Režie:
Robert ZemeckisScénář:
William Broyles Jr.Kamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Tom Hanks, Helen Hunt, David Allen Brooks, Nick Searcy, Nan Martin, Elden Henson, Timothy Stack, Jay Acovone, Chris Noth, Jenifer Lewis, Derick Alexander (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Pečlivý a energický Chuck Noland je zaměstnán u známé společnosti FedEx, která rozváží poštu po celém světě. Díky tomu žije velmi rychle. Jeden den je v Rusku, vzápětí pár hodin stráví ve Francii. Pro samý spěch si vlastně ani nedokáže užívat života. Práce Chucka okrádá o tolik času, že si se svojí důvěrnou přítelkyní Kelly dokonce předává vánoční dárky v autě na letišti. Když za několik hodin opět letí z Ruska zpět do Ameriky, letadlo FedExu s piloty a Chuckem nečekaně havaruje. Katastrofu a pád do moře přežije pouze Chuck, kterému se s malým člunem podaří dostat na neznámý ostrůvek. Po prvním šoku začíná po vzoru Robinsona Crusoa na stromě odškrtávat dny, při životě ho drží láska ke Kelly a naděje, že ho v krátké době někdo objeví… Dobrodružně laděný příběh o nezdolné lidské vůli nevzdávat se a bojovat o svůj život a své sny – natočil úspěšný hollywoodský režisér Robert Zemeckis (Návrat do budoucnosti I-III, Forrest Gump, Pod povrchem). Přípravy na filmový projekt začaly už někdy v roce 1998, kdy Tom Hanks o napsání scénáře k tomuto projektu požádal Williama Broylese Jr. (scenáristu Apolla 13 a Forresta Gumpa). Při jeho filmové realizaci pak musel podstoupit drastickou dietu a v průběhu přerušeného natáčení, za několik měsíců zhubnul o dvacet kilo. Tím působivěji pak předvedl proměnu z výkonného workoholika na polodivokého trosečníka se sklony k šílenství. S jeho skvělým hereckým výkonem film stojí i padá. Za ztvárnění Chucka byl Tom Hanks v roce 2000 oceněn Cenou kruhu newyorských filmových kritiků (nejlepší herec) a Zlatým glóbem (nejlepší herec v dramatu). Úlohu jeho přítelkyně Kelly Frearsové vytvořila Helen Huntová (Dr. T a jeho ženy, Lepší už to nebude, Po čem ženy touží). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (971)
Tom Hanks jako Johny Castaway? Warum nicht! Já jsem tento film po hříchu dodnes neviděl. Respektive po dnešek. A jelikož jsem se těšil v dnešním sychravém nečasu na dobrodrůžo na tropickém ostrově, ten úvod ve zmrzlém Rusku mně dost šokoval. Naštěstí po chvilce letoun Fed Ex nabere kurz nad Tichý oceán a já věděl, že letí správně... Trochu mne mrzelo, že Chuck na ostrově moc okatě ,,objevoval'' po vzoru našich prapředků výhody oštípaných kamenů či rozdělávání ohně dřívkem. Chvilkami se i choval dost nelogicky, když mrtvolu člena osádky pohřbil kromě bot se vším co měl ten člověk na sobě. Já vím, je to ekl svlékat nazelenalou napuchlou mrtvolu, ale přeci jen, košile, kalhoty, ponožky, pásek atd... To je na pustém ostrově drahý luxus. Jinak ostrov byl fajn i další peripetie Chucka. Docela se mi líbilo, že to nebylo zaměřeno jen na přežití či jen čas na ostrově, ale po ostrově byl dán celkem velký prostor dalšímu ději. Konec je sice až andělsky pozitivní, ale proč ne. Jediné co nechápu bylo proč se chuck po návratu každému za něco omlouval, že tam 4 roky nebyl.. To byla jeho vina to zřícení? Nebyla. Naopak na ostrově získal ostruhy a každý ho měl brát za machra a hrdinu... Dávám 4 míče zn. Wilson. * * * * ()
Nemusím se nijak rozepisovat o tom, jak je Tom Hanks úžasný herec, protože to už všichni dávno dobře víme. Co bych ale měl v komentáři zmínit, je to, že právě Hanksův výkon dělá z Trosečníka tak působivé, dojemné a myšlenkově obsáhlé dobrodružství, které si na každé další zhlédnutí užívám stejně intenzivně, jako napoprvé... ()
