Reklama

Reklama

Plivu na tvůj hrob

(festivalový název)
  • USA I Spit on Your Grave (více)
Trailer
USA, 1978, 101 min (Director's Cut: 96 min)

Obsahy(1)

Mladá atraktivní spisovatelka Jennifer Hills (Camille Keaton) přijíždí na venkovskou usedlost u řeky dopsat svůj román. Namísto vytouženého klidu na práci a inspirace tu ale nalezne pouze bolest a ponížení z rukou čtveřice brutálních buranů, kteří ji opakovaně znásilní a zničí její knihu. Zdrcená umělkyně se jim rozhodne krutě pomstít - a vytvoří tak mistrovské dílo!

Nechvalně známá klasika žánru exploitation filmů, který prožíval konjunkturu v 70. letech. Ještě donedávna byl tento film v řadě zemí zakázán, protože měl podle cenzorů glorifikovat násilí páchané na ženách a přední americký filmový kritik Roger Ebert jej označil za nejhorší film, jaký kdy viděl. Camille Keaton za svůj výkon obdržela v témže roce kdy byl film natočen cenu na Katalánském mezinárodním filmovém festivalu ve Španělsku. (choze)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (197)

Flipnic 

všechny recenze uživatele

„I SPIT ON YOUR GRAVE“ !! … je prostě kultovní legenda pro otřelé okrajové publikum. Základem k náchylnosti k tomuto brutálnímu „exploitation dramatu“ je otázka, proč jej tvůrce Meir Zarchi natočil. První možností je jednodušší verze, a to že chtěl šokovat, vydělat levně peníze, kopírovat pár před tím již vzniklých „exploitation“ titulů, zejména Last House on The Left (1972), kterému je film v určitých ohledech až překvapivě podobný… Druhou možností je skutečnost, že chtěl filmem varovat a jasně ukázat, jak může vypadat a fungovat běžné násilí na nevinné ženě a poukázat na otázku, jestli pak mají běžné metody právního postupu, dostatečnou sílu nápravy a trestu … Ale tím se „Poslední dům vlevo“ také „zabýval“, jen trest nepřišel z rukou oběti, ale z rukou rodičů oběti…Takže opět určitá podobnost… Pravdu se asi již nikdy nedozvíme, každopádně, Meir Zarchi natočil údajně tento nízkorozpočtový film jako reakci na událost, která se mu přihodila pár let před tím. Když jel autem, u nějakého parku nabral zmlácenou a znásilněnou dívku. Odvezl ji na policejní stanici, kde byl šokován reakcí a metodami policistů a tak ji proti vůli policie znovu vzal do auta a odvezl do nemocnice. I Spit on Your Grave měl být následně film jasně vykreslující možnou brutalitu, sadismus, ponižování a veškeré praktiky, které jsou schopni muži spáchat na slabé osamělé dívce. Tím i ospravedlňoval veškerou brutalitu a násilí ve filmu, údajně bylo třeba divákovi jasně ukázat, jak může znásilnění a týrání vypadat a probíhat. A v tom s ním naprosto „souhlasím“. Podal to … výstižně, naprosto přesně. První polovina filmu. Hlavní herečka Camille Keaton byla údajně v té době milenkou Zarchiho a svoji roli zahrála dokonale. Snad jen jeden jediný film o spoustu let později vykreslil „znásilnění“ jako takové natolik skutečně, opravdově a reálně – Irreversible a v něm „nebohá“ Monica Bellucci. Film v první polovině obsahuje 3 scény znásilnění a ponižování na mladé spisovatelce přijiždějící z města na venkov. Čtyři místní burani si ji vyhlédnou a spáchají to, na co mají prostě chuť … Jeden z „party“ těchto „dobrodruhů“ je mentálně retardovaný a opět je jeho role a pozice dosti podobná postavě z „Last House on The Left“ … Než aby ji zabil, jak je mu řečeno, nechá ji žít, hrdinka se dá do kupy a následně se začně mstít … Od pomsty jsem nečekal nic již extra, ale byl sem dvakrát přímo přibit do křesla… Scéna oběšení retarda vypadá až příliš realisticky a nejde z ní dobrý pocit, člověk jako by cítil, že to je až příliš autentické. Údajně kolovaly fámy o tom, že jej Zarchi nechal skutečně oběsit a že jde o snuff, blabla … Skutečnost byla údajně taková, že herec, který hrál retarda se při této scéně jaksi povolil na lanech a dostal záchvat paniky, že se skutečně oběsí… Nakonec to dohrál, ale byl z toho chvíli v šoku a Zarchimu se tato scéna pak velmi hodila. Scéna ve vaně, je dle mého jedna z vůbec nejbrutálnějších scén v dějinách filmu … Sám jsem se kroutil s nohama staženýma při sledování této scény a musím uznat, že tohle je opravdu síla. Pak ale jaksi scénář povolí a zbytek pomsty se odehraje již jaksi moc narychlo a připadne mi, jako by to z nějakého důvodu chtěl štáb rychle zabalit a mít za sebou. Při scéně s motorovým člunem ještě přimhouřím oko, ale týpek se sekerou v zádech mě tedy opravdu „neuspokojil“ … Jednoznačně odfláklé, snad z lenosti …málo času, to už nikdo nezjistí. Nehledě na to, že tomuhle jsem přál taky něco extra, protože to byl hlavní aktér druhého znásilnění v lese do análního otvoru dívky… Spousta lidí tvrdí, řekl bych, že chce tvrdit, že je to špatný film. Osobně si nemyslím, že je to špatný film. Amatérské herecké výkony? Hrdinka hraje super, retard hraje super, „šéf“ party je super (opět neuvěřitelně podobný vůdčímu šmejdovi z Last House Davidu Hessovi…), zbylí dva hrají o něco hůř… Ve filmu se odehrává jen to, co se odehrávat má. Žádné složité dialogy, výměny názorů atd. Lidská brutalita je jednoduchá a tak jednoduchý je i film. Krásná příroda v protikladu těm šílenostem, které se ve filmu odehrávají, je úžasný prvek, podobně jako hudební motiv v Cannibal Holocaust. Že film postrádá hudební doprovod? Ale to je čistě účel, hudba hraje pouze z magnetofonu po scéně ve vaně a to ještě k tomu vážná skvělá melodie. Takže Zarchi nebyl neschopný diletant, který by neuměl doprovodit film hudbou, on to udělal jen v místě, kde myslel, že je to důležité. To že ve filmu hudba není, dodává filmu, podobně jako spousta dalších prvků, na realističnosti a vážnosti. Takže „poselství“ nebo „provokace“ ? Chtěl tvůrce pouze šokovat a vydělat? Vydělat asi nechtěl, vzhledem k tomu, že již potom ani před tím, žádný film nenatočil… Každopádně film se dá brát jako určité poselství, protože jestli je někdo, kdo si myslí, že násilí na ženách a znásilňování probíhá nějak „uhlazeně a v rukavičkách“, tak o světě a životě nic neví … Provokace ? Jistě … Zarchi kopíruje nekompromisně „Last House ..“, Camille Keaton je snad 85% času ve filmu nahá, v podstatě někdy již trochu zbytečně … „Useknutí“ závěrečné části pomsty hovoří jistě o nedotažení filmu do konce … Ale každopádně, jedná se o naprostý kult v oblasti „exploitation“. Po vzoru Straw Dogs, Last House on The Left, Deliverance a snad trochu i Texass Chainsaw ... zasahuje Zarchi jak běžného diváka, tak dnes již širší okruh nadšenců tohoto typu filmů, přímo na komoru!!! A i když nenese ani náhodou známky kvality ze zmíněných majstrštyků, má svůj vlastní směr a pachuť po tomto filmu vám zůstane na patře ještě hodně dlouho, stejně jako po stejně kontroverzním Cannibal Holocaust … Tyto filmy prostě buď milujete nebo nenávidíte … Já osobně jsem prostě povahy první … Mimochodem, existuje údajně druhý díl tohoto filmu, který pochází z roku 1993, nese název SAVAGE VENGEANCE a má něco přes 60 minut. A opět je v něm znásilňována Camille Keaton ... ovšem kvalita celého filmu je údajně něco tak příšerného, že původní "I Spit ... " je proti tomu Oscarové dílo! (Film byl snad natáčen na vhs kazetu nebo tak něco ...). () (méně) (více)

