Režie:
Robert ZemeckisKamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Jodie Foster, Matthew McConaughey, James Woods, John Hurt, Tom Skerritt, William Fichtner, David Morse, Angela Bassett, Geoffrey Blake, Max Martini, Rob Lowe (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Jako malá mluvila nadšená radioamatérka Ellie Arrowayová s otcem o možnosti spojení s mimozemskými civilizacemi a po jeho předčasné smrti se její touha zachytit signály z vesmíru proměnila v posedlost. Nyní pracuje v Portoriku na projektu zachycování signálů z vesmíru, a když se vláda rozhodne podporu projektu zastavit, pokusí se získat peníze jinde. Zaujme miliardáře Haddena, který začne její práci financovat, a o čtyři roky později se jí podaří zachytit signály z vesmíru. Ty vzbudí mimořádnou pozornost, zástupci Bílého domu, především poradce pro národní bezpečnost Michael Kitz, jí však vyčítají, že výsledky pozorování zveřejnila. Po dešifrování signálu z oblasti hvězdy Vega v souhvězdí Lyry se na obrazovkách objeví záznam Hitlerova projevu při zahájení olympijských her v roce 1936. Mimozemšťané zřejmě zachytili experimentální pozemské televizní vysílání. V signálu však vědci rozeznají další šifrované informace. Ellie obhájí své místo v projektu a od záhadného Haddena dostane klíč k dešifrování mimozemského vysílání. Výsledkem je podrobný návod na konstrukci zařízení, jehož stavbu prezident přes Kitzův nesouhlas schválí. Probíhá výběr nejvhodnějšího kandidáta pro setkání s mimozemskou civilizací. Do užšího výběru postoupí také Ellie, zákeřným dotazem přítele Palmera je však vyřazena. Krátce před startem sice skupina náboženských fanatiků provede sabotáž, znovu ale zasáhne záhadný Hadden a zanedlouho se Ellie může vydat na cestu do neznáma. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (824)
Poctivé řemeslo, nádherný příběh. Dnes už klasická intelektuální sci-fi Roberta Zemeckise o tom jestli jsme ve vesmíru sami. Výborná Jodie Fosterová a mladý McConaughey zdatně sekunduje. Pozvolné vyprávění nezapomíná na široké měřítko, které ukazuje lidstvo v celém svém důvěřivém i skeptickém rozsahu. Když se nad tím zamýšlím, tak Problém tři těles je temnou odpovědí na otázky nastolené právě v Kontaktu. Krásně mi to teď zapadá dohromady. ()
Scénář: James V. Hart, Michael Goldenberg .. Bůh prostě není, jen si ho vytvořilo lidstvo, když jim bylo smutno. __ Dobrý nápad, ovšem úlisná režie, moře schématických klišé a těžkopádná délka uberou dosti bodů. Stejně tak náboženské kecy okolo zachyceného signálu a posuzování vhodnosti kandidátů podle množství jejich víry před prvním poklusem odcestovat. Pokus druhý je rozhodně vizuálně zajímavý, ovšem sentimentální kontakt nějaké vyvrcholení úplně pohřbil a tečka v podobě zatajeného osmnáctihodinového záznamu už nepříjemnou pachuť nezvrátila. Jiná nenápadná sci-fi z téhož roku - Gattaca - je mnohem lepší a chytřejší. ()
Sofistikovaný hollywoodský sci-fi film s překvapivě rozumně formulovanými filozofickými otázkami týkajícími se jak gnoseologie, tak ontologie - Kde je hranice poznatelného? Můžeme poznávat i to, co se vymyká našemu rámci vědění a vědomí, co dalece přesahuje naši zkušenost? Ale také, kdo vlastně jsme a jaký je důvod naší existence? Takovéto postuláty se objevují v mnohých sci-fi filmech, avšak v Zemeckisově Kontaktu neslouží jako povinný kolorit snímku daného žánru, ale tvůrci se jejich pokládáním skutečně snaží na cosi poukázat a k čemusi dospět (skoro bych nevěřil, že je něco takového v hollywoodské kultuře