Biografie
Krásná a nezapomenutelná, trochu nebezpečná, nevyzpytatelná, ale i mateřsky milující a oddaná, taková byla a stále je jedna z hlavních ženských tváří Hongkongu 60.-80. Let, Lily Li.
Díky pikantně usazenému mateřskému znaménku nad rtem a kočičímu vzhledu byla snadno zapamatovatelná, díky erotickému jiskření v trochu chraplavém hlasu a schopnosti okouzlit prakticky jakéhokoli filmového hrdinu, nejen na plátně, ale prý i ve skutečnosti, se tato osudová kráska stala ikonou, obdivovanou a zatracovanou, protahovanou bulvárem a stíhanou fotografy. Točí dodnes, hlavně pro televizi, ale většina mladých diváků ji už nezná. Přesto se ve tváři starší dámy odráží bývalý lesk skutečné hongkongské star.
Lily se narodila v Hongkongu a do světa filmu byla uvedena už jako malá. Přesněji jako dvanáctiletá, kdy začala docházet na herecký výcvik k Shaw Bros po absolvování křesťanské školy. Už v roce 1966, tedy v šestnácti letech, podepsala smlouvu se studiem a začala se naplno věnovat herectví. V témže roce se zúčastnila natáčení svého prvního filmu, pod vedením zkušeného a slavného režiséra Ho Menga Hua, který zrovna přiváděl na plátna kin známou legendární látku o opičáku Sunovi, hrdinovi Putování na západ. PRINCESS IRON FAN bylo pohádkové fantasy, kterému ovšem dominovaly jiné herečky, osvědčené hvězdy studia, Lily Ho, Pat Ting Hung a Cheng Pei Pei.
Lily ( známá také jako Lee Li Li, Li Lai Lai, Li Li Li, 李丽丽) ale díky svému prvnímu filmu rozjela kariéru klasické herečky wuxia filmů, bohužel zastíněné slavnější Lily Ho i v dalším filmu THE KNIGHT OF KNIGHTS (1966). Naštěstí se Lily Li postupně dostala k jiným typům filmů a mohla se ucházet o strukturovanější role. V romantické komedii SPRING BLOSSOMS (1968) se mohla odtrhnout od osvědčené garnitury starších herců a vyniknout v generační romanci, které dominovaly mladé, neokoukané a svobodné dívky, symbolizující novou kulturu. A herců této dynamické generace si rád všímal takřka všemocný režisér Chang Cheh, který si Lily vybral do svého nově připravovaného wuxia THE WANDERING SWORDSMAN (1970). Byla to její první spolupráce s hongkongským režijním gigantem a také s osudovým mužem, Davidem Chiangem.
Wandering Swordsman byl její první skutečnou hlavní rolí. Oproti naivní Li Ching, kterou Chang rád používal, působila Lily sofistikovanějším, tajemnějším a víc ženským dojmem. Byla výrazně krásná a hlavně, docela jiná. Bylo jasné, že pokud si Chang bude vybírat herečku do svého slavného wuxia HEROIC ONE (1970), určitě nezapomene na charismatickou krásku. V tomto heroickém filmu, který se stal dávno klasikou se Lily více méně mihla. Byl to film o mužích a jejich osudech. Nicméně poklidná, romantická scéna, ve které se hlavní hrdina (David Chiang) zamiluje do osudové dívky a později se rozhodne vyhledat objekt svého zájmu, měla silnou atmosféru a ve filmu nezapadla. Lily se stala hvězdou.
Chang si ji oblíbil. Společně s další osudovou kráskou Cheng Li ji obsadil do snímku FOUR RIDERS (1972). Válečné kung fu drama z období korejské války dvojici Chiang-Li spojilo natrvalo v myslích diváků. Je otázkou, zda se už v této době začaly objevovat spekulace o jejich milostném vztahu, jisté je, že hongkongská šeptanda začala oba herce propírat a čekala, kdy svůj svazek oficiálně oznámí. K jejich sňatku ale nikdy nedošlo. A oba herci svůj vztah popřeli. Jestli tehdy na šeptandě něco bylo, není známo. Ti Lung prý však svému hereckému dvojčeti vztah k Lily zazlíval. Všecno jsou ale jen nepodložené bulvární klepy, jejichž pravdivost se nedá ničím ověřit. Faktem zůstává, že ať už klepy zasahovaly do životů herců jakkoli, Chang Cheh si své hvězdy střežil a obsazoval je do dalších filmů. V POLICE FORCE (1973) Lily nehrála s Davidem Chiangem, ale s Fu Shengem a Wongem Chung. Moderně střižená akční krimi ale nepřekonala jiné Changovy filmy, takže zůstává spíš sběratelskou raritou pro fans Alexandera Fu Shenga.