Hellblazer 

všechny recenze uživatele

V roku 1978 prišiel Meir Zarchi s jedným z vôbec najkontroverznejších filmov vôbec, "I Spit on Your Grave," ktorý bol vo svojom čase zakázaný vo viacerých zemiach, kritici ho pochovali, široká verejnosť odsúdila a tento názor panuje prakticky doteraz. Hlavným dôvodom prečo je film tak zatracovaný je jeho extrémne grafické a brutálne znázornenie znásilnenia ženy. Pochopiteľne, že film nie je pre každého, pretože nejde o zábavný alebo oddychový film, ale ide o film, ktorý poskytuje zamyslenie a realistickú ukážku mučenia človeka druhým človekom s následnou pomstou. Nie je mi celkom jasné prečo je film tak odsudzovaný v porovnaní s debutom Cravena "Last House on the Left", ktorý je po všetkých stránkach horší. Nielenže pôsobí ešte lacnejšie a amatérskejšie, ale Cravenov film je vo svojej podstate ešte úchylnejší a viac manipuluje s ľuďmi, pričom príbeh je to skoro rovnaký. Dôležitým faktorom je, že hlavná hrdinka je inteligentná a pochopiteľne by mohla ísť na políciu, ale aký by to malo efekt, keď po pár rokoch by boli prepustení a mohli v tom pokračovať? Z toho dôvodu sa rozhodne vykonať pomstu sama. Ďalším dôležitým faktorom je to, že Meir Zarchi nevykreslil mužov čisto ako násilníkov, pochopiteľne sú to takí typický "vidiecky burani", ale napríklad ich vodca má ženu a deti, ktoré miluje. Ku kladnému hodnoteniu prispieva aj predstaviteľka Jennifer Camilla Keaton, ktorá síce nie je ani z ďaleka dobrá herečka, avšak jej slzy, krik a strašné zážitky sú veľmi presvedčivé a preto je v očiach diváka sympatická a človek jej jednoducho musí pri vykonávaní pomsty držať palce. Pre mňa je "I Spit on Your Grave" jedným z najlepších exploitation filmov, všetkých čias... ()

