Reklama

Reklama

Ve hře je těžký hrdelní zločin, proto obžalovaný zaslouží tu nejlepší obhajobu... Napínavé drama ze soudní síně Svědek obžaloby bývá divadelními kritiky označováno za nejlepší divadelní hru legendární anglické spisovatelky Agathy Christie (1890–1976). V divadelní hře rozvedla zápletku stejnojmenné krátké povídky. Premiéra proběhla v roce 1953 na prknech londýnského divadla Winter Garden Theatre, o rok později se hra dočkala uvedení na Broadwayi. Tam slavila ještě větší divácký úspěch, proto o námět rychle projevili zájem filmoví producenti. Zakázku na zfilmování divadelní hry přijal jeden z nejvýznamnějších režisérů tehdejší doby Billy Wilder. Ten se poměrně věrně držel divadelní předlohy, zásadní rozdíl ale představuje ztvárnění postavy respektovaného právníka Sira Wilfrida Robartse. Slavný britský herec Charles Laughton ve filmu oproti seriózní podobě v předloze představuje osobitého lišáka, který srší hláškami a sarkasmem. Nejzkušenější soudní obhájce v Londýně se ujímá komplikovaného případu mladého muže, který byl obviněn z brutální vraždy starší zámožné vdovy. V roli obžalovaného naposledy zazářil na stříbrném plátně populární herec zlaté éry Hollywoodu Tyrone Power, který později tragicky zesnul při natáčení filmu Šalamoun a královna ze Sáby (1959). Obžalovaný Leonard Vole trvá na své nevině a díky svému osobnímu kouzlu dokáže přesvědčit mistra beznadějných případů, aby mu u soudu pomohl dokázat, že představuje spíš oběť než chladnokrevného vraha. Sir Robarts vymyslí důmyslný plán obhajoby, který ale fatálně závisí na výpovědi Leonardovy německé manželky Christine. V typické roli osudové ženy se zde představila Marlene Dietrichová. Její výpověď pod přísahou v soudní síni zcela změní průběh šetření a vede k mnoha šokujícím zvratům. Rameno spravedlnosti se totiž může načas vychýlit, pravda ale nakonec stejně vyjde najevo. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (234)

lamps 

všechny recenze uživatele

Akademicky vycíděná soudní konverzačka, která celou dobu klame tělem i duší, aby nás nakonec zaskočila nepřipravené, předčasně hodnotící ten naoko tuctový a neoriginální příběh. Scénář ale výborný, navzdory mnoha dohadům a nepřímým motivům plnohodnotně pokrývající a v závěru i vysvětlující každičkou vteřinu vyprávění, a Wilder opět zdatně manévruje na pomezí závažného námětu a odlehčené charakterové rozprávky. Film má ale jeden problém - napoprvé působí jako pravda bezchybné, ale přece emocionálně bezrozměrné drama, které sází na údernost a kvalitu své pointy, na další zhlédnutí už zbude jen naše ochota znovu sledovat příběh, kde nás už nic nemůže překvapit a kde marně budeme hledat něco víc než jen další důkaz, že Wilder uměl poskládat scény do kompaktního celku a že se na jeho filmy zkrátka dobře kouká. Čekal jsem prostě malinko silnější divácký zážitek... 80% ()

Bebacek 

všechny recenze uživatele

3,5 - Jak by řekl Chandler: "Kecy, prdy, beďary..!" :-P Všichni jsou v extázi z něčeho, co je celou dobu prakticky o ničem a na konci se z toho máme posadit na prdel. Hodinu a půl si mám nudou kousat nehty, abych si pak veškeré napětí užila v přemrštěné pointě, která nadesetkrát obrátí celý film. Pche! Obdivovat film jen pro jeho 10 minut slávy na konci? To teda nebudu. Ale stále můžu obdivovat Marlene, bez níž by moje hodnocení skončilo na průměrných 3 hvězdách. ()

Reklama

zipper111 

všechny recenze uživatele

Výborný film ze soudního prostředí. Skvěle balancuje na hranici sympatie k obžalovanému, člověk neustále musí měnit názory pod novými a novými důkazy, aby nakonec vše dobře dopadlo a konec se dostavil...a pak se dostavil další konec.... a pak třetí konec...no a nakonec se dostavil i čtvrtý konec... a sakra! :) Více není třeba dodávat, snad jen, že Charles Laughton byl perfektní! 5* ()

Cubinho 

všechny recenze uživatele

Výborné soudní drama, ve kterém exceluje Ch. Laughton coby lehce arogantní, avšak neporazitelný obhájce na poli soudní síně. Nesmím opomenout výbornou, ale opět nesmírně nesympatickou M. Dietrich, která byla svým kyselým výrazem k podobným rolím přímo předurčena. Jen mě zklamal samotný závěr a nepochopitelné chování obžalovaného zproštěného viny, který měl svou roli dohrát až do konce. 8/10 ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Mám rád Agathu Christie, protože dala světu Hercula Poirota a protože napsala tuto geniální hru. Mám rád Billyho Wildera, protože byl perfekcionista a tento film (stejně jako mnohé jiné) je na první pohled bez chyby. Na druhý pohled je však geniální. Mám rád filmy ze soudního prostředí. Mívají propracované dialogy a přitom operují na velmi malém prostoru, ve kterém ten chytrý slovní ekvilibristikou zamete s tím blbým. Mám rád Marlene Dietrich. Pro její krásu i v sedmapadesáti letech. Další majstrštyk, který budete napjatě sledovat do poslední chvilky. A kdo zná Agathu Christie ví, že jistý si bude až po "The End". Mám rád tento film. ()

Galerie (39)

Zajímavosti (11)

  • V snahe utajiť pointu filmu hlas po záverečných titulkoch prosí divákov, aby záver a rozuzlenie zápletky nešírili ďalej. Dokonca sám Billy Wilder, posadnutý predstavou jej predčasného odhalenia, držal záverečné stránky scenára do poslednej chvíle natáčania. (marlon)
  • Film byl v roce 2008 zařazen Americkou filmovou institucí v kategorii soudní drama na 6. příčku. (TheDude)

Související novinky

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

20.08.2016

Kdyby se vybíraly nejlepší filmy z padesátých let, jen těžko by mezi nimi chyběl Svědek obžaloby. Soudní drama Billyho Wildera vychází z povídky (a následné divadelní hry) od Agathy Christie, získalo… (více)

Reklama

Reklama