Reklama

Reklama

Baron Prášil

  • angličtina The Outrageous Baron Munchausen (více)
Trailer

Obsahy(1)

Novodobý astronaut Toník přistane na Měsíci, kde se setká se zvláštní společností. Patří k ní Cyrano z Bergeracu, hrdinové verneovky Do Měsíce, ale především chvástavý baron Prášil. Všichni jej srdečně vítají se sklenkou vína a přejí si, aby domnělý Měsíčňan poznal kouzlo života na Zemi. Baron Prášil se pak spolu s Toníkem vypraví do Turecka, kde ze zajetí zákeřného sultána vysvobodí půvabnou princeznu Bianku. Vychloubačný baron se ji snaží okouzlit a vrhá se proto do bláznivých dobrodružství – ocitá se v útrobách mořské velryby, proletí se na pařátech obrovitého ptáka, na mořském koníkovi plave pod vodní hladinou, na dělové kouli se přesunuje do válečných vřav. Bianku však během fantaskních eskapád učaruje odvážný snílek Toník a nakonec společně doputují tam, kde příběh začal – na bledý Měsíc. Ten totiž patří nejen básníkům a fantastům, ale především milencům. (AČFK)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (332)

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Úžasná podívaná s famózním Kopeckým, s naprosto úchvatnými kulisami, efekty a sekvencemi. Baron Prášil je neskutečná vizuální lahůdka, ke které se sice Terry Gilliam přiblížil, ale to je všechno, co s tím udělal. Takovou fantazii jako Karel Zeman (původem ze sousední vesnice) má fakt málokdo a já jsem hrdý na to, že je to krajan. A jeho filmy pořád stojí za to, i po tolika letech. Tohle se prostě musí vidět, protože to je fakt zážitek. 90%. ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Teprve "Dobrodružství Barona Prášila" (1988) v režii Terryho Gilliama mě přiměla k tomu, abych oprášila dávné vzpomínky a po letech se znovu podívala na snímek mága české animace Karla Zemana. Jeho Baron Prášil sice není dokonalý, ale nezapře svého duchovního otce a nejen průkopnickou animací, ale především lehkým vtipem, poetickou hravostí a noblesně servírovanou satirou vítězí na celé čáře. ()

Reklama

zette 

všechny recenze uživatele

Skutecne genialne absurdni fantasmagorie v podani Karla Zemana. Skvele triky, vytvarne zpracovani a choreografie postav. Vyborne herecke obsazeni, Kopeckemu sita role na miru. Proc tedy nedavam pet hvezdicek? Osobne mam trochu problem s postavou Barona Prasila. Film vsak povedeny a velmi originalni. ()

