Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Šerif Will Kane si právě vzal za manželku mladou a krásnou Amy, a jelikož šerifovi právě končí smlouva, chystají se z městečka odjet. Jejich štěstí je však zmařeno telegrafní zprávou, že se do města vrací propuštěný násilník a vrah Frank Miller. Přednosta místní stanice informuje představené města, že na stanici už na Millera čekají jeho tři kumpáni. Miller v minulosti městečko doslova terorizoval a byl to právě Kane, který dokázal Millera zatknout a předat spravedlnosti. Soud však Millerovi prominul zbytek trestu a teď se Miller vrací. Všem je jasné, že městečko čekají zlé chvíle a že se Miller bude chtít Kaneovi pomstít. Řada představených města začne Kanea přemlouvat, ať urychleně z města odjede. Kane skutečně v první chvíli nasedne na vůz se svou ženou a z městečka odjíždějí. Jenže Kane si cestou uvědomí, že nechce utíkat, otočí vůz a do města se i přes nesouhlas Amy vrátí. Kane se začne připravovat na střetnutí s Millerem a jeho lidmi. Snaží se mezi místními najít dobrovolníky, kteří by mu pomohli banditům se postavit. Snaha je to však marná, lidé se nechtějí nechat do budoucího boje zatáhnout a Kane zjišťuje, že jeho blízcí přátelé až tak přáteli nebyli. Ke všemu Amy oznámí Kaneovi, že pokud on v městečku zůstane, ona odjede tím samým vlakem, kterým má Miller přijet. Kane však nehodlá utíkat a stále zoufale hledá pomoc. Tu mu odmítne i jeho předchůdce ve funkci šerifa. Jedinými lidmi, kdo se nebojí Kaneovi pomoci, jsou čtrnáctiletý chlapec a poloslepý muž. Tuto pomoc však Kane odmítne. V místním hotelu, kde Amy čeká na příjezd vlaku, bydlí i Helen Ramírezová. Tato mexická žena byla kdysi Millerovou milenkou a poté, co Kane Millera zatknul, se stala na krátkou dobou i Kaneovou přítelkyní. Nakonec se však rozešli. Dnes se tedy v hotelu Helen potkává s Amy a dohodnou se, že společně z města odjedou. Helen však Amy tvrdí, že být ona na jejím místě, Kanea by neopustila. Ve chvíli, kdy vlak dorazí, jednou stranou z vlaku vystupuje Frank Miller a druhou do vlaku nastupují Helen s Amy. Když se však v dáli ozvou výstřely, Amy z vlaku vyběhne. To už Kane bojuje s Millerem a jeho lidmi... (TV Prima)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (289)

Madsbender 

všechny recenze uživatele

"Nemyslím, že by dobrý městský maršal běhal po městě jako bezhlavé kuře a žadonil o pomoc. A kdo ho nakonec zachránil? Jeho kvakerská žena. Takhle si dobrý western nepředstavuji." - Howard Hawks. A ako dokazujú i niektoré tunajšie komentáre, nebol v tomto názore sám. High Noon je však klasickým westernom v najlepšom slova zmysle. Čiernobielym obrazom (pozor, existuje neskoršia kolorovaná verzia, ktorá však ničí estetiku filmu), i jasným videním dobra a zla. Zároveň však veľmi atypický, pretože sa jedná o vrcholného predstaviteľa psychologického westernu, ktorý sa prenikavými očami objektívu kamery zabodáva hlboko do šerifovho vnútra. Ďalšou, ešte výraznejšou zvláštnosťou je voľba štruktúry, v ktorej sa dej odohráva v reálnom čase, teda stopáž zodpovedá dĺžke príbehu. Často na to upozorňujú zábery na hodiny, ktorých ručičky sa nemilosrdne posúvajú vpred. Tým sa stanovuje jasný rámec fabule, na ktorého začiatku stojí svadba Willa Kanea a Amy Fowler, a na konci príchod Millerovej bandy a záverečné zúčtovanie. Napriek tomu, že je väčšina filmu venovaná Kaneovej snahe presvedčiť obyvateľov mesta, aby mu pomohli, a vyčkávaniu na poludnie, nuda sa nedostavuje vďaka brilantným strihovým prechodom medzi simultánne sa odohrávajúcimi akciami a dialógmi medzi postavami, ktoré priebežne stupňujú tenziu a vyhrocujú už tak napätú situáciu. Intenzívne prehlbovanie genderových rolí, ktoré majú pre rozuzlenie rozhodujúci význam, je natoľko neobvyklé, až je divák nútený ho pod vplyvom geniálnych slovných stretov prijímať ako samozrejmosť "toho skutočného" Divokého západu. Zásadné je i aplikovanie motívu vlaku, respektíve železnice - lineárna cesta k pevne stanovenému cieľu, nezvratnosť, nezastaviteľnosť a presnosť švajčiarskych hodiniek. 90% ()

