Obsahy (5)
![Úžasná událost](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/160/073/160073235_5fb0d3.jpg)
Úžasná událost (1936)
Longfellow Deeds žije spokojeným životem v městečku Mandrake Falls, píše básně, hraje na tubu v místní kapele a nic mu nechybí. Jeho život se však jednoho dne obrátí vzhůru nohama, když neočekávaně zdědí 20 milionů dolarů. Pan Deeds odjíždí do New Yorku...
Fun in a Bakery Shop (1902)
Krátký němý snímek Edwina S. Portera, který tvořil krátké filmy pro Edisonovu společnost včetně slavné Velké železniční loupeže, je čirou zábavou pojednávající o tom, co všechno se může stát v pekárně, když se vám z těsta nechce dělat jenom rohlíky.
![This Is Cinerama](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/166/076/166076542_ea2e9d.jpg)
This Is Cinerama (1952)
Americký film, který měl premiéru 20. září 1952 na Broadwayi, se stal ukázkovým snímkem dobové technologie systému Cinerama, dokazující přednosti širokoúhlého obrazu a stereofonního zvuku a jehož hlavním úkolem bylo nalákat diváky od televizních obrazovek zpět do sálu kin.
This Is Cinerama nám představuje dynamické scény horské dráhy v Rockaways Playlandu, které přecházejí na pasáže z Verdiho opery Aidy natočené v milánském LaScale, pohledy na Niagarské vodopády, pěvecký sbor, benátské kanály, vojenský pochod s hudbou v Edinburghu, býčí zápasy, zvukovou ukázku stereo systému, následované scénami z floridského zábavního parku v Cypress Gardens a záběry americké přírody z přídě letadla B-25 letícího nízko na zemí. To vše je doprovázena komentářem spoluproducenta, cestovatele a reportéra Lowella Thomase.
Snímek mnohem více zaujme svou formou než obsahovým sdělením. Cinerama, navržená Fredem Wallerem a pracující na principu tří 35mm filmových pásů a čtvrtého zvukového, lákala na svá představení hlavně pro svůj širokoúhlý obraz, který dosahoval úctyhodných 146° (poměr stran 2,65:1). Filmy v systému Cinerama vznikaly natáčením na speciální kameru, která exponovala synchronizovaně tři celuloidové pásy, kdy každý obsahoval právě jednu třetinu z výsledného obrazu. Konečné promítání probíhalo obdobným způsobem ze tří pečlivě elektromechanicky synchronizovaných projektorů na obrovské panoramaticky vyduté plátno.
![Zrození národa](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/167/103/167103805_4872f2.jpg)
Zrození národa (1915)
Po svých prvních malých filmech přichází David Wark Griffith ke svému prvnímu velkému dílu, o kterém se dá hovořit jako o prvním historickém eposu a které na jednu stranu vyvolalo obrovské protichůdné reakce a nepokoje a na straně druhé, i přes svou více než tříhodinovou délku, dokázalo snadno naplnit sály a pokladny kin v době své distribuce.
Zrození národa je velkou společenskou freskou z období války Jihu proti Severu a jeho příběh nám tak představuje široké spektrum amerických dějin: Od vzniku snahy o zrušení otroctví, přes občanskou válku, kapitulace generále Lee a atentát na prezidenta Lincolna, až k poválečnému údobí a vzestupu Ku-Klux-Klanu. Na tomto bouřlivém společenském a politickém pozadí se odehrávají a vzájemně proplétají osudy dvou rodin; Cameronů z Jihu a Stonemanů ze Severu.
D. W. Griffith díky tomuto snímku vytvořil zcela nové standardy Hollywoodu a s pomocí nesčetných uměleckých inovací, které zahrnovali dramatické záběry zblízka a pohyblivé záběry znamenající odvrat od tradiční divadelní strnulosti, přes paralelní dějové sekvence, prolínaní záběrů a různé střihové techniky, zásadním způsobem přetvořil dobový filmový jazyk.
Zrození národa však každopádně působí jako silný propagandistický snímek a ve své době se setkal s bouřlivým rozhořčením, zejména v Evropě, jakožto i nadšením. Ale skutečnost je taková, že Zrození národa zůstalo respektovaným dílem, které je dodnes podrobováno studiu a je důležitým mezníkem v dějinách kinematografie.
Problematorium (1967)
Krátký animovaný film Zdeňka Smetany s jednoduchým námětem, přinášející zásadní dilema muže, zda nosit ke kalhotám pásek nebo kšandy. Snímek vznikl v roce 1967 ve známém studiu Jiřího Trnky Bratři v triku jako reakce na přílišně velké nároky na náměty filmů. Sám Smetana snímek řadí spíše ke cvičným animačním etudám, zejména z důvodů jeho malého vnímaní veřejností, kdy tento a jemu podobné filmy byly uváděny většinou jako předfilm k hlavnímu programu v kinech.