Režie:
Robert ZemeckisKamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Jodie Foster, Matthew McConaughey, James Woods, John Hurt, Tom Skerritt, William Fichtner, David Morse, Angela Bassett, Geoffrey Blake, Max Martini, Rob Lowe (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Jako malá mluvila nadšená radioamatérka Ellie Arrowayová s otcem o možnosti spojení s mimozemskými civilizacemi a po jeho předčasné smrti se její touha zachytit signály z vesmíru proměnila v posedlost. Nyní pracuje v Portoriku na projektu zachycování signálů z vesmíru, a když se vláda rozhodne podporu projektu zastavit, pokusí se získat peníze jinde. Zaujme miliardáře Haddena, který začne její práci financovat, a o čtyři roky později se jí podaří zachytit signály z vesmíru. Ty vzbudí mimořádnou pozornost, zástupci Bílého domu, především poradce pro národní bezpečnost Michael Kitz, jí však vyčítají, že výsledky pozorování zveřejnila. Po dešifrování signálu z oblasti hvězdy Vega v souhvězdí Lyry se na obrazovkách objeví záznam Hitlerova projevu při zahájení olympijských her v roce 1936. Mimozemšťané zřejmě zachytili experimentální pozemské televizní vysílání. V signálu však vědci rozeznají další šifrované informace. Ellie obhájí své místo v projektu a od záhadného Haddena dostane klíč k dešifrování mimozemského vysílání. Výsledkem je podrobný návod na konstrukci zařízení, jehož stavbu prezident přes Kitzův nesouhlas schválí. Probíhá výběr nejvhodnějšího kandidáta pro setkání s mimozemskou civilizací. Do užšího výběru postoupí také Ellie, zákeřným dotazem přítele Palmera je však vyřazena. Krátce před startem sice skupina náboženských fanatiků provede sabotáž, znovu ale zasáhne záhadný Hadden a zanedlouho se Ellie může vydat na cestu do neznáma. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (824)
Robert Zemeckis si možná na první pohled ukousl příliš velký kus mimozemského letajícího talíře, ale po shlédnutí tohoto velkého snímku musím říct, že vše zvládl skvěle. Při délce bylo těžké udržet rytmus a plynulost děje a to jediné mu dělá menší problémy, ale jinak se vše vydařilo. Obsazení nemá chybu a Jodie Foster se stane miláčkem diváka stejně jako William Fichtner, který stále stoupá na mém žebříčku oblíbenosti. Závěrečná cesta, která je ve výsledku jen několika hodinovým šumem, je dech beroucí a nechává vzpomenout na svou sestřičku z Vesmírné odyssei. Barevná a působivá cesta do jiného světa. ()
Děsivě úžasné intro předznamenalo ještě větší konsternaci (v pozitivním slova smyslu), která přišla na konci druhé hodiny. Úvodní část (trvající asi hodinu a půl) byla takovým nutným zdlouhavým "zlem" (i tam byla ale samozřejmě spousta dobrých momentů), jež připravila půdu pro nesmírný vesmírný zážitek, který o to více vynikl. Sice ta část jakoby z Vesmírné odysey vypadla, ale je snad ještě o něco působivější. Škoda té akcentace citovosti. Zejména ze strany těch druhých mi přišla nesmyslná. Naopak důraz na duševno (respektive náboženství) byl velmi na místě, tak nějak by to asi bohužel skutečně probíhalo. Jinak celkově je to velmi pozoruhodná science fiction s perfektní gradací, mnoha scénami, co skutečně stojí za to, ale také mnoha, které byly skoro i nadbytečné a pár, co uznáníhodným vyzněním snímku i trochu zacloumaly ( např. počet lidí, kteří zjistili skutečnou délku zrnění...). Neodpustím si ještě poznámku k hudbě, protože Alan Silvestri se asi taky ocitl v nějakém zvláštním přístroji na dilataci času a i do Kontaktu udělal alternativní soundtrack k Forrestu Gumpovi. ()
Jakmile stopáž snímku přesáhne 2 hodiny, mám velký obavy, že mě zachvátí nuda a budu se jen silou vůle držet, aby můj prst nestiskl šipku doprava. Kontakt je jeden z mála filmů, kde jsem tenhle stav vůbec neměla. A to i přes fakt, že většina snímku je ve stylu: dlouho se bádá a poslouchá šustění z radarů, pak se ještě chvíli bádá, další šustění, pár dialogů o víře a vědě, bádání, šustění, další dialog, další bádání, jinej druh šustění a podobně. Jistě je to i zásluhou neskutečně do role zažraný Jodie Foster, že si Kontakt udrží pozornost od začátku do konce. Pak je tu taky docela zajímavá myšlenka, nebo aspoň jak jsem jí pochopila, jestli se dá na vědu pohlížet jako na druh víry. Do toho si připočtěte pár pěknejch hereckejch výkonů a krásně udělanej konec v rotující kouli a máte tu netypickou, zajímavou a inteligentní sci-fi, co má hodně co nabídnout. A na konec jednu hlášku, co mi utkvěla v paměti... (Po nalezení několika tisíc papírů s mimozemskými daty. "Co je to?" "Může to být cokoliv. První vydání Encyklopedie Galactica." "Instrukce pro nás ohledně kolonizačních procesů." "Mojžíš a jeho bilion dalších přikázání.") ()
Už dlouho jsem neměl při sledování nějakého sci-fi snímku tak příjemně nepříjemný, mrazivý pocit v zádech, jako u tohoto Zemeckisova díla. Ellie Arroway, která celý svůj život zasvětila posloucháním vesmírných signálů, je za svou nekonečnou výdrž odměněna a rozjíždí se velmi napínavá podívaná. Povedený film s příjemnou Silvestriho hudbou a kvalitním hereckým obsazením. A Jodie Foster to tady moc slušelo. ()
Netvrdím, že trilógia 'Back to the Future' nebola odvážnym pokusom, zároveň aj Zemeckisov top, ale toto bolo oveľa odvážnejšie. Úvodné rodinné načrtávania ma iritovalo až dovtedy, kým som pochopil, ak má s tým Robert zamierené a práve ten úvod spravil z filmu takú lahôdku. A nutno podotknúť, že mrazivých scén od začiatku objavu podivných signálov až do konca bolo chválihodne dosť. 80%. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (42)
- Barevná škála, začínající červenou a končící zlatou, kterou vidíme při cestování tunelem, odpovídá barvě čaker. (HellFire)
- Když doktorka Arroway (Jodie Foster) nastupuje do letadla, je vidět vlajka Burkiny Faso. Červená symbolizuje socialistickou revoluci a zelená přírodní bohatství této země. Vlajka byla přijata v roce 1984, kdy byla země po sérii vojenských převratů přejmenována právě na Burkinu Faso, což je v překladu „Země nepodplatitelných“. Barvy zároveň odkazují k solidaritě vůči ostatním africkým státům a zlatá hvězda připomíná vůdčí světlo revoluce. (Tomas.Jezek)
- V pokladnách severoamerických kin diváci nechali 100,9 milionu amerických dolarů, součet celosvětových tržeb pak dosáhl 171,1 mil. (NIRO)
Reklama