Trochu přepísknutý film. Tom Hanks je výborný a jeho robinzonáda celkem pěkně načrtnutá, avšak scénář klouzl po povrchu a vrcholem jeho smyku je příšerný a překombinovaný konec, který jasně ukazuje, jak moc si Zemeckis s postavou Chucka Nolanda nevěděl rady. Celý jeho příběh se nakonec utopí v příšerných frázích a natahovaných melodramatických schématech, což vážně zamrzí. Obzvlášť proto, že Hanks je přesvědčivý a výstižný... To málo, co mu umožňuje scénář ukázat z Nolandova nitra předvádí se zápalem a velkou sugestivitou. Jenže nedokáže utáhnout celý film, který je tak polopatický a doslovný, že mi ke konci notně lezl na nervy. Škoda, protože námět i některé dílčí technické kategorie (kamera, výprava) jsou příslibné... Ale výsledek je zbytečně rozmáchlý, patetický a přeplácaný. Přesto zásluhou Hankse poměrně přesvědčivý. ()
Tak jsem shlédl Trosečníka, kterému jsem se dlouho vyhýbal a až oblíbená televize Nova mi ho vnutila na sobotní večer. Snažil jsem se nečekat nic, ale nemohl jsem se ubránit pocitu, že přenést děj Robinsona Crusoa do dnešní doby neskončí příliš vydařeně. Z krásné nenucené kritiky dnešního už přetechnizovaného světa se bohužel stal film bez tváře, který neví čím chce být. Jestli bojem jednoho muže za jeho život, jeho lásku nebo jen boj o přežití, protože taková snaha přežít je jen prastarý zvířecí pud. Ze začátku to na kritiku vypadá, hlavní hrdina nemá na nic čas a na osudový let se vydává, i když jeho cesty by měli vést do náruče milované ženy. Bohužel první dny novodobého Robinsona nejsou takové jaké bych si představoval. Představa života na opuštěném ostrově by mě děsila, ale jeho chování moc neodpovídá skutečnosti. Najde balíky od své firmy, ale co udělá? Nic, třeba je ještě za pár měsíců až ho najdou dokáže doručit? Ale no tak nenechte se vysmát. Každý kdo by tam byl by je otevřel hnedka na začátku. Jeho snaha zapálit oheň je výborná, ale netrvalo mu nějak dlouho než si uvědomil, že bude oheň potřebovat? Všechny tyto podle mě nerealistické chybičky se určitě dají lehce přehlédnout, ale to co provedl Zemeckis s časovým skokem a posunutí děje o 4roky to na mě bylo moc. Tohle se tam prostě nehodilo a to mi nikdo nevymluví. Z minuty se stal z trosečníka co neví jak dál a krvácí muž, který si je vědom možností, ví jak chytat ryby a jí syrové maso(kam se poděl oheň?). Najednou má i kalendář, který je vytvořený podle toho pod jakým úhlem svítí slunce. Zvláštní, že věděl i jaký je měsíc. Nevím, jak na to přišel asi to poznal podle toho, kdy padal sníh... Úplně úžasný však byl záběr z vrcholku horu, kdy trosečníkovi kamera koukala před hlavu a ukazovala malý a krásný ostrov v celé jeho půvabnosti i krutosti(ty vlny byly nádherné!). Nebudu dál prozrazovat a už to ukončím. Chyběla mi realističnost života na ostrově a myšlení hlavního hrdiny. Tomu posadil korunu ještě závěr, který se svou nedořečeností snaží uchvátit, ale myslím, že docílí přesného opaku. Kritika doby se tak nekoná a jen je nám puštěn další průměrný film, který měl obrovský potenciál. ()
Film, kde je prakticky celou dobu jeden herec a přesto ani chvilku nenudí, je prostě dobrý. S jakou dětinskou radostí jsem s napětím sledovala rozbalení každého balíčku a hádala, k čemu může Chuck ty zdánlivě zbytečné věci použít. Pan Wilson byl dokonalý a ten konec mi vrtá hlavou dodnes. Proboha co mohlo být v tom posledním balíčku? ()
Galerie (72)
Photo © 2000 20th Century Fox
Zajímavosti (67)
- Scenárista William Broyles Jr. se rozhodl strávit týden na pláži a vše si zkusit sám - obstarával si jídlo i vodu. (M.B)
Reklama