Falko 

všechny recenze uživatele

V porovnani s Leoneovymi westernami tu citit velky rozdiel a to ten, ze tento je akoby zo skutocneho zivota a nikto tu nestriela tak rychlo, ako Clint Eastwood v jeho westernoch. Ak niekto ocakava 90-minutove prestrelky bude sklamany. Je to skor dialogova drama, ale nie nudna, ktora sa vyostri az niekde pred koncom. Nenudil som sa ani chvilu, takze som spokojny. Piatu hviezdicku u mna dostavaju len filmy, na ktore nikdy nezabudnem, ktore nieco vo mne zanechali, ale na tento film asi o par mesiacov lahko zabudnem, aj ked sa mi pacil, tak preto 4 hviezdicky. Reziser Fred Zinnemann natocil este napriklad DEN SAKALA (1973)... 08.08.2009 ___ Gary Cooper - (Šerif Will Kane) +++ Loyd Bridges - (Šerifov zástupca Harvey Pell) +++ Thomas Mitchell - (Major Jonas Henderson) +++ Grace Kelly - (Amy Fowler Kane) +++ Lee Van Cleef - (Jack Colby) +++ Katy Jurado - (Helen Ramirez) +++ Otto Kruger - (Sudca Percy Mettrick) +++ Ian MacDonald - (Frank Miller) +++ Produkcia: Stanley Kramer +++ Hudba: Dimitri Tiomkin +++ ()

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Chtěl bych být šerifem, který slavně dokázal ochránit své město před zloduchem a jako srdečné poděkování obdržel od vděčných občanů snížený rozpočet, protože město je bezpečné. A šerifovi Kaneovi se můj sen splnil, takže může na zloduchovo komando číhat v pravé poledne sám. Tohle je skutečná westernová klasika, ve které má chlapáctví svou cenu, zbabělost občanů je nebezpečně aktuální a kterou poněkud sráží ne zcela povedené střílení a dost mizerné údery pěstí. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Buď pořád se mnou lásko sladká / tvůj úsměv je mé bázně štít / a tak tu stojím bez pozlátka / až jednou zmizí co je mně cizí / jen pro tvůj úsměv chtěl bych žít... při těchto verších a tónech ústřední melodie mám vždycky srdce až v krku. "V pravé poledne" není jen westernová klasika, je to rovněž kritika lidských povah. Až na malé výjimky jsou obyvatelé zdejšího městečka sebestřední sobci, myslící jen a pouze na sebe, od nichž se statečný šerif Kane těžko dočká pomoci. Gary Cooper ho zahrál naprosto bezchybně a zcela po právu získal Oscara. V jeho tváři je dokonale vepsána beznaděj (díky hercovým zdravotním komplikacím tak nabývá na přesvědčivosti). S přibývajícími minutami se napětí stupňuje a atmosféra houstne a houstne a vrcholí v závěrečné desetiminutovce. Tiché město, všichni zalezli a festovně se schovali, čtyři všehoschopní gangsteři procházejí se smrtí v očích městem, slunce praží a on je sám. 100%. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

V mnoha ohledech zcela jistě pozoruhodný western, např. že čas filmu odpovídá přesně času reálnému. [==] Dvanáctá hodina se blíží stále rychleji a rychleji, napětí vzrůstá, závěrečné finále neztrácí nic ze své působivosti ani dnes. Přesto se mě tato klasika žánru nedotkla tak, jak bych očekával. ()

Galerie (71)

Zajímavosti (70)

  • Podle Johna Waynea byl film "neamerický". Když však v roce 1953 Gary Cooper převzal sošku pro “nejlepšího herce“, tak si Wayne postěžoval, že jemu role nabídnuta nebyla a nemohl ho tak natočit “ke svému obrazu“. Jeho “pravicovou“ odpovědí na tento film byl western Rio Bravo (1959) v režii Howarda Hawkse. (džanik)
  • "Do Not Forsake Me, Oh, My Darlin'" byla první písní z “nemuzikálového“ filmu, která získala sošku Akademie. (džanik)
  • Černý dým vycházející z vlaku byl podle režiséra známkou selhávajících brzd. V okamžiku natáčení to ale nevěděli a s kameramanem prý stihli jen tak tak uskočit. Kamera se rozbila, ale filmový materiál, jak ostatně můžeme vidět, přežil. (džanik)

Související novinky

V pravé poledne čeká remake

V pravé poledne čeká remake

17.09.2016

Westerny v posledních letech slaví opatrný comeback. Opravdová kuráž vydělala 252 milionů dolarů, Nespoutaný Django si došel pro 424 milionů a za úspěch se dá považovat i 155 mega, jež nastřádala… (více)

Tahle země není pro Arnolda

Tahle země není pro Arnolda

13.07.2011

Po skandálu, na který se už mezitím téměř zapomnělo, Schwarzenegger tvrdil, že svůj návrat na filmová plátna odkládá. Ukázalo se, že ne na dlouho. Studio Lionsgate oficiálně potvrdilo, že… (více)

Tak co dál, Arnolde?

Tak co dál, Arnolde?

12.04.2011

Z „velkého překvapení“, které Schwarzenegger koncem března sliboval, se nakonec vyklubala blbůstka The Governator, která se kromě kresleného seriálu dočká i komiksového cyklu (za vším stojí Stan Lee)… (více)

Reklama

Reklama