Režie:
Billy WilderKamera:
Joseph LaShelleHudba:
André PrevinHrají:
Jack Lemmon, Shirley MacLaine, Lou Jacobi, Bruce Yarnell, Herschel Bernardi, Hope Holiday, Joan Shawlee, Grace Lee Whitney, Paul Dubov, Howard McNear (více)Obsahy(1)
Muž je žárlivý, když miluje. Pošetilá láska k dívce lehkých mravů dožene chorobného žárlivce k plánu, že se v přestrojení za anglického lorda stane jejím jediným klientem... Příběh vášně, touhy a krveprolití ve městě, které nikdy nespí. Tak vypravěč s nadsázkou líčí děj bláznivé komedie Sladká Irma nazvané podle hlavní hrdinky. Tou je neodolatelná dívka se zvláštní oblibou v zelené barvě, která se živí tím nejstarším řemeslem ve vyhlášené pařížské čtvrti červených luceren. Jako jedna velká šťastná rodina tu žijí svorně nejrůznější postavičky pařížského podsvětí, nevěstky i jejich kuplíři. Dokud se zde neobjeví poněkud naivní a horlivý strážník Nestor Patou, který má za úkol dohlížet na dodržování mravnosti. Po drzé policejní razii ve vyhlášeném místu neřesti ale skončí definitivně mimo službu a s ostudou se vrací na místo činu. V místním bistru se znovu setká s Irmou, do níž se bláznivě zamiluje. Z pošetilé lásky se stane dokonce jejím kuplířem, jenže nesnese pomyšlení, že by se jí mohl dotýkat někdo jiný. Vymyslí proto mazaný plán, že se stane jejím jediným klientem v převleku za bohatého anglického lorda X. Jenže vést dvojí život může být pořádně nákladná záležitost a hlavně člověka připravit o zdravý rozum... Znamenitou romantickou veselohru založenou na vztahových karambolech a bláznivých situacích natočil klasik hollywoodského filmu Billy Wilder. Ten napsal scénář spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem I.A.L. Diamondem podle stejnojmenného francouzského muzikálu s lechtivou tematikou z 50. let. V hlavních rolích zazářila osvědčená herecká dvojice z filmu Byt (1960) ve složení Jack Lemmon a Shirley MacLaineová. (Česká televize)
(více)Recenze (73)
Je to fakt zbytečně dlouhé, chvílemi roztahané, ale je to Wilder, je to Lemmon a je to Shirley MacLaine. Tohle trio prostě funguje, i když se dá na celé Irmě najít hodně chybiček. Objektivně spíše na 3 hvězdy, ale díky výše zmíněnému a díky atmosféře a vtipům, které by stěží napsal někdo jiný, než sám Billy Wilder jdu výš. 7/10 ()
S tímhle filmem mám stejný problém jako s Odpolední láskou. Na Wildera prostě slabý průměr - v tomto případě je pak hlavní potíží přehnaná stopáž, mající na svědomí, že se nějak nedostává lehkosti a švihu lepších Wilderových komedií. Nicméně oba hlavní protagonisté jsou skvělí a přímo geniální je postava prolhaného barmana, hraná Louem Jacobim. ()
Billy Wilder se málem utopil ve vlastnoručně vykopaném rybníku. Dlouhá, „velká“ komedie uvozená monologem vypravěče, o věcech nemravných a přesto nesoucí mravní ponaučení, hodně užvaněná, velmi vtipná. Sladká Irma má kromě posledního všechny zmíněné aspekty. Wildera asi opustila múza, jinak si vznik téhle rozvláčné historky z pařížského „skoro-podsvětí“ vysvětlit nedokážu. Pokusů o konverzační humor je mnoho, šíp však ani jednou (ani jednou!) nezasáhne cíl a tak není ani tolik udivující občasný odklon k humoru situačnímu. Ten ovšem Wilder jako ryze „statický“ režisér vůbec nezvládá (příliš dlouhá a nepříliš vtipná hospodská bitka). Z komerčního (nikoliv z praktického) hlediska protřelým tahem bylo po Bytu opětovné obsazení Jacka Lemmona a Shirley MacLaineové. Zatímco MacLaineová roli roztomilé prostopášnice ještě jakž takž zvládá (nedá se říct, že by ji třímala pevně v otěžích), Lemmonovy groteskní poloha nesvědčí. Jeho proměna z poctivého strážce zákona v prvotřídního pasáka není věrohodná a coby britský lord ošklivě přehrává (pokud to byl účel, neposvětil prostředky). Musel bych hodně namáhat paměť, abych si vzpomněl alespoň na jednu scénu, na jeden okamžik, který mě rozesmál a stejně si nejsem jistý, jestli bych z ní něco vydoloval. Nesmál jsem se, nudil jsem se a jelikož jde o komedii, nikoliv švédské psychodrama, někde bude problém. 50% ()
Za normálních okolností se čestný polda těžko ze dne na den stane zamilovaným pasákem žárlícím sám na sebe, vrahem a nosičem masa na tržnici. Jenže v tomto snímku je těžké normálnost hledat, když i vševědoucí barman Kníráč je vlastně voják, tedy spíš ekonom, právník a porodník, ale to jiná historie. Absurdita tohoto snímku je zkrátka dokonalá a i když to všechno byla vlastně hrozná blbost, tak mne připitomělý úsměv opouštěl pouze ve chvílích, kdy jsem se hlasitě smál. A to pro komedii rozhodně není špatná vizitka. ()
WHO WANTS TO BE A STRAY DOG? YOU GOT TO BELONG TO SOMEONE, EVEN IF HE KICKS YOU ONCE IN A WHILE. Nevím co k tomu říct.. Shirley měla to kouzlo, ale strašně jsem soucítil s Jackem. On jí prostě miloval a věděl, že mu na ní šahají jiní. A když to konečně vypadalo na šťastnej konec, tak se objevil on. Mám z toho filmu zvláštní pocity. Natočený to bylo dobře, ale dost mě to emočně vyčerpalo, protože já žárlit umím. Hned bych si s Nestorem sedl na bar a dal něco k pití na zapomenutí. ()
Galerie (125)
Photo © United Artists
Zajímavosti (9)
- James Caan v tomto filmu debutoval. (Pumiiix)
- Billy Wilder chcel pôvodne do úlohy barmana Moustache (Lou Jacobi) obsadiť Charlesa Laughtona. Ten však už mal rakovinu a čoskoro zomrel. (Michal74)
- Do hlavnej ženskej úlohy sa krátko počítalo s Marilyn Monroe, ale pretože s ňou Billy Wilder už dvakrát spolupracoval, usúdil, že už bol potrestaný dosť. (Michal74)
Reklama