Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sotva se geniálnímu podvodníkovi, lupiči a mistrovi převleků Aldovi Vanuccimu (Peter Sellers) podaří uprchnout z vězení, dostane nabídku na další práci. Jeho úkolem bude propašovat do Itálie zlato uloupené v Káhiře tajemným panem Okrou (Akim Tamiroff). Vanucciho, přezdívaného Liška, inspiruje k vytvoření plánu jeho sestra Gina (Britt Ekland), která je naprosto fascinovaná filmovými hvězdami. Jako falešný režisér Federico Fabrizi zorganizuje Vanucci pro svou akci fiktivní natáční filmu Káhirské zlato v městečku Sevalio, pro které si získá nejen místní obyvatelstvo v čele s policejním náčelníkem (Lando Buzzanca), ale i stárnoucí hollywoodskou hvězdu Tonyho Powella (Victor Mature), i když proti vůli jejího agenta (Martin Balsam). Avšak policejní hon na Lišku je v plném proudu... (bloom)

(více)

Recenze (44)

Pierre 

všechny recenze uživatele

Dneska jsem měl vážně moc pěkný předvánoční den....A teď ještě objevím takovou pecku? Viděl jsem to ještě před večerním skvostem na ČT 2 Křídla Vánoc, ale koment jsem si nechal až na potom. Jak propašovat do Itálie 300 cihel zlata a ještě s policejní ochranou? Jasně, natočit o tom film. Perfektní nápad. kterého se tato komedie ale ani tolik nedrží. Po všech směrech si různě blbne (i mě se po ni pak dobře blblo venku.:D), přináší velké množství různých nepředvídatelných nápadů a ve výsledku je vše přetaveno v totální výsměch všem úměleckým filmům před kterými tleskají jenom kritici.  No a nebojte, i sám režisér Vittorio De Sica se zparoduje malým cameem režiséra kterému ukradnou filmařské zařízení.  To je skvělé zparodování. Stejně jako když se v závěru promítne natočený materiáll (:D) a  kritik pateticky ve stoje pochválí film ,,o ničem´´.:DDD. I  když ten výsměch úměleckým filmům je  patrný už v předchozím  dění. Co budu říkat? Nic. Dva lidé sedí a nemají si co říct.:DDDDD A na samotném konci si ten film udělá srandu hlavně sám ze sebe.  Prostě se jedná o tak svižnou energickou a svou podívanou, že vám z toho půjde až hlava kolem (mně teda šla.) Perfektně jsem se bavil a vůbec si neuvědomoval zákulisní tahanice ani nepříliš příznivé tehdější kritiky. Peter Sellers je tady ve svém živlu jako já  na pódiu a opět mě ozbrojil  svým obrovským komediálním talentem a skvělým (tentokrát) italským přízvukem. Jeho převleky navíc dají vzpomenout na pozdější Pantery.  Navíc je to má druhá velmi dobrá zkušenost s Neilem Simonem po sobě. Doménou tohoto scénaristy by měly byt spíš komornější komedie, přesto i tady byl i jeho scénař skvělý. K tomu ještě skvělá hudba s vyníkajcím ústedním songem, kterého se asi jen tak nezbavím. Prostě super komedie. A taky mi to skvěle sedlo do nálady. Takže díky, že jsem si takovou nálož mohl pustit do pokoje.❤ ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Proboha, zase utekl ten nesprávnej muž! Již v prvním plánu velice zábavná krimi komedie (parodie) o geniálním svérázném podvodníkovi v podání jedinečného Petera Sellerse (k nezaplacení jsou už jenom ty vězenské scény s chytrou záměnou doktora a vězně nebo hromadné návštěvy). Ovšem pro fajnšmekry skrývá v hlubším plánu zároveň reflexi dobového italského filmu. Vittorio De Sica si bere na mušku nejen svou dřívější tvorbu ve víru neorealismu s neherci, ale na frak zde dostávají i tvůrci těch (pseudo)intelektuálních filmů typu Sladký život (haha, hlavní hrdina využívá pseudonym FF: Federico Fabrizi ;-)) nebo Loni v Marienbadu. Závěrečný soudní proces jakoby nebyl pouze o zločinci Liškovi, který filmařské řemeslo zneužil jako osobitý prostředek k vykonání velké loupeže, ale obecně o tehdejším evropském filmovém světě, kdy si oblibu a uznání kritiků získala řada experimentálních filmů "o ničem". Kritikovo označení příslušného snímku (v podstatě jen na základě pracovních záběrů) za vrchol národního filmu je hezkým absurdním podtržením této linky. Bláznivá komedie nabrala při závěrečných proslovech pana prokurátora i "Lišky" Vanucciho v tomto směru hutnou myšlenku (s tak trochu odvrácenou stranou pokroku a svobody "zlatých šedesátých", kdy "celý svět se mění v jeden blázinec") a úplné zakončení bylo pak opravdu milou "mystifikační" lahůdkou. Jásám vskutku nad Honem na lišku stejně jako onen kritik u soudu a snad s každou reprízou se bavím víc a víc. Zvláště, když už znám dobře následný děj i některé dialogy, a mohu se specializovat na různé promyšlené detaily i plně si užívat Sellersovo "one man show" bez rušení neustálým čtením titulků. A samozřejmě k plnému ocenění nutno přičíst i hravou hudbu Burta Bacharacha se skvělou titulní písní. 95% ()

