Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Krimi
  • Akční
  • Pohádka

Oblíbené seriály (8)

F. L. Věk

F. L. Věk (1970)

Nedokážu říci, jestli je toto ten vůbec nejlepší český seriál - to se napříč různými žánry dá s jistotou určit asi sotva. Ale řekněme, že mezi 3 nejlepší ho řadím naprosto určitě. A mám pro to celou řadu argumentů. Zaprvé mistrovsky zpracovaná předloha. Kdo četl, nebo alespoň viděl někde v knihovně Jiráskův román, pochopí, že z tak rozsáhlého díla vytvořit kompaktní filmový scénář, zachytit všechno to podstatné a původní dílo nezmrzačit, je nesmírně obtížné, a tady se to povedlo dokonale. Zadruhé plejáda snad všech hereckých es tehdejší doby. I v epizodních rolích tady figurují takoví mistři jako Marvan, Hoger, Medřická, Voska, Růžek, Menšík, Kemr…a i na malém prostoru předvádějí velké herecké umění. Hlavní postavy jsou obsazeny znamenitě (snad jen Márinka v podání Evy Voskové-Vaňkové mi nějak nesedla) a pokud R.Brzobohatý údajně tuto roli moc rád neměl, poznat to tedy věru není. Zatřetí krásný historizující jazyk – poslouchat, jak si tvůrci doslova pohráli s češtinou a v některých pasážích i s latinou, či němčinou je zážitek. Začtvrté je třeba pochválit na svou dobu velkou a nákladnou výpravu – kostýmy, výběr exteriérů, všechno dotažené do detailu – nakonec člověk i zapomene, že je to natočeno černobíle. Za další krásná hudba, která tvoří podstatnou část děje (a zejména ústřední motiv ze staré českobratrské písně je nezapomenutelný). Zkrátka všechno spolu ladí, nic neruší, nevyčnívá ani neschází, všeho je tak akorát…a za to patří hlavní poklona panu režisérovi Filipovi, opravdovému mistru svého řemesla, který ve své „disciplíně“ - televizním seriálu, nemá u nás konkurenci. To, jak dokáže vystavět každou scénu – ať už dramatickou (spory Františka s otcem – skvělý J.Pivec), romantickou (Fr. a Butteauovy dcery), humornou (návštěva jazykového puristy – J.Sovák, či škudlivý konšel – V.Menšík), nebo dojemnou (famózní dvojice B.Záhorský a F.Kovářík jako umírající farář) – to nemá chybu! Tenhle seriál prostě nestárne a u mě má jako málokteré dílo čistých 100%, a to přesto, že na posledním dílu je znát vliv normalizačního cenzora (i tak se v době vzniku seriálu nevysílal).

Most

Most (2011)

Bravo! Jestliže při sledování první série jsem ještě zaregistroval drobné rušivé mouchy (všechny sekvence s dětmi např.), tak po dokoukání druhé série volám ještě jednou: BRAVO! V záplavě všech těch Kriminálek XXX (libovolně si dosaď cokoliv od New Yorku po Strakonice), Vyšetřovacích služeb všeho druhu apod., které jsou naprosto zaměnitelné, neživé a sterilní, je tu konečně osobitá, originální krimisérie, která má všechno, co tenhle žánr vyžaduje. Především propracovaný, uvěřitelný scénář, který vyváženě kombinuje jednotlivé osudy hlavních postav, jejich soukromí a osobní problémy s hlavní kriminální zápletkou. Postavy tak nepůsobí placatě, jsou to uvěřitelné figury z masa a kostí, s osobitými rysy a chybami, zkrátka živé a věrohodné. Zvláště pak ústřední dvojice. Ta je ve výborném podání K.Bodnii a zejména S.Helin hlavním magnetem seriálu. Různých více, či méně povedených dvojic jsme už viděli mnoho, ale dát dohromady bodrého, poživačného sukničkáře a lehce autistickou workoholičku, to ještě nikoho nenapadlo. Zní to divně, ale funguje to znamenitě! Děj svižně odsýpá, zajímavě se zamotává, přes dostatek mrtvol není přehnaně a samoúčelně brutální. Seversky chladná atmosféra se záběry na most, na noční Kodaň a Malmö a výborná úvodní písnička to všechno podtrhují. Ve výsledku je z toho asi nejlepší krimisérie, jakou jsem za dlouhá léta viděl.