Reklama

PinokKio 

všechny recenze uživatele

Oproti předělávce z roku 2010 je to slabý čajíček, i když v roce 1978 film nejspíš provokoval svojí chladností a otevřeností. Ovšem dnes, v době kdy se beranice moc nenosí a americký Felix Holzmann v roli nepovedeného vraha a inseminátora je spíše pro pobavení, se už asi není nad čím pohoršovat či bát. ()

HateBreeder 

všechny recenze uživatele

Tohle byl opravdu festovně škodolibý film :D Byla to vlastně taková poněkud brutálnější verze pohádky. Dobro přeci zvítězilo nad zlem a je jedno za jakou cenu, nebo ne? Naše spisovatelka Jennifer je kus a kdo by se tedy divil tomu, co se tahle správná čtyřka venkovanů chystá provést s její důstojností. No každý ale ví, že tím nejhorším protivníkem je zhrzená a ponížená žena a tou se Jenn stane co nevidět. Hehe, skoro se zdá, že film natočila nějaká zapřisáhlá feministka, protože zatímco hrdinku obdařila chladným myšlením, pevnými nervy a tak z ní udělala důmyslný stroj na zabíjení, její mužští protivníci působí jako kohouti na střelnici. Ale tak když už je to ten Day of the woman, tak bych to skousnul. Pomsta bude sladká. Zvláště scéna ve vaně je perfektní - au :) Absence hudby, zajímavá práce s kamerou, herci-neherci ... to vše mi tu sedělo a já se při filmu bavil. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Z genderového hlediska se jedná o naprosto geniální a revoluční dílo. Zatímco v "Posledním domu nalevo" (1972) zneuctěnou dívku mstili na popud otce její rodiče a v "Thriller - drsný film" (1974) hrdinka zanevřela na svou ženskost, aby se stala vraždícím strojem, zde sledujeme přerod dámičky z New Yorku píšící ženské romány v ženu, která dojde pomsty skrze vědomé uchopení genderu. V sledu sugestivních sekvencí znásilnění se žena stává ryzím objektem (muži ji přenášejí z místa na místo jako věc), ale v nadcházejících sekvencích pomsty je to naopak ona, kdo je aktivní a muži ztrácejí svou dominanci. Cesta k pomstě vede přes podmanění mužů "ženskými zbraněmi", které fungují díky mužským slabostem - od chtíče a orgasmu po po iluzi dominance. Amatérská forma film dotváří k jeho dokonalosti, neboť podvracením norem klasického hladkého stylu neumožňuje empatii a imerzi, ale naopak upřednostňuje myšlenkovou rovinu díla - jednotlivé sekvence i záběry jsou pojaté jako znaky obsahující určitý význam a ne jako části dramatu (což je důvod proč se obávat hollywoodsky vyleštěného remaku, který evidentně sází na hladký styl a povrchní znechucení). - více v recenzi pro A2 ()

Galerie (31)

Zajímavosti (19)

  • Cenzurovaná americká verze byla uvedena v roce 1982 na australském trhu jako nepřístupná do 18 let. Roku 1987 pak neuspěla žádost na jeho zákaz. V prodeji snímek zůstal až do roku 1997, kdy došlo se zavedením nových opatření k jeho stažení. V roce 2004 byl prodej nesetříhané verze obnoven. Soudní rozhodnutí uvedlo, že kastrace není druhem sexuálního násilí. (SeanBean)
  • Jistý profesor na universitě v USA kdysi tento film pustil ve třídě dívkám, aby je dostatečně a názorně varoval před nebezpečím znásilnění. Jeho čin vzbudil obrovský poprask a profesor byl z university propuštěn ... (Flipnic)
  • Oficiální název Day of the Woman neboli „Den ženy“ byl pro obnovené rozšířené uvedení do kin v roce 1980 změněn na I Spit on Your Grave čili „ Plivu na tvůj hrob“, přestože se režiséru Meiru Zarchimu nelíbil. (SeanBean)

Reklama

Reklama