Režie:
Billy WilderKamera:
Joseph LaShelleHudba:
André PrevinHrají:
Jack Lemmon, Walter Matthau, Judi West, Cliff Osmond, Lurene Tuttle, Harry Holcombe, Les Tremayne, Marge Redmond, Ann Shoemaker, Ned Glass (více)Obsahy(1)
Podle mnohých kritiků je hnací silou filmu Štístko, další z Wilderových originálních a inteligentních komedií, Oskarem oceněný Walter Matthau v roli vydřidušského právníka Willieho Gingriche. Partnerem mu je další hvězda Jack Lemmon. Ten si zahrál kameramana CBS Harryho Hinklea, jejž nešťastnou náhodou při utkání týmu Cleveland Browns poraní fotbalista Luther Jackson (Ron Rich). Mazaný Willie, Harryho švagr, s vidinou získání spousty peněz zraněného filmaře přesvědčí, aby předstíral, že v důsledku nehody částečně ochrnul. Aby zajistil spolupráci svého klienta, přesvědčí Harryho chamtivou bývalou ženu Sandy (Judi West), aby předstírala oživení jejich romantického vztahu. Ranou pro Harryho svědomí je ale účastné chování fotbalisty, který je z celé kauzy úplně zničený. Mezitím Harryho neustále sleduje soukromý detektiv Purkey (Cliff Osmond), jenž doufá, že jej nachytá v situaci, která by prokázala, že Harry postižení jen hraje, a pojišťovna by se vyhnula vyplacení obrovského plnění. Hvězdný tandem Matthau-Lemmon v dokonalé herecké souhře statečně překonává všechny překážky, i když je jasné, že jejich finta nakonec nemůže vyjít. Pod scénář tohoto úspěšného snímku se podepsala osvědčená dvojice Billy Wilder a I.A.L Diamond. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (53)
Po druhém shlédnutí filmu (o pár let později) musím hodnocení přeci jen zvednout ze 3 na 4 hvězdy. Wilderova režie dodává jinak ne příliš zapamatovatelnému dílku ducha zábavnosti a když si k tomu člověk připočte, že je to poprvé, co na plátně působí jako dvojice Lemmon & Matthau nejde jinak než to dát za 4! Jo a určitě tomu neuškodil šarm a krása Judi West. ()
Film, který není barevný asi hlavně z toho důvodu, že sám vidí věci černobíle. Ale jinak jde o nadprůměrnou konverzační komedii, kompenzující nedostatek humoru inteligencí dialogů. Příběh je rozdělen do několika kapitol, téměř každá kapitola se odehrává na jediném místě, což filmu trochu nešťastně přidává na divadelnosti. Moc pohybu do veskrze statického děje nevnáší ani na vozík ze zištných důvodů upoutaný Jack Lemmon (že by opožděná reakce na Okno do dvora?), to už spíše jeho švagr, zákeřný právník v podání excelentního Waltera Matthaua, jenž věčně pendluje po místnosti. Jedná se o další delší komedii s poselstvím, kterou když se někdo snaží natočit dneska, většinou mu vznikne otravně rozplizlé „cosi“. Málokdo dokáže navázat na lehkost stylu Billyho Wildera, málokdo dokáže napsat vcelku obyčejný příběh, který drží vaší pozornost výhradně za pomoci kanonády dialogů po celé dvě hodiny. Není to jeho nejlepší film, dokonce ani jeden z nich, stále to ovšem je jeden z příjemnějších způsobů, kterak u televize strávit večer, po jehož skončení netoužíte dlouho dumat nad nesmrtelností chrousta, ale prostě jenom vstát a odejít. 65% ()
Wilder tentokrát svojím ostrovtipom trochu šetrí a všetok ho sústredí do postavy vypočítavého právnika a tak iba Matthau chodí a ku všetkému má nejakú sarkastickú poznámku; prestrelky medzi ním a Lemmonom, na ktoré som sa tak tešila, sa nekonajú. Ale Walter našťastie všetko dopĺňa svojími grimasami a tak humorná stránka filmu nestagnuje, i keď pán režisér už bol v tomto smere aj v lepšej kondícii. Na druhej strane tentokrát hrá viac aj na sentimentálnu strunu a hrá na ňu veľmi dobre. Postava futbalového hráča Boom Booma je sympatická a aj ten protirasistický podtón je fajn, dokonca sa tu mihli aj nejaké náznaky humoru, ktorý by som vo filme zo 60. rokov nečakala. Lemmon tentokrát nemá veľmi výraznú úlohu ale všetko si to vynahradí v závere, kedy sa zázračne vylieči. :) Snáď len Judi West tu hrá takú prvoplánovú postavu, našťastie nie je na plátne dlho. Takže pravda, Wilder má v svojej tvorbe rozhodne výnimočnejšie kúsky, ale jeho priemerný film je v širšom ponímaní, oproti iným režisérom, stále vysoko nad priemerom. Ja som sa bavila. ()
Štístko není komediální nálož, jak bychom mohli očekávat podle obsazení a Billyho Wildera za kamerou, na to je děj až příliš košatý a doplněný o několik dramatických až smutných odboček. Co ovšem filmu dodává šťávu, je interakce mezi sucharským a dobráckým Jackem Lemmonem a obhroublým, cynickým zmetkem Walterem Matthauem, který svou oscarovou roli ještě upgradoval o 9 let později ve snímku Na titulní straně. Když se spolu baví tihle dva, roztáčí mezi sebou kolotoč vtipných hlášek a prupovídek, jak jsme ostatně zvyklí z jejich následujících hereckých spoluprací. Nebýt těchhle dvou, jednalo by se o průměr, takhle si Štístko zasluhuje vyšší hodnocení už jenom z toho důvodu, že se na plátně poprvé sešla nejlepší americká komediální dvojice všech dob. ()
Dovoľujem si povedať, že bez režijného prispenia Billyho Wildera by nad týmto filmom dávno krúžili supy. Pretože aj keď je príbeh menej chytľavý (klasické 'oni nevedia, že my vieme, že oni vedia'), Wilderov podmanivý nadhľad mu dáva to správne pohladenie. Nechcem povedať šťavu, pretože film si ide svojim vlastným tempom a klasické spojenie Jacka a Waltera dáva o sebe tiež pozoruhodne vedieť. Nakoniec z toho všetkého zíde aj nejaká tá moralizácia, ale s veľmi prijateľným koncom. 75%. ()
Galerie (57)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer
Zajímavosti (8)
- Nebylo to poprvé, kdy herec při natáčení Wilderova filmu trpěl zdravotními potížemi. Peter Sellers kvůli tomu odstoupil z natáčení snímku Líbej mě, hlupáčku (1964) a byl nahrazen Rayem Walstonem. (MrCreosote)
- Role Willieho Gingriche mohla být hrána Frankem Sinatrou nebo Jackiem Gleasonem, Jack Lemmon však trval na Walterovi Matthauovi. (MrCreosote)
- Námět filmu vznikl tak, že Billy Wilder opravdu viděl kameramana sraženého hráčem při utkání amerického fotbalu. (MrCreosote)
Reklama