možné...). Robert Zemeckis se snaží akcentovat především první část termínu vědecko-fantastický a rozvíjí racionální příběh mladé vědkyně, jíž se podaří zachytit komunikát, jenž zjevně nepochází z pozemského zdroje. Je to nanejvýš obtížné a tvůrci balancují na tenkém ledě, nesklouzávají však ani k plytkosti a doslovnosti většiny obdobně tématicky orientovaných sci-fi filmů, ani k chvílemi se naznačující hollywoodské filmové kýčovitosti - právě ono balancování na hranici zjevného a nevyřčeného, nepojmenovaného přispívá ke kvalitám filmu. Příběh je primárně o hledání a nenalézání, ale zároveň poukazuje na celou řadu vedlejších efektů - sociologicky vykreslená vlna zájmu o mimozemské civilizace materializující se stanovými městečky okolo základny, posílení vlivu sekt a houfný vznik nových náboženských spolků na bázi kontaktu s mimozemskou civilizací, náboženské, politické a jiné aspekty nabalující se na přelomový objev, politické tlaky a lobbystické zájmy mající za cíl profitovat na daném vědeckém momentu... Velmi povedený je i symbolický a metaforický závěr filmu, odrážející sice akcentovaně humanitní a morální paradigmata tvůrců, z intencí daného filmu však nevybočující a po stránce estetické navíc i přínosný... Kontakt je bezesporu výjimečně dobrý sci-fi film s vynikajícími herci a s nosným tématem, který se nesnaží odpovídat, ale ptát se, což by měl dělat každý chytrý film... Podobné filmy: Blízká setkání třetího druhu ()
Kontakt jsem si od první chvíle opravdu zamiloval a nepřestal mě udivovat až do samého závěru. Už jméno Carla Sagana jako autora předlohy je zárukou, že ve filmu spíše než o šokantní ztvárnění prvního kontaktu se zelenými mužíčky (či dalšími podivnostmi), půjde o hluboké mudrování na téma věda, víra, pravda. poznání... A film kupodivu všechna výrazná podobenství i myšlenky vstřebává bez větších obtíží, byť se někdy jejich dalekosáhlost a explicitnost jejich vyjádření pohybuje na tenké hraně kýče. Přesto je pátrání sympatické vědkyně po "prvním kontaktu" (spíše však po samé podstatě vědění) strhující a dobře natočené. Škoda jen, že Zemeckis nedokázal vizuálním zpracováním napodobit Kubrickův epos Vesmírná odyssea... Ale to bych chtěl až příliš... ()
Inteligentní sci-fi, která je přesně tak dlouhá, jak by měla být. Nikdo se nechová nerealisticky, a obraz společnosti konfrontované s existencí mimozemské inteligence je dokonalý. Jo, tehdy ještě Zemeckis věděl, jak točit filmy. Jeden z těch, které sice ve filmotéce nemám, ale na které se rád podívám při každé repríze. 80% ()
Galerie (62)
Zajímavosti (42)
- Ve 40.minutě filmu si vědci v signálu všimnou řady prvočísel. Ale ve chvíli, kdy počítají impulsy pro číslo 7, je zobrazen monitor, na jehož spodní straně je „Chart Recorder“, v němž se ukazují i jednotlivé špičky v čase, tedy samostatné impulsy a mezery mezi nimi. Lze si ověřit, že sedmičku už by měli mít spočítanou a počítat jedenáctku. (HonzaR.)
- Teleskop na začátku filmu se nazýval Arecibo a nacházel se v Portoriku. Měl průměr 304 m, poloměr křivosti 265, a při ploše 70 000 m2 obsahoval 40 000 hliníkových segmentů. Fungoval od roku 1963. V září 2017 byl poničen hurikánem Maria a o tři roky později se začala nosná konstrukce plošiny rozpadat a způsobila zásadní poškození reflektoru. 1. prosince 2020 pak došlo ke zřícení celé plošiny do plochy reflektoru a k nevratné destrukci přístroje. (San Miguel)
-
Trojprsteňový stroj bol pôvodne designovaný pre iný sci-fi film, Terminátor 2: Deň Zúčtovania (1991).
(kri.tino)
Reklama