Režie:
Sergio SollimaScénář:
Sergio DonatiKamera:
Rafael PachecoHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Tomas Milian, Gian Maria Volonté, William Berger, Jolanda Modio, Carole André, Ángel del Pozo, Gianni Rizzo, Nello Pazzafini, Linda Veras (více)Obsahy(2)
Zlo je nakažlivé... Učitel a vzdělanec Brett Fletcher (Gian Maria Volonté) odjíždí z Bostonu na americký Západ, aby si v teplém podnebí vyléčil tuberkulózu. Záhy je však unesen nebezpečným banditou Beauregardem Bennettem (Tomas Milian) a konfrontován s násilím, všudypřítomnou smrtí, ale zároveň i s neomezenou svobodou: poznává zkrátka Divoký západ, kde platí zákon silnějšího a ne zákony civilizace. Zatímco Beauregard začíná pod vlivem inteligentního Fletchera pochybovat o svých činech, Fletcher je násilím a nově nabytou mocí čím dál více okouzlen… Rok po úspěšné Velké přestřelce (1967) natočil režisér Sergio Sollima zvláštní western, který se spíše než na pomstu či peníze zaměřuje na vývoj postav a filozofický rozměr zla. Tváří v tvář se vyznačuje pro žánr až netypickou hloubkou, přesto však nabízí vše, na co jsme u pravého spaghetti westernu zvyklí – prach, krev, kulky i hudbu Ennia Morriconeho. (Česká televize)
(více)Recenze (37)
Potvrdenie téz filozofa Ladislava Klímu o absolútnej zvrhlosti školstva a hlavne jeho predstaviteľov sa objavilo, i keď zjavne nezamýšľane, vo filme talianskeho režiséra Sergia Sollimu. Učiteľ, predchnutý humanizmom a nenásilím postupne svojim konaním prekonáva svoj sprvoti antivzor - obávaného a násilníckeho vodcu banditov. V záverečných minútach o zvraty v konaní a myslení aj ďalších hlavných postáv nie je núdza. Týmto si pripísal tento - inak pomerne klasický - špagetový western plusové body a zároveň štvrtú hviezdičku. ()
Začátek sliboval mnohé, ale s každou přibývající minutou jsem byl víc a víc na rozpacích. Scénář se mi zdál čím dál hloupější a Gian Maria Volonté sice hrál skvěle, ale jeho postavě (vinou scénáře) jsem jeho urychlený přerod z uťáplého profesůrka v zabijáka prostě nevěřil. Velká přestřelka od stejného režiséra dopadla o poznání lépe. Tohle drží nad vodou slibná první polovina a skvělá hudba Ennia Morriconneho. 50%. ()
Mimořádně povedený italský western, v němž nejde o pomstu, revoluci, nebo peníze, nýbrž o charaktery jednotlivých postav. Milian je skvělý, ale skutečnou hvězdou je Gian Maria Volontè, jenž v roli pacifistického učitele dějepisu, který se po setkání s Milianem rozhodne stát součástí historie pomocí násilí, podává skvělý a hlavně uvěřitelný výkon. Ani ostatní postavy nejsou nakonec tím, čím se zdají být, a výsledkem je jeden z mála spaghetti westernů, který má díky scénáři a hercům hloubku a stojí na vlastních nohách. Dost osobité dílo, s jinými špagetami nesrovnatelné. Nemůžu ho dost doporučit. ()
Co na mně napřed působilo jako hodně špatná naivní zívačka s pekelně pomalým rozjezdem se tak nějak plynule zvrtlo v opravdu výbornou a jak se ukázalo i promyšlenou a zejména zábavnou westernovou podívanou. Opravdu velmi chutná porce špaget od pana šéfkuchaře Sollimy. A ani mi nevadilo, že maestro Morricone zde předvedl výkon toliko průměrný. P.S.: Volonté opět výborný, i když je tu nakonec zase za padoucha. :o) ()
Anachronistické, ale zdaleka ne nesmyslné. Kolik takových intelektuálů se ve 20. století vydalo Fletcherovou cestou? "Individuální násilí, to je primitivní a ilegální. Ale masové násilí může změnit svět." Lenin, Trockij, Mussolini, Pol Pot, bin Ládin. A všimli jste si, jak se dobro a zlo v režii Fletchera bleskurychle zrelativizovalo? Starosvětský loupežník Bennett na to neměl žaludek. --- Záměr chytrý, ale žánr westernu tenkrát tak nějak vylučoval, aby se za věcí šlo důsledněji. ()
Galerie (12)
Photo © Produzioni Europee Associati (PEA)
Zajímavosti (2)
- Charlie Siringo, kterého ztvárnil William Berger, opravdu existoval a ve skutečnosti stejně jako ve filmu pracoval pro Pinkertonovu agenturu. (odpadlik123)
- Film byl natočen zejména v okolí španělského města Almería. Železniční stanicí ve filmovém městě „Purgatory“ je vesnice La Calahorra, kolem které vede vlečka do nedalekých železných dolů Alquife. (ČSFD)
Reklama