Režie:
Robert WiseScénář:
Richard MacaulayKamera:
Robert De GrasseHudba:
Paul SawtellHrají:
Claire Trevor, Lawrence Tierney, Walter Slezak, Phillip Terry, Audrey Long, Elisha Cook Jr., Isabel Jewell, Kathryn Card, Tony Barrett, Martha Hyer (více)Obsahy(1)
Ústředním hrdinou příběhu je muž jménem Sam Wild, který ze žárlivosti chladnokrevně zavraždí svoji bývalou přítelkyni a jejího milence. Jednoho dne se ve vlaku do San Franciska setkává s krásnou Helen. Zamilují se do sebe a jejich vztah přetrvá, ačkoli se Sam kvůli penězům ožení s její nevlastní sestrou. Temná minulost však hrdinu nadále pronásleduje. Kriminální drama je klasickým snímkem ve své době velmi populárního žánru noir. (Vojcl)
(více)Recenze (26)
Bravo! Koncert vsech zucastnenych, zejmena pak famozni Claire Trevor a dabelskeho Lawrence Tierneyho... V roli trosku jineho detektiva nez jsme zvykli Walter Slezak, opet kvalitni Elisha Cook Jr., krasna naivka Audrey Long atd... klasika, krasa. ()
To nejlepší z noiru. Od silného fatalismu, přes opravdu "rotten" hlavní postavy ( post z IMDB - "If there's hard-core noir, this is it!" - tentokrát nejde o žádnou typickou okouzlující krásku ani o cynického, ale sympatického chlapíka ), výtečně zahrané a psychologicky prokreslené až po pamětihodné vedlejší role včetně oportunistického detektiva detektiva trousícího moudra z Bible. Další delikatesa pro noční hodiny. Mlask. ()
Laura Palmer je mrtva (!) ve světě Roberta Wise, plném prohnilých postav, to ale zajímá nanejvýš jednu, co už sama tak tak, drží balanc nad hrobem. Policejního pátrání -o to detektivní, se stará jen obtloustlý chytrolín, s pochybnou morálkou- zcela prosta sonda, do zvrácených myslí, jak vystřižena z výtečného Brubakerova Criminalu. ()
Amorálnost jako vrcholná vlastnost vystavovaná na odiv. Pokud se zde vyskytují postavy se smyslem pro čest, pak jsou buď manipulovatelné, nebo zcela bezmocné. Claire Trevor je zmítaná láskou, což je v kombinaci s její chladnou a vypočítavou povahou nebezpečná kombinace, svou zkaženost si ale jako jediná uvědomuje, bohužel na vykoupení je již příliš pozdě. Lawrence Tierney připomíná bustu vytesanou z kusu ledu a na vrchol svého žebříčku hodnot staví prospěchářství a pokrytectví. A soukromý detektiv Walter Slezak? Zapomeňte na marlowovský typ nevybíravého, nicméně slušného chlapíka nad věcí; zdejší soukromé očko se zálibou cituje Bibli a Shakespeara, svou květnatou mluvou ale maskuje totální zkorumpovanost a pro peníze by nejspíš zastřelil svou vlastní matku. Skoro by to chtělo změnit název na Prohnilí proti Superprohnilým, až se až nechce věřit, že tohle Wiseovi a spol. ve 40. letech prošlo (včetně jasného náznaku homosexuálního vztahu mezi Samem a Martym). A řečnická, spoileroidní otázka na konec: viděli jste už film, ve kterém by Elisha Cook Jr. nebyl zabit, zrazen nebo alespoň zmlácen? ()
Jistě, nějaká ta zábava s hanebnou hlavní dvojicí, ale v součtu až moc "vztahový", nepřesvědčivě zamotaný noir a ujetá červená knihovna, bez dostatku akce, zločinců a drsností. Nevytěží ani tak ideální prostředí pro takový film, San Francisco / Reno. Vtipná hláška s kafe je jako život, vždy líp voní než pak chutná. ()
Galerie (6)
Photo © RKO Radio Pictures
Zajímavosti (2)
- Filmový námět se odvolává k literární novele "Deadlier Than The Male" Jamese Gunna. (Conspi)
- Claude Chabrol tvrdí, že snímka, napriek silnej knižnej predlohe, stroskotáva na ordinárnej réžii. Wise si jednoducho s materiálom nevedel dať rady a jeho film sa nedokázal minimálne vyrovnať literárnemu textu, z ktorého vychádzal. Chabrolovi vadilo, že Wise vníma zločin ako cieľ, a nie ako zámienku pre psychologickú či metafyzickú štúdiu. (Biopler)
Reklama