Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Vrcholné dílo němého filmu francouzské kinematografie. Monumentální historická freska francouzského režiséra Abela Ganceho o Napoleonově životě. Děj je složen z jednotlivých epizod vojevůdcova života, který se v konečné podobě skládal ze šesti dějství. Na začátku popisuje jeho dětství a studia na vojenské akademii. Následuje uvěznění na Korsice, odsouzení k smrti a útěk do Paříže. V dalším dějství dovede Napoleon francouzskou armádu k vítězství nad Angličany u Toulonu a stává se generálem. Poté je zatčen a setkává se s Josephine, kterou si později vezme za ženu. Poslední dějství končí italským tažením. (contrastic)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (25)

kaylin 

všechny recenze uživatele

Je to velký film a ve své režisérské pětihodinové verzi ještě větší. Viděl jsem kratší, čtyřhodinovou, a nijak zásadně mě neoslovila po stránce vyprávění. Ten Napoleonův osud je celkem známý a zas tak vás asi nerozhodí. Natočeno je to dobře, se skvělou gradací v některých scénách, ale tady je prostě důležitější forma. Některé prolínačky jsou prostě výborné, stejně tak i použití barevných filtrů. Ten film je krásně natočený a některé záběry vyrazí dech. Jako milovník filmu jsem žasl, jako milovník příběhů jsem tak ohromený nebyl. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Velkolepý projekt, který na sklonku němé éry uvedl Abel Gance, je pozoruhodný hned z několika důvodů: Nejen že režisér během vražedných čtyř hodin podrobně převyprávěl důležité okamžiky ze života onoho malého velkého Korsičana, ale překvapil ohromně invenčním střihem, jenž dodal filmu švih a spád, a také zajímavým pokusem o širokoúhlý film, který v závěrečných minutách zobrazuje Napoleonovo vítězné italské tažení. Škoda, že se režisér spokojil s tímto závěrem a další osudy Napoleona a Francie ho už nezajímaly. Film jsem viděl se soundtrackem od Carmine Coppola, který sice nevynikal původností, ale se snímkem působil jako jeden celek. Představitelé Bonaparta, Dantona, Robespierra či Saint-Justa (kterého hrál sám Gance) ale i dalších byli v rámci možností přesvědčiví i když Antonin Artaud v roli Marata nebyl tak pohledný jako na obrazu Jaques-Louis Davida...:-) Nenechte se odradit délkou, tento film opravdu stojí za zhlédnutí! ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

Extrémne dlhočizná biografia o slávnom Korzičanovi, ktorá je i napriek tejto skutočnosti, v mnohom priam povznášajúcou, a to najmä z hľadiska technických postupov, skladajúcich sa z inovatívnych pohybov kamery a predovšetkým dynamického strihu, čo je v konečnom dôsledku, vskutku neuveriteľne nadštandardným zážitkom, aký si môže divák dosýta vychutnať! / Azda najoslavovanejšou je záverečná dvadsaťminútová sekvencia, pri ktorej alternujú širokouhlé panoramatické zábery s mnohoobrazovými montážami premietanými naraz na tri plátna - proces nazývaný „polyvízia, hoci najobľúbenejšou sa stala mimoriadne pompézna „snehová bitka” z Napoleonových školských čias z roku 1783, ktorá nielenže nemá v histórii kinematografie absolútne žiadnej obdoby, čo sa teda týka samotného spracovania, aké som snáď ešte nikdy predtým nevidel, pričom zrovna toto obdobie vo filme - považujem za to najzaujímavejšie, keďže formovalo samotnú osobnosť Bonaparteho. \ V prvom rade sa treba poriadne obrniť čo najväčšou trpezlivosťou, pretože filmová stopáž predstavuje - abnormálnych 5 hodín a 30 minút (režisérsky zostrih), čo nie je vôbec žiadna sranda, a ak ste si už náhodou stihli povedať, že na to (asi) predsa máte náladu, tak nech sa páči... V podstate ani extra netuším, či absolvovanie tohto monumentálneho veľkofilmu na jeden záťah, je práve ten najlepší nápad? Záleží na voľnejšom čase a na podmienkach, ale mať chuť, je hádam to najviac najdôležitejšie, lebo to ostatné príde už samo. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Prvá pachuť, ktorá po filme (i počas neho) ostáva, je jeho monštrózna stopáž, ktorá je dosť aj na koňa...čo koňa, rovno slona. Všetko ostatné je podružné. Je to ďaleko najdhší film, ako som kedy videl, a nedal sa zdolať na jeden, ani na dva, dokonca ani na 3 záťahy...mne sa to podarilo až na piatykrát, pretože ma spánok zakaždým premohol. Len dobytie Toulonu trvá vyše hodiny, plesová veselica polhodinu a takto by som mohol pokračovať. Takéto dĺžkové experimenty počas nemej éry si mohli tvorcovia určite odpustiť. Napoleon ako historická osobnosť je dosť rozporuplná, nie náhodou ju známy jasnovidec Nostradamus pomenoval ako prvého antikrista (druhým bol Hitler), ktorý voviedol Európu do skázonosných vojen. Ten film ho však predkladá veľmi idealisticky a s obrovským pátosom ako hrdinu Francúzska, ktorému mohli podľahnúť snáď iba nekritickí francúzski diváci v nemej ére kinematografie. Stačí povedať rozzúrenému davu 'nasledujte ma' a dáv v momente otáča voči neznášanému Napoleonovi svoj postoj o 180°. Konverzácia s duchmi umrelých vo francúzskom parlamente, ktorá má asi obhajovať neskoršie Napoleónové vojnové krviprelievanie v Európe, to len korunuje. Filmu nemožno uprieť punc veľkoleposti, pompéznosti a napr. aj schopné vojnové sekvencie, ale tieto dobré prvky vzápetí neguje svojimi neduhmi, veľkou naivitou a už spomínanou premrštenou monštróznou stopážou, za ktorú dávam automaticky hviezdu dolu. Nikdy viac. Film je určený fakt iba pre fajnšmektrov nemej éry, ktorý navyše nemajú ani ten najmenší problém s voľným časom. ()

RockChick 

všechny recenze uživatele

Tento skoro šestihodinový snímek (až teď se dozvídám, že jsem si nechtěně stáhla director's cut, haha) jsem sledovala cca čtyři měsíce... Aneb když napoleonským komplexem trpí pan režisér. Za poslední třetinu to ale nakonec stálo. A řemeslně je to na dobu vzniku celé více než dobré, kam se na to hrabe nějakej Griffith. Původně jsem chtěla dát dvě hvězdy plus třetí za filmového Napoleona, který se mi z nepochopitelných důvodů líbil, lol! Jsem ale jenom obyčejný filmový nadšenec a ten konec s triptychem si získal i mě. Normálně se mi po tom filmu teď asi bude i stýskat. ()

Galerie (39)

Zajímavosti (12)

  • Abel Gance označil formát, v ktorom natočil snímku, ako triptych. Šlo o obrazy natočené tromi kamerami, ktoré sa spájajú v úchvatnú panorámu. (Biopler)
  • Abel Gance do té doby převážně statickou kameru rozhýbal nezvyklými způsoby, když ji nechal vyhazovat do vzduchu jako sněhovou kouli, přivázat na sedlo koně, nebo uzavřít do míče a vrhat jako kouli při bitvě. (contrastic)
  • Film je zařazen na seznamu "nejvýznamnějších filmů", který vydal Vatikán v roce 1995 na přání papeže Jana Pavla II. Nachází se v kategorii filmů, které jsou významné svou uměleckou hodnotou. (gjjm)

Reklama

Reklama