Režie:
Fred ZinnemannScénář:
Carl ForemanKamera:
Floyd CrosbyHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Gary Cooper, Thomas Mitchell, Lloyd Bridges, Katy Jurado, Grace Kelly, Otto Kruger, Lon Chaney Jr., Harry Morgan, Ian MacDonald, Harry Shannon, Morgan Farley (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Šerif Will Kane si právě vzal za manželku mladou a krásnou Amy, a jelikož šerifovi právě končí smlouva, chystají se z městečka odjet. Jejich štěstí je však zmařeno telegrafní zprávou, že se do města vrací propuštěný násilník a vrah Frank Miller. Přednosta místní stanice informuje představené města, že na stanici už na Millera čekají jeho tři kumpáni. Miller v minulosti městečko doslova terorizoval a byl to právě Kane, který dokázal Millera zatknout a předat spravedlnosti. Soud však Millerovi prominul zbytek trestu a teď se Miller vrací. Všem je jasné, že městečko čekají zlé chvíle a že se Miller bude chtít Kaneovi pomstít. Řada představených města začne Kanea přemlouvat, ať urychleně z města odjede. Kane skutečně v první chvíli nasedne na vůz se svou ženou a z městečka odjíždějí. Jenže Kane si cestou uvědomí, že nechce utíkat, otočí vůz a do města se i přes nesouhlas Amy vrátí. Kane se začne připravovat na střetnutí s Millerem a jeho lidmi. Snaží se mezi místními najít dobrovolníky, kteří by mu pomohli banditům se postavit. Snaha je to však marná, lidé se nechtějí nechat do budoucího boje zatáhnout a Kane zjišťuje, že jeho blízcí přátelé až tak přáteli nebyli. Ke všemu Amy oznámí Kaneovi, že pokud on v městečku zůstane, ona odjede tím samým vlakem, kterým má Miller přijet. Kane však nehodlá utíkat a stále zoufale hledá pomoc. Tu mu odmítne i jeho předchůdce ve funkci šerifa. Jedinými lidmi, kdo se nebojí Kaneovi pomoci, jsou čtrnáctiletý chlapec a poloslepý muž. Tuto pomoc však Kane odmítne. V místním hotelu, kde Amy čeká na příjezd vlaku, bydlí i Helen Ramírezová. Tato mexická žena byla kdysi Millerovou milenkou a poté, co Kane Millera zatknul, se stala na krátkou dobou i Kaneovou přítelkyní. Nakonec se však rozešli. Dnes se tedy v hotelu Helen potkává s Amy a dohodnou se, že společně z města odjedou. Helen však Amy tvrdí, že být ona na jejím místě, Kanea by neopustila. Ve chvíli, kdy vlak dorazí, jednou stranou z vlaku vystupuje Frank Miller a druhou do vlaku nastupují Helen s Amy. Když se však v dáli ozvou výstřely, Amy z vlaku vyběhne. To už Kane bojuje s Millerem a jeho lidmi... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (290)
Kouzlo starých westernů tkví nejvíce v tom, že zde hráli vskutku velmi dobří herci, bohužel zatímco mluvící scény jsou bych řekl na velmi slušné úrovni, ta akční stránka jaksi chybí. V pravé poledne by se dalo nazvat takovou 80 minutovou jednohubkou, kdy Gary Cooper, aby si zkrátil čekání na vlak, kterým dorazí hlavní padouch se snaží naverbovat posily, jenže zjistí, že celou dobu vlastně šerifoval dosti zbabělému městečku. 65% ()
(Anti?)Westernová klasika, kterou jsem si dnes zopakoval po strašně dlouhé době, řádově tak po dvaceti letech. mezi westerny jde určitě o jeden z prvních, kdy je větší důraz kladen na lidské povahy čelící strachu než na akci samotnou (která trvá sotva pět minut).. Hrdina je čestný, ale není bez bázně, finální střet očekává se strachem a píše závěť. Město, které dlouho chránil, se k němu otočí zády, a ani jeho nastávající nemá jasno, zda má být svému vyvolenému oporou. Ve filmu též chybí jakýkoli sentiment. Pomalé tempo mi nevadí, důležitá je tu dusná atmosféra čekání. Trochu jsem si při sledování vzpomněl na jiný Zinnemannův film, Šakal, kde jako režisér také dosahuje účinku čekáním na to, co teprve přijde, a tichem. ()
Westernová klasika Freda Zinnemanna s pečlivou prací reálného času, hustou atmosférou, vyděšenými obyvateli města a jedním stoickým hrdinou, šerifem (v záběru často osamocen), který musí vyřídit ještě jeden účet. Jeho osamění chápeme i pro příklad ze scény, kdy jeho manželka (v panenské bílé) a bývalá milenka (tmavovláska s hrubými mexickými rysy) opouštějí město. Gary Cooper či Grace Kelly jsou sice skvělí, ale zase nic úchvatného bych z celého filmu nedělal. ()
Western odehrávající se v reálném čase? Odvážný přístup a jeden ze snímků, který psal historii žánru. Co naplat, že chvílemi bylo to čekání na vlak až moc dlouhé. Klaustrofobická atmosféra Amerického maloměsta je vyobrazena velmi výmluvně. To jak každý má strach nasazovat svůj život a nechce se postavit za společnou věc. Téma, které je stále aktuální a v dnešní době aktuálnější než kdy dřív. Vcelku realisticky pojatý snímek bez velkých hromad mrtvol a zbytečného sentimentu. 70% ()
Klasický western v netradičnom ponímaní. Žiadny výrazný dej, zato však veľká dávka psychológie a obrazových hier s divákom. Z celej koncepcie snímku je tu najzaujímavejší psychologický rozbor všetkých postáv a z nich krásne odvodené negatívne i kladné články ľudského charakteru - nevďak, nenávisť, zbabelosť, pomsta, láska, hrdinskosť... Nevďačné mestečko so zbabelými obyvateľmi to bývalému šerifovi dalo riadne "vyžrať". Ešte šťastie, že mal po boku tak nežnú, vrúcne milujúcu ženu, pričom obaja za tú približne jednu hodinu reálneho a filmového času mnohé pochopili. Posledné gesto bývalého šerifa v záverečnej scéne povedalo vlastne všetko aj za nich. 85/100 Videné v rámci Season Challenge Tour. ()
Reklama