc přímočarý děj), to však nemění nic na tom, že se jedná o řemeslně zručně natočený snímek (čekal by snad někdo něco jiného?), jehož tahounem je Kirk Douglas, představující roli amorálního žurnalisty. 8/10 ()
Kirk Douglas vchází do vydavatelství novin, které má na zdi pověšený slogan "psát pravdu". Ta se ovšem ve skutečném světě, a v tom novinářském obzvlášť, dávno neností. A prachy ten charakter přeci taky zas tak moc nekazí. A tak když dojde k medializaci nešťastného závalu, který pohřbil muže, na místo se jako hladoví supi sjíždějí lidé i média z blízkého i širokého okolí. Tenhle snímek dost ostře kritizuje pokrytectví a hyenismus, s jakým se k sobě (i nevědomky) můžou lidé chovat. Z místa neštěstí se stává atrakce, na níž chtějí profitovat hamižní jedinci a senzacechtivý tisk. Záchrana uvězněného nebožáka je totiž v čase, kdy se peníze jen hrnou, až na druhém místě. 85% ()
Dráma o novinárovi-drsňákovi, ktorý pre svoju túžbu vrátiť sa späť na výslnie neváha potopiť svoju morálku, svedomie i ľudský život. Napriek tomu nie je jeho postava napísaná čiernobielo. Keď sa v ňom konečne pohne svedomie, je neskoro. Respektíve je vôbec niekedy neskoro, ak ide o pohnutie svedomia? Skvelé vyvrcholenie zápletky, záver i celkový odkaz, škoda, že zo začiatku, aj neskôr v strednej pasáži, keď sa zo subjektu nešťastia stáva atrakcia, sa film vlečie a je plný vaty. Film si nevie udržať pútavosť na celých 110 minútach, ale niektoré scény, hlavne k záveru, stoja za to. Napr tá, keď novinár dáva miestnemu šerifovi do zubov. Douglas podáva tradične herecký koncert. ()
Trošku předvídavá, přesto velmi chutná žánrovka. Zkažený, cynický novinář konečně kápne na svou životní story a snaží se ji vysát do poslední kapky. I přes poněkud karikaturní vykreslení postav jsem si to vcelku užil, na svou dobu to má úctyhodný rozmach (bobtnající zábavní městečko). Palec nahoru, hlavně pro Kirka Douglase. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (16)
- Herec Victor Desny zažaloval Billyho Wildera v době, kdy se psal scénář. Tvrdil, že se jedná o neautorizovanou verzi příběhu Floyda Collinse, který před lety uvízl v jeskyni (jak bylo zmíněno ve filmu) a ke kterému vlastnil Desny práva. Desny soud vyhrál a Wilder se odvolal. Nejvyšší soud státu Kalifornie nakonec rozhodl v Desnyho prospěch. Desnymu byla vyplacena částka 14 350 amerických dolarů. (liquido26)
- Chřestýši nejedí žvýkačky – zabalené ani rozbalené. (liquido26)
- Pôvodný plagát, ktorý bol použitý aj pri DVD a Blu-ray vydaniach, zobrazuje filmovú hviezdu Kirka Douglasa, ako sa plazí v jaskyni s úzkostlivým, vyvaleným výrazom a vyvoláva dojem, že práve on je ten, kto je vo filme zavalený v starom skalnom indiánskom sídle. Táto šikovná vychytávka fungovala dvoma spôsobmi: Po prvé, vyvolala u divákov, ktorí ju prvýkrát videli, mylnú predstavu, že je to práve hlavná postava filmu, kto sa nachádza v nebezpečnej situácii (hoci to vôbec nie je pravda...), a po druhé, táto situácia mala symbolizovať to, že sa Kirk snažil dostať z nudného malého mesta, v ktorom robil obyčajného novinára. (westerns)
Reklama