Reklama

Reklama

Ve hře je těžký hrdelní zločin, proto obžalovaný zaslouží tu nejlepší obhajobu... Napínavé drama ze soudní síně Svědek obžaloby bývá divadelními kritiky označováno za nejlepší divadelní hru legendární anglické spisovatelky Agathy Christie (1890–1976). V divadelní hře rozvedla zápletku stejnojmenné krátké povídky. Premiéra proběhla v roce 1953 na prknech londýnského divadla Winter Garden Theatre, o rok později se hra dočkala uvedení na Broadwayi. Tam slavila ještě větší divácký úspěch, proto o námět rychle projevili zájem filmoví producenti. Zakázku na zfilmování divadelní hry přijal jeden z nejvýznamnějších režisérů tehdejší doby Billy Wilder. Ten se poměrně věrně držel divadelní předlohy, zásadní rozdíl ale představuje ztvárnění postavy respektovaného právníka Sira Wilfrida Robartse. Slavný britský herec Charles Laughton ve filmu oproti seriózní podobě v předloze představuje osobitého lišáka, který srší hláškami a sarkasmem. Nejzkušenější soudní obhájce v Londýně se ujímá komplikovaného případu mladého muže, který byl obviněn z brutální vraždy starší zámožné vdovy. V roli obžalovaného naposledy zazářil na stříbrném plátně populární herec zlaté éry Hollywoodu Tyrone Power, který později tragicky zesnul při natáčení filmu Šalamoun a královna ze Sáby (1959). Obžalovaný Leonard Vole trvá na své nevině a díky svému osobnímu kouzlu dokáže přesvědčit mistra beznadějných případů, aby mu u soudu pomohl dokázat, že představuje spíš oběť než chladnokrevného vraha. Sir Robarts vymyslí důmyslný plán obhajoby, který ale fatálně závisí na výpovědi Leonardovy německé manželky Christine. V typické roli osudové ženy se zde představila Marlene Dietrichová. Její výpověď pod přísahou v soudní síni zcela změní průběh šetření a vede k mnoha šokujícím zvratům. Rameno spravedlnosti se totiž může načas vychýlit, pravda ale nakonec stejně vyjde najevo. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (234)

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $3miliónyTržby USA $9,000,000Tržby Celosvetovo $9,083,475║ Krok po kroku hĺbavo vykonštruované súdne divadielko z mnohými prešmyčkami a hlavne zo šokujúcim záverom, kde mi príde len na škodu to že je ponúknuté odhalenie prevedené v ľahkosti ktorá mu až tak nesadne. Lebo miestami tá otvorenosť a odľahčenosť je v rámci deju prijateľná, len záver mohol byť fakt vygradovanou dramatickou bodkou za rozoberaným súdnym sporom. /80%/ ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Kouzelné! Jak jinak taky mohlo dopadnout spojení autorky původní divadelní hry Agathy Christie a geniálního Billyho Wildera! Rukopis obou je patrný - od Agathy tu je zejména ústřední postava panovačného, ale inteligentního právníka-žijící legendy s vyvinutým smyslem pro humor. Od Billyho pak vedení herců a celé vyznění snímku. Záporem by mohla být možná přílišná "divadelnost" filmu, který nezapře svou předlohu. Ale je to jako s Kofolou: Když ho miluješ, není co řešit. A ho já miluju moc. ()

Reklama

kareen 

všechny recenze uživatele

Já jsem si říkala, že tak přímočaré soudní drama mi na Agathu Christie zrovna nesedí, že ta zápletka nakonec určitě tak jednoduchá nebude a samozřejmě jsem se nespletla. Ale to rozhodně není jediné plus tohoto snímku, zmínit musím kromě výborně vypointovaných dialogů především všudypřítomný anglický humor, který je dokonale vyvážený tak, aby zároveň nerušil dramatickou stránku a v neposlední řadě také charaktery, kromě silné ženské osobnosti, ztvárněné Marlene Dietrich, nejvíc pobaví hlavní postava právníka Wilfrida a jeho vyhýbání se léčení a péči starostlivé ošetřovatelky. A pomyslný klobouk dolů před Billy Wilderem, film natočený roku 1957 a přesto si bez problémů dokázal udržet mou plnou pozornost po celé dvě hodiny, myslím, že by se od něj mohli mnozí současní režiséři hodně učit. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Už se vám někdy stalo, že vám film po jeho skončení vzal veškerá slova a přitom jste plní tolika pocitů, které bohužel beze slov nezvládnete vyjádřit? Tak to je přesně případ tohoto skvostu, který se zrodil pod rukou génia a za dozoru génia byl převeden na filmové plátno. Film začíná zcela tradičně a připomíná klasickou hru boje za svobodu nevinného. Netradiční se začne stávat ve chvíli, kdy člověk spatří Charlese Laughtona - postaršího bývalého advokáta, silně paličatého, arogantního a nekonečně ctižádostivého člověka, ovšem se smyslem pro čest a spravedlnost, sedícího na smrtelné posteli, který se nechystá prožít zbytek života odpočinkem. I přes přísný zákaz si nedokáže ze života odmyslet své doutníky a brandy. Jeden takový doutník, respektive oheň k jeho zapálení mu zařídí nový případ, který se zdá zcela všední a prakticky nevyřešitelný, což je pro pro našeho advokáta ta nejlepší motivace. Samotný soudní proces je plný velmi zajímavých argumentů nečekaných zvratů a je patrné, že ho nepsal žádný idiot. V tuhle chvíli musím svůj komentář ukončit, protože to bylo přání samotného režiséra. Mohu ho tedy jen velmi silně doporučit. A protože jsem v poslední době viděl velmi mnoho filmů téměř nulové kvality, tak je tento takovým malým zázrakem a mohu tedy své doporučení doporučit i nejvyšším možným hodnocením. A rychle než si to rozmyslím. ()

zipper111 

všechny recenze uživatele

Výborný film ze soudního prostředí. Skvěle balancuje na hranici sympatie k obžalovanému, člověk neustále musí měnit názory pod novými a novými důkazy, aby nakonec vše dobře dopadlo a konec se dostavil...a pak se dostavil další konec.... a pak třetí konec...no a nakonec se dostavil i čtvrtý konec... a sakra! :) Více není třeba dodávat, snad jen, že Charles Laughton byl perfektní! 5* ()

Galerie (39)

Zajímavosti (11)

  • Když se Leonard Vole (Tyrone Power) a paní French (Norma Varden) podruhé setkají v kině, dávají zrovna film o Jesse Jamesovi. Tyrone Power hrál hlavní roli ve filmu Jesse James z roku 1939. (Kulmon)
  • Una O'Connor, v úlohe pani domácej obete vraždy pani French (Norma Varden), si ako jediná z hercov zahrala divadelnú rolu aj vo filme. (marlon)

Související novinky

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

20.08.2016

Kdyby se vybíraly nejlepší filmy z padesátých let, jen těžko by mezi nimi chyběl Svědek obžaloby. Soudní drama Billyho Wildera vychází z povídky (a následné divadelní hry) od Agathy Christie, získalo… (více)

Reklama

Reklama