Biografie
Vedle Týrlové a Zemana byl Kadleček jedním z profilujících tvůrců gottwaldovského studia animovaného filmu. Natočil kolem stovky krátkých filmů. Vyučil se řezbářem, poté studoval VŠUP v Praze, posléze přešel na Střední uměleckoprůmyslovou školu do Zlína. V roce 1953 nastoupil jako výtvarník do ateliéru H. Týrlové a působil zde až do odchodu do důchodu. Jako výtvarník výrazně ovlivnil profil celé skupiny. Tvořil nejen pro sebe a Hermínu Týrlovou (pro níž navrhl výtvarnou podobu k více než třiceti filmům), ale i pro ostatní režiséry skupiny.
Kadleček debutoval filmem PROČ PLÁČE ŽIRAFA v roce 1960, kde poprvé u nás pracoval s dětskou plošnou skládankou. Stejnou technologii využil v dalších úspěšných poeticky laděných filmech CO BYLO V KLOBOUKU?, či DOBRÝ DEN, KLAUNE a seriálu o dvou brášcích AHOJ, BRAČEK!. Dalším oblíbeným Kadlečkovým materiálem byla formela. Poprvé ji u nás použil ve filmu ZAJATCI MODRÉ PLANETY. Dokonalých výsledků s ní dosáhl v groteskní moralitě O PTÁKU, KTERÝ DUPAL a v sérii příběhů vytvořených ve spolupráci se Z. Seydlem - ABCD, FORMELA, HOKUS POKUS, LABYRINT, 1 2 3 - určených pro nejmenšího diváka, kterého chtěl jednoduchou formou – hrou - poučit o počítání, či základních písmenkách. Prostorovou formelu oživil ve filmu U HRNČÍŘE, kde loutky navrhl předčasně zemřelý Jaroslav Zahradník, ve strašidelné grotesce BU-BU-BU! výtvarníka Pravoslava Rady, nebo krátkém filmu JAK ULOVIT MAMUTA.
V roce 1986 realizoval kombinovanou hranou a loutkovou grotesku KUŘE, o vylíhlém kuřeti v chladničce. Vedle skládanky a formely Kadleček často užíval také poloplastickou loutku, kterou navrhl i pro barevného FERDU MRAVENCE Hermíny Týrlové, kde ovšem působila trochu těžkopádně ve statické animaci. Úspěšněji ji použil v seriálu s hrdiny z broučí říše LIENKA ANULIENKA. Moduritové poloplastické loutky oživil v seriálech ZÁZRAČNÁ CHOBOTNICA KREJZY o dobrosrdečné chobotnici, či v příbězích o malém letadélku LETECKÉ PRÍBEHY. Nejúspěšnější (i v zahraničí) byly večerníčkovské seriály KOMINÁRIK podle knihy Petera Glocka a PRÍHODY VRABČIAKOV ŽMURKA A FRNKA.
Kadleček se soustředil především na tvorbu pro děti, pro níž volil různé materiály a techniky, které vhodně sloužily myšlence a zaměření filmu.
Režisér
Seriály | |
---|---|
1991 |
Ahoj, braček! |
1986 |
Zázračná chobotnica Krejzy |
1982 |
Lienka Anulienka |
1981 |
Pohádky pod stromeček |
1974 |
Kominíček |
1972 |
Blyskáčik a Hromotĺk |
1970 |
Dobrodružstvá strašiaka Alfonza |
1968 |
Smelý zajko |
Krátkometrážní | |
---|---|
1991 |
Hvězdička a slon |
1990 |
Autíčková romance |
1989 |
Trápení medvídka Brumly |
1988 |
Slova, slova |
1987 |
Myší kočičiny |
1986 |
Kuře |
1985 |
Nezbedníci |
1983 |
Železné boty |
1982 |
Bububu |
Jak ulovit mamuta |
|
1981 |
Ako sa vianočka dala poistiť proti pripáleniu |
Holoubek |
|
1977 |
Toman a lesní panna |
1976 |
U hrnčíře |
1975 |
O věrném míči |
1971 |
Fydli mydli |
Hokus pokus |
|
1970 |
1-2-3 |
Ber+dej |
|
1969 |
O ptáku, který dupal |
1968 |
Okružní jízda |
1966 |
Boxeři |
1963 |
Co bylo v klobouku |
1962 |
Zajatec modré planety |
1960 |
Proč pláče žirafa |