prkalil 

všechny recenze uživatele

Já vím, že je zcela zbytečné cokoli dodávat. Možná, kromě všech ostatních našich géniů, kteří v tomto díle mají prsty, jenom znovu připomenu autora úchvatné hudby Zdeňka Lišku. A nevěřila bych, že si teprve dnes, když jsem film viděla asi po osmistédevadesátépáté, poprvé všimnu malého gagu-drobničky-perličky - řadového předávání/přebírání dalekohledů na lodi, která nám naše hrdiny, když skočí z útesu do moře, vezme na palubu. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Pro mě je tento film vrcholným dílem Karla Zemana. To jeho propojení animace s konvenčním herectvím! Ty jeho hrátky s kouřem a kolorováním celého obrazu, či jeho části! Ta jeho hravost a představivost! Ta překrásně rozverná atmosféra celého filmu! Zeman dosáhl originálního výsledku, který mě opakovaně dokáže dostat do pocitu lehkého vznášení se nad rozkvetlou krajinou putování lidské duše při její cestě k dobývání nesmrtelnosti obrazu života. Tento zážitek mě přivádí do transu, kdy je možné pozorovat taneční rej ozvěny nevyslovených slov v záhybu slunečního svitu a škytání Luny, vábící do své náruče další okamžik úsměvu v jasu dívčích očí. Každý obraz je samostatná kapitola s vlastním příběhem. Každý záběr má vlastní nezaměnitelnou duši. Vykročit ke hvězdám může každý. Dojít až k nim se podaří jen těm nejvytrvalejším, kterým nevadí veškerou svou energie vkládat do nepřízemních cílů plnění vlastních snů a tužeb pod ochranou rukou osobního růstu jedinečnosti inspirace měsíčního prachu. Fantazie versus věda. Představivost versus znalosti. Hravost versus pragmatismus. Hvězdou filmu je Karl Friedrich Hieronymus von Münchhausen alias baron Prášil (skvělý Miloš Kopecký), muž, který za žádné situace, byť by byla beznadějná, neztrácí svou duchapřítomnost a skvělou náladu, se kterou s naprostou samozřejmostí překonává každou překážku i tíživou gravitaci zemskou. Jeho protihráčem i spoluhráčem, soupeřem i přítelem je astronaut Toník (Rudolf Jelínek), muž vědy a pokroku i vznešenosti a bláhovosti pocitu, který se nazývá láska. Z dalších rolí: žena v srdci obou hrdinů princezna Bianca di Castelo Negro (Jana Brejchová), básník velikosti lidské fantazie Cyrano z Bergeracu (Karel Höger), baronův přítel a kapitán holandské lodi (Jan Werich), neúnavně válčící velitel pevnosti generál Ellemerle (Eduard Kohout), přísně chráněný turecký sultán (Rudolf Hrušínský), kapitán uvězněné lodě (Bohuš Záhorský), předseda tureckého dělového klubu Barbicane (Richard Záhorský), či sultánův vrchní eunuch Hadži Baban (Jan Libíček). Vyletět ke hvězdám je hlavním cílem. Vyletět za svými sny... Vyletět v objetí inspirace lásky a toho pocitu výjimečnosti v očích zamilované a milované ženy... Překonat zemskou tíži, nezastavovat, letět, působit rozruch a letět a letět... Dál a výš... Dál a výš... Dál a nepřistát zpět... Karel Zeman a jeho díla jsou inspirativní. Baron Prášil tím o to více. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (28)

  • Ve filmu se defacto cestuje časem (což by s touto tématikou byl po Cestě do pravěku druhý film Karla Zemana), protože tu máme: vesmírné lodě s astronautem Toníkem z 20. nebo možná 21. století, Verneovy kosmonauty z 19. století, Cyrana z Bergeracu ze 17. století a samozřejmě Barona Prášila z 18. století, kde se odehrává i zbytek filmu. Toník mluví pořád o vědě a technice, vypráví princezně Biance moderní pohádku o letu na Měsíc a že vlastně přišel z budoucnosti potvrdí i sám Baron Prášil v rozhovoru s generálem EleMele: „Možná že přišel ze světa, kde něco takového (cestování pod vodou a na Měsíc) už je zcela normální.“ (Jan.Kanak)
  • Muž, který byl předlohou pro barona Prášila, opravdu existoval – jmenoval se Karl Friedrich Hieronymus, svobodný pán z Munchhausenu a narodil se v roce 1720. (M.B)
  • Vystřižená scéna: Po hádce s generálem Elemele Baron (Miloš Kopecký) v duchu přemítá: „Nebezpečný fantasta, to se kdysi dávno říkalo o mě. Teď jsem pochopil princeznu Biancu. Miluje Toníka nejen pro jeho mládí, ale také pro to všechno, čím se honosím já. Vlastně je ten Měsíčňan chlapík. Celou dobu jsem mu asi křivdil...“ (tomalakis)

Související novinky

Litoměřice poosmé

Litoměřice poosmé

02.08.2008

Karlovarský filmový festival před pár týdny skončil, Letní filmová škola je v plném proudu, ale pokud stále nemáte dost, můžete vyrazit třeba do Litoměřic. Tam se již poosmé koná filmový festival,… (více)

Reklama

Reklama