Režie:
William WylerKamera:
Rudolph MatéHudba:
Alfred NewmanHrají:
Walter Huston, Ruth Chatterton, Paul Lukas, Mary Astor, David Niven, Maria Ouspenskaya, Odette Myrtil, John Payne, Spring Byington, Rolfe Sedan, Bess Flowers (více)Obsahy(1)
Továrnik Sam Dodsworth (Walter Huston) sa vyberie s manželkou Fran (Ruth Chatterton) na svadobnú cestu po 20 rokoch.
Časom zistí, že jeho starnúca frivolná žena prežíva aférku a odpúšťa jej. No zápletka sa na inom mieste opakuje.
(matriosa)
Recenze (16)
Měl to být jeden z Wylerových nejlepších filmů, ale minimálně v mých očích patří spíš k jeho slabším kouskům. Jistě, téma je nadčasové, herecké výkony vynikající, ale celé je to takové......unylé. Podle mnoha ohlasů jedno z nejsofistikovanějších a nejzávažnějších hollywoodských dramat 30. let. Já si ale raději dopřeju "lehčího" Lubitsche nebo Capru. *** 1/2 ()
Z hlediska hereckého je to výborný film. To, co předvádí především Walter Huston je neskutečné. Je uvěřitelný, jako kdybyste skutečně sledovali muže, který se snaží vyrovnávat s každodenním životem. Ono to pak v konečném důsledku není špatné ani příběhem, ale nějak mi to úplně nesedlo a přišlo mi to vizuálně až moc blazeované. ()
Tenhle film jsem si pustila, a zjistila jsem, že nějak není nálada ..Vypnula jsem, a nechala náladu, aby sama přišla .. Dnes jsem shlédla, a ač filmy tohoto typu nejsou můj šálek ... kupodivu jsem dokoukala ,-) Bylo to tedy především díky Walteru Hustonovi, který tu podává neuvěřitelný výkon ... Perfektně tu zahrál a jenom mi potvrdil, že se mi má proč líbit ,-) Téma nadčasové, a ta jeho žena, ta byla fakt na ránu .. ()
Výborné drama, které v záplavě filmů o lepší společnosti vyčnívá svou upřímnosti. Základní zápletka je jednoduchá, ale z ní se pouze odvíjí řada událostí, které jsou velmi reálné jak pro bohatou smetánku, tak pro střední a nižší třídu (byť v obměnách). Wyler už zde ukazuje svůj nepopíratelný talent, který ční nad jinými režiséry, kteří byli až příliš otroky producentů a filmových studií a svůj styl standartizovali. ()
Největší půvab pro mě měla dlouhá expozice – hořkosměšný nadčasový obrázek dvojice lidí, kteří se k sobě nikdy moc nehodili a ani jeden se nikdy moc nehodil pro manželství, jen si toho ve víru pracovního a rodinného života jaksi nestačili všimnout a vlastně si to pořád nepřipouštějí, pořád se snaží každý po svém přispívat k tomu, aby jim spolu bylo hezky, ale jejich snahy se dokonale míjejí. Tahle část je opravdu tou „připomínkou, že Hollywood kdysi točil i filmy pro dospělé“, s řadou navýsost zábavně podaných trefných situací a postřehů o dlouhodobém partnerském soužití. Jak se ale věci začnou pootáčet k modelu „štramák továrník s takovými těmi roztomilými mužskými slabůstkami versus hrozná ženská, co neumí stárnout“ a na scénu vstoupí „ta pravá“, velká část dospělosti, realismu a modernosti se z toho pro mě vytrácí a stává se z toho konvenční limonádička, byť pořád výborně zahraná, zrežírovaná a ozvláštněná všemi těmi hloubkami ostrosti a víceplánovými záběry. ***1/2 ()
Galerie (7)
Photo © United Artists
Zajímavosti (3)
- Továrník Dodsworth je jediným snímkem dvojice Goldwyn-Wyler, na němž se nepodílel Gregg Toland, ale jiný význačný kameraman, krakovský rodák Rudolph Maté. Wylerův styl, včetně smysluplného využití hloubky filmového pole, tím však nebyl dotčen ani v nejmenším. (Zdroj: Letní filmová škola)
Reklama