Reklama

Reklama

Hledaný psanec si rád hraje na kočku a myš a jeho pronásledování dovede texaského lovce odměn daleko za mexickou hranici. Skutečná krysa se ovšem ukrývá mezi americkou smetánkou. Věhlasný lovec odměn Jonathan Corbett (Lee Van Cleef) by své řemeslo rád pověsil na hřebík a místo toho bránil právo a spravedlnost v senátu. Bohatý podnikatel Brockston mu nabídne finance na kampaň, ovšem pod dvěma podmínkami: v senátu Corbett podpoří jeho plány na mezistátní železnici a než odloží kolty, dopadne Cuchillo Sancheze (Tomás Milián) obviněného ze znásilnění a vraždy dvanáctileté dívky. Hledaný mexický psanec ale odmítá dát svou kůži lacino a při každém jejich setkání Corbett zbytečně plýtvá kulkami nebo přichází o koně. Klikaté pronásledování napříč texaskou prérií nakonec končí v mexickém vězení a tam Corbettovi dochází, proč se mu na celém případu něco nezdálo. A proč se musí vrátit na začátek... Velká přestřelka (1966) italského režiséra Sergia Sollima musela při svém uvedení do kin soupeřit s dalšími dvěma legendami spaghetti westernů, Leoneho filmem Hodný, zlý a ošklivý a Corbucciho Djangem, a tak v divácké paměti mírně zapadla. Dnes se ovšem Sollimova westernová trilogie, s Velkou přestřelkou jako uvozujícím dílem, řadí k základním kamenům italského žánru – se všemi náležitostmi, včetně nezapomenutelné hudby Ennia Morriconeho. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (95)

Aky 

všechny recenze uživatele

Vadí mi to porušování westernových pravidel. Darebák není tak úplně darebák a klaďas je zase hloupý, až by ho člověk chytal za ruku, aby se tolik nepletl, protože to, co jemu trvá celý film, než konečně pochopí, je zřejmé vzápětí po titulcích. Samozřejmě, že takový příběh může existovat, ale neměl by, jestli se tvůrci chtějí tvářit, že natočili seriózní western. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Nebýt Leoneho, tak se Sollima zapsal do dějin kinematografie jako režisér nejlepšího spaghetti westernu. Stylový pistolník, lovec odměn a živoucí legenda, před kterou nikdo nechce mít problém; i kdyby snad nějaký problém na krásně měl. A je na stopě bezvýznamému mexikánskému potížistovi odnikud. Začíná to tedy sice jako špageťácky klasická odlehčená naháněcí přechcávačka nesourodého dua, ale tady se jedná o více. Mnohem více. A tak se film po hodině během scény z vězení přirozeně tematicky i charakterově rozvine do mnohem ambicióznější a dramaticky vážné podoby. A byť tu a tam lze mít nějakou tu oprávněnou výhradu, tak stejně vezmou všechny za své během neskutečně vygradované závěrečné dvacetiminutovky, která by fungovala sama o sobě i bez geniální Morriconeho hudby, která; jen tak mimochodem; je jedna z jeho vůbec nejlepších (malá ochutnávka). PS: Výše uvedené platí o plném 110 minutovém sestřihu a nikoli o tom pokráceném zámořském. ()

Reklama

anais 

všechny recenze uživatele

Prací s charaktery postav se Sollima velmi blíží Leonemu (sympatičtí darebáci). Ukazuje své postavy současně jako zloděje i hrdiny v době, kdy bylo těžké odlišit jednoho od druhého. A najdeme tu i jiná podobná témata - osamělá žena na farmě uprostřed vyprahlé pouště, mexická revoluce, nelítostný rozvoj železnice... Vše doplněno o krásnou Morriconeho hudbu. Je to takřka dokonalé. Jediné (byť podstatné), co ten dojem trochu snižuje je absence osudovosti. Finální přestřelka za zvuků kultovní melodie nemá ten správný náboj. (spoiler) Rakouský pistolník je sice legrační, ale domnění, že zastřelí největšího střelce západu Corbetta v podání Lee Van Cleefa, s ním nemůže sdílet ani ten nejnaivnější divák. To nezachrání ani Morricone. I tak ale Sollima dokazuje, že nejen Leone dokázal natočit nebéčkový, vtipný western s jednoduchou a srozumitelnou myšlenkou. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Z veľkých Sergiov spaghetti westernu je Sollina až číslo tri, napriek tomu som vôbec nemal pocit, že by Veľká prestrelka zaostávala nejakým výraznejším spôsobom za dielami Leoneho a Corbucciho. Nejde ale o žiaden špeciálny zázrak, proste tu chýbajú veľké detaily očí tesne pred uchopením zbrane a výstrelom, inak som sa ale slušne bavil a ani snáď netreba spomínať, že Lee Van Cleef to celé utiahol bez väčších problémov. Morricone taktiež nepovažoval tento projekt za čistú rutinu, takže jeho hudba sem tiež skvele zapadá. Trochu sa budete pozastavovať nad tým, prečo sa Corbett nespýta na okolnosti zločinu ešte predtým, ako začne urputne hľadať údajného zločinca, ale keďže je na potenciálneho politika až príliš inteligentný, tak mu stále niečo bráni vo vykonaní spravodlivosti. 70%. P.S. Z predĺženej verzie by som mal zrejme ešte lepší dojem a štyri hviezdy by boli hutnejšie. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Tenhle film se mi navzdory hnusnému dabingu a ořezanému obrazu líbil vlastně už v televizi, ale teprve v originální podobě (tedy i s 16 minutami navíc) jsem poznal, jak skvělý doopravdy je. Přímočarý příběh ženou vpřed závody supersympatického Lee Van Cleefa a všemi mastmi mazaného Tomase Miliana, šlapající hudba Ennia Morriconeho a Sollimova režie, která si nehraje na Leoneho a jde vlastní cestou. Závěrečná honička vrcholící trojitým soubojem patří k tomu nejlepšímu, co jsem ve spaghetti westernech kdy viděl. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (11)

  • Jonhatan Corbett si ku koncu filmu vyberá na výpravu revolvery Colt Single Action Army Model Artillery 5,5" a Colt Navy 1851, ale neskôr má pri sebe revolver Colt Navy 1851 Richarson-Madison Cartridge Conversion. (mortimerm)
  • Johnatan Corbett (Lee van Cleef) zastrelí na ranči jedného z banditov cez bočné okno zbraňou ColtColt SAA Model Artillery 5,5". V ďalšom zábere má však v tej istej ruke model Cavalry 7,5". (mortimerm)
  • Zbrane v Broxtonovom (Walter Barnes) kufríku sú Colt SAA Model Artillery 5,5", Colt Navy 1851, Smith & Wesson Model 3, Remington 1866 Derringer a Belgian Pocket Revolver No. 46. (mortimerm)

Reklama

Reklama