Režie:
Fred ZinnemannScénář:
Kenneth RossKamera:
Jean TournierHudba:
Georges DelerueHrají:
Edward Fox, Michel Auclair, Alan Badel, Cyril Cusack, Maurice Denham, Olga Georges-Picot, Jacques François, Derek Jacobi, Michael Lonsdale, Jean Martin (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V roce 1962 se prezident Charles de Gaulle stal pro mnohé Francouze zrádcem, když dal Alžíru nezávislost. Extremisté, většinou příslušníci armády, vytvořili ilegální organizaci a rozhodli se de Gaulla zabít. Když první pokus nevyšel, najali si nájemného vraha, který si řekl o půl milionu dolarů a zvolil si krycí jméno Šakal. Aby získali potřebnou částku, museli vyloupit několik bank. To vzbudilo pozornost tajné služby, která se pouští do pátrání. Zadrželi kurýra extremistů a mučením z něj dostali jediné jméno ? Šakal. Ten za sebou důkladně zametá stopy. Komisař kriminální policie Claude Lebel, který byl pověřen pátráním, se pomalu a za naprostého utajení dostává záhadnému atentátníkovi na stopu. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (402)
Včera byl u mě Den šakala, který mě absolutně nadchl. Velmi přesvědčivý politický thriller s naprostou absencí super hrdinů a šťastných náhod, za to oplývající těžkou dřinou, skládáním jednotlivých střípků, událostí, faktů do souvislostí, vyhodnocováním a vytvářením logických závěrů. Zabránit atentátu na de Gaullea má prioritu č.1 a bylo to vidět. Přestože má snímek dvě a půl hodiny, nenudil jsem se ani jednu minutu, fakt super! (pozor na ubohoučký a slaboduchý americký remake z roku 1997 - Šakal). ()
Preciznější sniperský thriller než je Den Šakala nenajdete. S maximální snahou o realitu a s téměř dokumentárním feelingem mapuje více než dvouhodinovou strastiplnou cestu charismatického zabijáka, který si říká Šakal, za jeho cílem - atentátem na prezidenta De Gaula. Fred Zinnemann věděl jak vytvořit stupňující se napětí, téměř každý okamžik filmu jako by dával tušit, že se za chvilku něco stane. O Edwardu Foxovi ve své životní roli se jinak než v superlativech mluvit nedá. On jediný tím Šakalem prostě je. A ač je to chladnokrevný zabiják, nelze mu nedržet palce. Když mě někdo zastaví s otázkou, jaký film z drsné školy 70. let bych mu mohl doporučit, mohu vyjmenovat velké množství titulů. A pokud by chtěl jeden úplně nejvíc doporučit, byl by to Den Šakala. 100%. ()
Dokonalé převedení Forsythovy předlohy do filmu. Thriller, který se obejde bez explicitní a křiklavé brutality a opírá se o démonického Foxe v hlavní roli a precizní zápletku, kterou si zjevně nevycucal z prstu zoufalý scénárista po konzumaci flaše whisky (jako v případě "remaku" Šakal). Coby robě jsem z toho byl zcela unešen! ()
Perfektní pomaloučká precizní krimi, kterou si nepouštějte když venku prší anebo je zima, ale v létě navečer nebo až po západu slunce, když se ještě rozpálený vzduch nad asfaltem tetelí, lístky bazalky za oknem jsou povadlé a lidé sedí doma, unavení i koukáním. Anebo v létě na chatě, když se soumrakem konví zalejete nakladačky, rajčata i květák, a šťastní slimáci pomalu vylezou z dírek v hlíně či z pod kamenů a v tom dočasném vlhku si lebedí. Zinnemannův thriller vyzdvihuje skvělý starý český dabing, jemuž vévodí medový hlas Eduarda Cupáka jako přilepený sympatickému modrookému zabijákovi v podání Edwarda Foxe. Připomeňme si, že češtinu vyrobilo Filmové studio Barrandov dabing pro ČST Praha 1977, režii vedl (světe zboř se) Vít Olmer. Šmejdu od Řitky video se vyhněte obloukem o poloměru Francie, přetáčení takové klasiky by mělo být trestné. ()
Dokonalý popis reálií a perfektní znalost politického pozadí a souvislostí jsou u F. Forsytha samozřejmostí. F. Zinnemanovi se to vše povedlo velmi dobře přenést na filmové plátno a připočtemeli brilatní výkon představitele titulní role, máme před sebou ukázku toho jak by měl vypadat politický thriller. ()
Galerie (73)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (27)
- Při natáčení se režisér radil se skutečným padělatelem dokladů. (kenny.h)
- Fred Zinnemann i Frederick Forsyth patrně věděli, co dělají, když předem odmítli jakékoliv spojení s americkým remakem Šakal (1997). Forsythe nechtěl být ani v titulcích a Zinnemann prosadil odlišný originální název filmu. (kenny.h)
- Po uvedení filmu do kin – dva roky po vydání románu „Den pro Šakala“ – byly londýnské archivní a pasové úřady přinuceny k tomu, aby se zpřísnila opatření proti možnosti přisvojit si identitu mrtvé osoby, což do té doby nebylo nic složitého. (mahler)
Reklama