Režie:
Fred ZinnemannScénář:
Kenneth RossKamera:
Jean TournierHudba:
Georges DelerueHrají:
Edward Fox, Michel Auclair, Alan Badel, Cyril Cusack, Maurice Denham, Olga Georges-Picot, Jacques François, Derek Jacobi, Michael Lonsdale, Jean Martin (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V roce 1962 se prezident Charles de Gaulle stal pro mnohé Francouze zrádcem, když dal Alžíru nezávislost. Extremisté, většinou příslušníci armády, vytvořili ilegální organizaci a rozhodli se de Gaulla zabít. Když první pokus nevyšel, najali si nájemného vraha, který si řekl o půl milionu dolarů a zvolil si krycí jméno Šakal. Aby získali potřebnou částku, museli vyloupit několik bank. To vzbudilo pozornost tajné služby, která se pouští do pátrání. Zadrželi kurýra extremistů a mučením z něj dostali jediné jméno ? Šakal. Ten za sebou důkladně zametá stopy. Komisař kriminální policie Claude Lebel, který byl pověřen pátráním, se pomalu a za naprostého utajení dostává záhadnému atentátníkovi na stopu. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (402)
Asi dodnes nejlepší filmový politický thriller prost veškerého zbytečného patosu, chladný, uměřený, s naprosto profesionálním zabijákem a taktéž i policistou. Milovníci akčních jízd mají smůlu, zato milovníci napětí, logiky a reality ve filmu si přijdou na své. Oč napínavější a vygradovanější je scéna, kdy si Šakal vulgo Edward Fox v lese nastřeluje zbraň střelbou na meloun, oproti deseti jiným filmům s mnoha přestřelkami, výbuchy a honičkami s destrukcí půlky města. Pro mě představitel naprosté dokonalosti v žánru. ()
Poctivý thriller ze staré školy který stojí a padá na postavě hlavního (anti) hrdiny. Edward Fox je prostě příkladem tak těžkýho profíka, že se mu nedá nefandit i když dělá to co dělá. I když je od začátku všechno proti němu, tak nakonec kdyby se ten daný džentlmen co neměl být v pohybu nesehnul, tak by svůj nesplnitelný úkol provedl. Škoda jenom slabšího a utahanějšího středu filmu. Jinak fajn záležitost.65% ()
Dokonalý popis reálií a perfektní znalost politického pozadí a souvislostí jsou u F. Forsytha samozřejmostí. F. Zinnemanovi se to vše povedlo velmi dobře přenést na filmové plátno a připočtemeli brilatní výkon představitele titulní role, máme před sebou ukázku toho jak by měl vypadat politický thriller. ()
Fred Zinnemann postupuje při režírování stejně jako Šakal při pokusu o atentát - tedy pragmaticky, nemilosrdně a bez zbytečných řečí či emocionálních výlevů. Podobně jako v knize se jedná o téměř dokumentární záznam atentátu, u kterého klidně uvěříme, že se mohl stát. Edward Fox má navíc charismatu na rozdávání, takže mu skoro až přejete úspěch. Závěrečná desetiminutovka navíc neuvěřitelně graduje, takže i když víte, jak to celé dopadne, nejspíš budete napětím zadržovat dech až do konce. ()
Knížní předlohu jsem četl a proto jsem se na Šakala díval spíš jako na filmovou předělávku než jako na originální thriller. A musím říct, že teda nic moc. Režie je taková mdlá, nenajdete žádný výraznější moment a žádná scéna vám v hlavě neutkví dýl než pár minut. Navíc výběr hlavního hrdiny opravdu nedopadl dobře, Edward Fox je matný div se na obrazovce nerozplyne a pozdějšímu charismatickému výkonu Bruce Willise může jen závistivě funět za krk. ()
Galerie (73)
Zajímavosti (27)
- Ačkoli se film odehrává během let 1962-63, běžně se v něm objevují vozy, které se začaly vyrábět později – např. Peugeot 504 (1968), Renault 12 (1969), Renault 16 (1965), Fiat 128 (1969) nebo Ford Capri (verze z roku 1968). (mahler)
- Ve scéně, kdy výrobce pušky předává Šakalovi (Edward Fox) náboje, mluví o šesti chybějících z důvodu předělání. Předělaných je skutečně šest, ale chybí jich sedm. (Pyron)
- Film nemá žádný hudební doprovod – kromě hudby k úvodním titulkům a pasáže, kdy se Šakal (Edward Fox) rozhoduje, jestli pojede do Paříže nebo zda uteče. (mahler)
Reklama