Naopak, úspěšným filmem byl IRON BODYGUARD (1973), Changův snímek stavící na nacionalistických emocích a hrdinské nótě, kterou měli jeho diváci rádi. A Lily Li s Chen Kuan Taiem vytvořili esteticky velice příjemný pár, který sice tolik eroticky nejiskřil, ale měl vysoce romantický potencál. Podobný rámec jako u „Police Force“ se pokusil Chang zopakovat ve filmu THE DELINQUENT, kde Lily opět obsadil vedle Wonga Chung, ale znovu s tímto formátem neuspěl.
To už Lily našel i další významný režisér Chor Yuan, který jí nabídl roli ve svém poměrně neznámém filmu THE BASTARD (1973). Pro Lily ale začalo pár nevalných let, kdy se objevovala v podřadných snímcích a její úspěch začínal hasnout. I když se objevila v Changových FRIENDS (1974) a Chiangově režijním počinu THE CONDEMNED (1976), převažovaly béčkové filmy, využívající laciné triky a erotiku. Lily se objevila ve filmu THE CRAZY SEX (1976), v hororu BLACK MAGIC (1975) nebo ve filmu s fascinujícím názvem THE OILY MANIAC (1976). Její bezchybné tělo jí sice živilo slušně, ale její talent asi moc uspokojení nezažíval.
Lily patřila k Changově stáji a po Changově sestupu z trůnu hongkongské kinematografie se živila podobně, jako většina jejích dříve tak slavných kolegů, tedy, jak se dalo. Naštěstí si ji pamatovala nastupující generace režisérů. Lau Kar Leung ji obsadil do role matky ve svém kung fu filmu na motivy vypálení šaolinského chrámu EXECUTIONERS FROM SHAOLIN (1977). Znovu se zde setkala s Chen Kuan Taiem a díky svému dlouhodobému výcviku ukázala i natolik slušné kung fu, které postrádalo baletní topornost jejích předchůdkyň, že se mohla s úlevou ucházet o atraktivní role nové kung fu a wuxia vlny.
Období začátku 80.let symbolizoval návrat wuxia, v méně exteriérové a nákladné podobě. Hlavním tvůrcem nového směru se stal Chor Yuan, který Lily hojně obsazoval do svých kostýmních příběhů o šermířích Wulinu. Cheng Li a Lily Li, dvě nejkrásnější ženy Changových filmů našly nové uplatnění, kterém k nim dokonale pasovalo. Staly se tajuplnými šermířkami, zrádnými vražedkyněmi a krásnými princeznami neskutečného světa. Ať už to byly filmy jako SOUL OF THE SWORD (1978), SWORDSMAN AND ENCHANTRESS (1978), THE DEADLY BREAKING SWORD (1979) nebo SWIFT SWORD (1980), Lily Li natrvalo splynula s žánrem wuxia.
Postupně se z osudových krásek propracovávala k rolím matek. Byla příliš okoukaná, a i když role dostávala, na její místo se tlačily stovky krásnějších a mladších dívek. Lily bylo kousek po třicítce, když ztratila pozici sexy vampa a stala se dobrotivou nebo zlou matičkou. I když se objevila v několika zajímavějších filmech (SHAOLIN MANTIS, LONG ROAD TO GALLANTRY, THE EIGHT DIAGRAM POLE FIGHTER), ve filmu zvolna končila. Hong Kong posedlý atraktivitou a kultem krásy stárnoucí hvězdy nikdy nehýčkal.
Lily Li přešla postupně k televizi a její tvář se začínala objevovat ve vedlejších rolích oblíbených seriálů. V televizi se mohla sejít i se svými bývalými hereckými kolegy a vidět ji stát naproti Davidu Chiangovi v seriálu LETHAL WEAPONS OF LOVE AND PASSION (2006) pro mě byl dojemný a sentimentální zážitek.
Herečka
Seriály | |
---|---|
2010 |
Sister of Pearl |
2008 |
Zhu guang bao qi |
2007 |
Tang xīn feng bao |
Ying qi jie fu |
|
2006 |
Fu yu fan yun |
2005 |
Fan xin da shao |
2003 |
Jin pai bing ren |
1995 |
Shen diao xia lu |
1994 |
Choi kin ye see lo paw |
1993 |
Yuen chun hap |
1990 |
Challenge of Life |
Da tang ming bu |
|
The God and the Demons of Zu Mountain |
|
Wu ye tai yang |
|
1989 |
Final Combat |
Looking Back in Anger |
|
1983 |
The Boxer |
1982 |
Xue zhai xue chang |
Dokumentární | |
---|---|
2002 |
Jackie Chan: Fast, Funny and Furious |