Režie:
Billy WilderKamera:
John F. SeitzHudba:
Miklós RózsaHrají:
Fred MacMurray, Barbara Stanwyck, Edward G. Robinson, Porter Hall, Jean Heather, Tom Powers, Richard Gaines, Fortunio Bonanova, John Philliber (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Vypočítavá Phyllis Dietrichsonová (Barbara Stanwyck) a její milenec - úlisný pojišťovací agent (Fred McMurray) donutí pana Dietrichsona uzavřít životní pojistku na dvojnásobné odškodnění. Phyllisin manžel netuší, že podpisem pojistné smlouvy na svůj život zpečetil svůj další osud. Oba spiklenci naplánují dokonalý zločin a po Dietrichsonově smrti se chystají vyinkasovat pojistku. Vražda je zdánlivě perfektní, jenže nekompromisní vyšetřovatel pojišťovny (Edward G. Robinson) cítí zradu. Napjatá atmosféra ještě zhoustne, když dosavadní milenci a komplici zjistí, že si navzájem nemohou důvěřovat.Temný thriller podle skutečné události patří k mistrovským dílům režiséra Billyho Wildera. Film získal šest nominací na Cenu Akademie včetně kategorie Nejlepší film a Nejlepší herečka pro Barbaru Stanwyck. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (275)
Až do první zápletky se jednalo a neskutečně skutečnou nudnou hovadinu. Poté už film nabral solidní tempo, ze kterého ani trošku neslevil. Atmosféra i napětí by se dalo krájet. Několik výtek bych přesto rozhodně našel. Děj je naprosto jednoduchý a hloupý o samotném provedení vraždy raději budu mlčet. A hlavně a především Barbara Stanwyck je skutečně velmi ošklivá a nestála by ani za opření kola, tím více je zarážející, že se našel někdo, kdo pro ni byl ochoten zabít. Nevidím to na více než na 2*. Film je zbytečně nadhodnocen. ()
Tak aj na druhé pozretie sa mi potvrdilo, že Dvojitá poistka je pre mňa najoblúbenejší film noir a asi nebudem jediný. Obsahuje snáď všetky prvky žánru, ktoré sú predvedené v tej najčistejšej žánrovej podobe, od voice overu, cez diabolský, chytrý plán osudovej ženy, zvraty, až po technické prvky ako je čiernobiela kamera plná tieňov a polotieňov. Poistka vás drží v napätí celý čas, aj keď tušíte už podľa orámovania príbehu, že na konečnú trolejbusu dorazili všetci. Príbeh o prehnitých a ešte prehnitejších, na ktorý žiadny filmový fajnšmeker už nikdy nezabudne. ()
Chladná, výborně vystavěná krimi romance, je často braná za vzorový noir (x) a skutečně obsahuje všechny hlavní prvky žánru. Zrádná manipulativní krasotinka, úkladná vražda, morální úpadek hlavního hrdiny, noční LA, fatalistický feel a předem jasný závěrečný držkopád... Odškrtnu si další starou must-see klasiku, všeho všudy fajn filmový zážitek. ()
Hlavní hrdina, nejspíš kříženec Humphreyho Bogarta a Lee Marvina, nakonec nedoplatí na chybu ve svém zdánlivě bezchybném plánu a dokonce ho ani nepřechytračí femme fatale, ale srazí ho do kolen kancelářská krysa v podobě Edwarda G. Robinsona (nic ve zlém). Důraz na zdánlivě nepodstatné detaily (ohnutý koberec) a napětí po většinu stopáže, to je to, co jsem u Billyho Wildera zatím nepoznal, ale snad budu mít možnost vidět i další jeho podobně laděné kousky. I přesto pro mě ale vrcholem žánru zůstávají Kubrickovo Zabíjení a Wellesův Dotek zla, natočené o dekádu později. ()
Tyhle chytré staré kousky prostě nejde nemít rád. Postavy mají slušnou vyřídilku a ten styl jak pohotově dokáží slovně reagovat na cokoliv mě vždy ohromí. Tady navíc sledujeme z první ruky, kterak jeden nekompromisní pojišťovák začne systematicky rozplétat jeden bezchybně naplánovaný pojistný podvod. Billy Wilder byl skutečný mistr svého řemesla a zcela určitě jeden z 5 nejlepších režisérů všech dob. 80% ()
Galerie (91)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (47)
- Kvůli různým požadavkům se režisér Billy Wilder a scenárista Raymond Chandler navzájem nesnášeli. (Kulmon)
- Dom používaný vo filme ako domov postavy Barbary Stanwyck dodnes stojí na ulici 6301 Quebec Drive v Los Angeles. (westerns)
- Křestní jméno pana Dietrichsona (Tom Powers) se nedozvíme. (Kulmon)
Reklama