Tvůrci:
Mike WhiteRežie:
Mike WhiteScénář:
Mike WhiteHrají:
Murray Bartlett, Connie Britton, Jennifer Coolidge, Alexandra Daddario, Lukas Gage, Jon Gries, Fred Hechinger, Jake Lacy, Brittany O'Grady, Jolene Purdy (více)VOD (2)
Série(3) / Epizody(14)
Obsahy(1)
Bílý lotos, šestidílná satirická minisérie HBO z dílny Mikea Whitea, která se odehrává v luxusním havajském letovisku, sleduje pestrou škálu hotelových hostů během jejich týdenní odpočinkové a omlazující dovolené v ráji. (HBO Max)
Videa (3)
Recenze (182)
Mike White nemilosrdně tne do živého a jestli má tohle být opravdová reklama na ten věhlasný americký sen, tak s díky a nadosmrti odmítám. White Lotus je čistá charakterová freak show, která může být pro extrémně senzibilní a empatické jedince velmi tvrdým oříškem. Zasazení do prostředí luxusního havajského hotelu je v podstatě geniální tah, protože se (ač velmi nehezkým způsobem) naplno ukáže ten brutální kontrast bezostyšného luxusu a zároveň té nejodpornější nelidskosti. Co je asi nejvíc pozoruhodné, je ta všudypřítomná nenávist. Že bohatí nenávidí nebohaté a že se nad ně povyšují a ponižují je, to bych ještě zkousnul. Jenže každý charakter v této minisérii obzvlášť bizarním způsobem nenávidí i sebe samotného, z čehož poté vznikají „what the fuck“ situace, které ani náznakem nereflektují „skutečné problémy“ a jsou důsledkem pouhé frustrace a totální vnitřní vyprázdněnosti drtivé většiny všech postav. Způsob, jakým je celé tohle řádění zachycené a podané, je maximálně sugestivní a v podstatě bezchybný (nenapadlo mě, co by se tam ještě dalo udělat lépe). Ale jinak je to moc hezký hotel! [95%] ()
Mark White na společné ploše obou sérií vlastně dost syrově, až cynicky přesně vystihl základní problém lidstva, resp. dnešní západní civilizace, totiž jak naše společenské zřízení (tj. kapitalismus) přímo ze své podstaty brání v naplnění našeho potenciálu lidskosti, a nutí nás ubírat se přímo opačným směrem. Nejenže znevýhodňuje každý jiný než krátkozraký sobecký zájem jako úspěšnou strategii přežití jedince v systému, kde se na neúspěch doplácí nejen nadějí, ale i životem (viz můj komentář k první sérii zde), ale ve skutečnosti - a tady, v druhé sérii, Mike White jedinečně přímočaře přitlačil lidstvu obličej k zrcadlu - dokonce diskredituje i samu možnost v aktuálním společenském nastavení bezpečně rozlišit nesobecké, lidsky ušlechtilé záměry od vypočítavého využívání okolností pro vlastní prospěch na úkor někoho jiného - a znemožňuje nám to rozlišit nejen u druhých lidí, i těch nejbližších, ale dokonce nás ponechává v nejistotě i ohledně našich vlastních motivací - nemáme jak se dobrat pravdy o tom, kdo to s námi myslí dobře, na jak dlouho a proč, a vlastně z podstaty věci nikomu důvěřovat nemůžeme - ani sami sobě ve vztahu k druhým ne.... Co z toho ale vyplývá pro naši civilizaci? ***** Nejen bravurní cynická reflexe dnešní cynické společnosti, ale také skvělá filmařina, kde zvolené prostředky maximálně podporují zamýšlený účinek a sdělení - a to v každé z obou sérií trochu jinak. ***** Více v mém komentáři k druhé sérii zde. ***** (S O. na B12.) *~ ()
Mě ten seriál tedy vůbec nechytil a dokonce jsem od 2.dílu do posledního měla několik týdnů pauzu a vůbec mi to nevadilo... Druhou sérii vidět nepotřebuji. Koho odváží v tom vaku hned na začátku seriálu - to je zajímavé, to ano. Nicméně - když bych to shrnula - tak všechny postavy mi přišli dost zoufalé... ()
Parádní pecka s dokonale sluníčkově dusivou atmosférou. Vyjádřit lépe současný zeitgeist se nedaří zrovna často. Klíčovou ingrediencí úspěchu jsou perfektně napsané postavy - v jádru zcela realisticky, pouze obaleny značnou vrstvou nadsázky a sebeparodie. Kontrast galerie úsměvů, "úspěchů" a "sebevědomí" s naprostým vnitřním osaměním téměř všech postav (s částečnou výjimkou těch pár, které si to alespoň dílem uvědomují) se neodhaluje v průběhu, ale je zjevný hned zkraje a časem se jen stupňuje k hranici snesitelnosti a udržitelnosti. Zmíněnou dusivost dokonale podtrhuje "přiléhavě padnoucí" soundtrack, který se nebojí zacházet až na hranu iritace diváka. Obsazení sedí jak "prdel na hrnec", obzvlášť Sweeney a Bartlett předvádějí velmi přirozené a dynamické herectví. Za mě příliš nechybí k nejvyššímu hodnocení. ()
Velmi dobře napsaná a vystavěná šestidílní série, která s černým humorem a notnou dávkou hořkosti pojednává o některých aspektech dnešního světa. Škoda, že nebyl vysvětlen či aspoň naznačen důvod k finálnímu rozhodnutí jedné z hlavních postav. Docela s chutí bych si dal víc dílů. Bílý lotos mě opravdu bavil. "Kromě toho, co ví vlastně Paula o mně? Máte nateklý koule." ()
Galerie (280)
Zajímavosti (18)
- Názov seriálu sa odkazuje na staroveký mýtus o blahobytných požieračoch lotosu - lotofágoch, ktorý je popísaný v Homérovej knihe "Odyssea", spev IX., verš 85: "...s koraby pristal k uzemi Lotofagu, jiz jedi pokrmy z kvetin. Z lodi jsme na sous vysli... jaky zije tam lid, jenz zemskymi plody se zivi... Kdo vsak lotosu kvet jen jedinkrat okusil sladky... lotosu plod tam jisti a navrat vypustiti z mysli." Piata epizóda seriálu je priamo nazvaná The Lotus-Eaters. (smatana.sk)
- Kniha, ktorú Albie (Adam DiMarco) číta, je "Architektúra uzavretých svetov" od Lýdie Kallipoliti. Je o uzavretých, sebestačných systémoch, ktoré by mohli metaforicky opisovať strediská Bieleho lotosu. (molcan2)
- Postavu Abby, Dominicovej (Michael Imperioli) odcudzenej manželky, s ktorou sa rozpráva po telefóne, nahovorila Laura Dern. (molcan2)
Reklama