Reklama

Faustka 

všechny recenze uživatele

V mnohém nápaditá komedie, ovšem chyběla mi v tom typicky italská expresivní gesta jako „špetka soli,“ „miska vody“ nebo „modlící dlaně.“ To si bohužel režisér Vittorio De Sica nepohlídal. I když jinak se Peter Sellers své role mazaného podfukáře a falešného režiséra s příhodným jménem Federico Fabrizi evokující Federica Felliniho zhostil skvěle. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Navzdory průměrnému televiznímu dabingu dávám čtyři hvězdičky, protože Hon na lišku si je určitě zaslouží. Peter Sellers v nejlepší formě a ve spoustě převleků i situací, vtip za vtipem, perfektní hudba včetně titulní písně, krásné ženy a velmi vděčná parodie filmů o ničem, která vyvrcholí až v soudní síni praskající ve švech. "Kdybych tak moh ukrást dost, abych se stal poctivcem." ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

"Federico Fabrizzi." "Promiňte, neumím italsky." :-) Liška v tomto případě není ryšavé zvíře, rdousící slepice, ale pseudonym mazaného lupiče Alda Vanucciho (Peter Sellers). Ten se za legračních okolností dostane z vězení, aby jako správný Ital dohlédl na zachování počestnosti své sestry (Sellersova sličná choť Britt Eklandová) a při té příležitosti uloupil náklad zlatých cihel... Neil Simon napsal tradičně řízné dialogy v rytmu nahrávka-smeč, nahrávka-smeč, Peter Sellers uplatnil v míře vrchovaté své nadání pro grotesku a parodii a Vittorio De Sica, otec italského neorealismu - zesměšňuje italský neorealismus. :-) Liška totiž na útěku před spravedlností správně usoudí, že nejnápadnější věci bývají nejméně nápadné, vydává se za afektovaného režiséra Fabrizziho a s náležitým povykem začne "točit" imaginární film. V době, kdy je v módě účast náhodně odchycených neherců a neexistence scénáře, není nic snazšího. Původně jsem tuto komedii viděl dabovanou na Nově a zdála se mi spíš průměrná a poněkud ukřičená. V původním znění je to ale nesrovnatelně lepší a pokud máte tak jako já rádi Petera Sellerse (nebo Neila Simona), nebudete zklamaní. Ne všechny scény jsou vyrovnané, ale ty dobré jsou opravdu nezapomenutelné. A titulní píseň je stejně chytlavá jako Pink Panther Theme nebo What´s New, Pusssycat? :-) 80% ()

Galerie (98)

Zajímavosti (9)

  • Hollywoodský herec Victor Mature ukončil svoji kariéru v roce 1961. O pět let později se ale vrátil, aby dokonale zparodoval sám sebe. (SeanBean)
  • Film má hodně společného s o rok starším snímkem Co je nového, kočičko?. Na spojitost s tímto filmem upozorňuje i reklamní plakát, na kterém se podílel i výtvarník Frank Frazetta. Nesl nápis "Chytil jsi kočičku… Nyní hoň lišku!" (contrastic)
  • Britt Ekland a Peter Sellers byli v době natáčení manželé a několik měsíců před začátkem prací na filmu se jim narodila dcera. (contrastic)

Reklama

Reklama