Reklama

Reklama

Devadesátky

(seriál)
  • angličtina Nineties (festivalový název) (více)
Česko, 2022, 7 h 2 min (Minutáž: 64–78 min)

Režie:

Peter Bebjak

Kamera:

Martin Žiaran

Hrají:

Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml (více)
(další profese)

Epizody(6)

Obsahy(1)

Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)

(více)

Recenze (309)

rakovnik 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Po Případech 1. oddělení další vysoce nadprůměrný krimi seriál z našeho prostředí. Autenticita postav je jeho největší devizou, mnohé události si jako divák vybavuji. Sice mě úplně nepotěšilo obsazení, ale ve finále jsem byl spokojený. Závěr sice nebyl nijak bombastický, na druhou stranu víme, jak měl případ dopadnout. Trochu mě mrzí, že postavy Běly a Mrázka byly hodně v pozadí, když už Jonák vyšel tak krásně. Ale třeba bude další seriál, ať již o nich, nebo - jak snad bylo i naznačeno - o kauze LTO. ()

dubinak 

všechny recenze uživatele

Super vhled do toho, jak to tady vypadalo v letech, kdy jsem se měla teprve narodit. Devadesátky byly bizár dekáda se vším všudy a Bebjak to docela dobře zachytil, si myslím. Já měla výhodu, že jsem ty případy znala jen hodně letmo a zároveň nevýhodu, protože vyprávěcí forma a scénář byl občas fakt zmatek, pořád tam lítala nějaká jména a možná bych to popsala tak, že jsem byla přesycená informacemi a některé díly byly trochu zdlouhavé. Zkrátka kdyby to bylo údernější, rychlejší a kratší, asi bych byla spokojenější, jinak si ale nemůžu stěžovat. Herecky to bylo taky moc fajn, potěšil mě mladý talent Kryštofa Bartoše, který se mi do té role hezky hodil. ()

Reklama

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele

osobně bych sice devadesátky nevrátil,ale tahle retro kriminálka se ČT opravdu povedla a od Případů 1.oddělení je tím nejlepším co stvořila.Zkraje sem sice čekal/doufal, že se tu budou řešit méně provařené případy než zrovna Orlické vraždy, ale ono to má svojí logiku a v první polovině devadesátých let nic většího zkrátka nebylo.Překvapilo mě a potěšilo zároveň,jak moc se tvůrci v určitých ohledech docela věrně drželi reality a to včetně některých ne úplně podstatných detailů.Druhou stranou mince jsou pak hlavní postavy vyšetřovatelů,kteří jsou naopak reálnými předobrazy jen lehce inspirováni a souhlasím s tím,že to mohlo na konci být zmíněno.Hlavně u postavy Ondřeje Sokola by to bodlo a to i přes to,že jeho Franta je ze všech těch policajtů nakonec nejzajímavější a hezky nám ukazuje jak je extrémně jednoduché sklouznout do sra.ek i přesto,že primární úmysl nebyl vyloženě zlý...90% ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Kriminálních seriálů u nás vzniklo za posledních let opravdu mnoho, při vybírání těch nejlepších by poté určitě došlo na Případy 1. oddělení. Seriál inspirovaný skutečnými případy pražského policejního oddělení vražd se dočkal dvou velmi povedených řad, na který by v brzké době měla navázat závěrečná třetí řada. Za Případy 1. oddělení poté stojí Josef Mareš, skutečný policejní vyšetřoval, ze kterého se stal scenárista. Seriál Devadesátky poté nejen opět pochází ze scénáře i zkušenosti Josefa Mareše, ale slouží jako prequel k právě Případům 1. oddělení. Devadesátky poté ovšem nejsou jen retro kriminálkou, ale zároveň výpovědí o době po sametové revoluci a nástupu demokracie. A kvalitami tento seriál skutečně solidně navazuje na Případy 1. oddělení. Na rozdíl od Případů 1. oddělení Devadesátky na rozsahu šesti epizodách vypraví v podstatě jeden velký příběh, kdy jsou klíčové případy navzájem propojené. Devadesátky poté zaujmou především parádní retro atmosférou (výpravou i dobově výraznými kostýmy), ale především i funkční atmosférou, která funguje i v případě, že člověk tak nějak ví pozadí o Ivanu Jonákovi, Františku Mrázkovi nebo Orlických vrazích. A devadesátky u nás skutečně působí jako doba, která sice otevřela spousty možností, zároveň ovšem i nová dveře nebezpečenství. Tvůrčí přístup se přitom dokáže odlišit od Případů 1. oddělení, kdy je zkušená režiséra Petera Bebjaka (jenž má zkušenosti právě i s pár díly Případů 1. oddělení) ku prospěchu věci. Známé postavy z Případů 1. oddělení jsou pochopitelně mladší a hrání jiní herci, z jejich podání ovšem není cítit vyložené imitování. V tomto ohledu zaujme především víceméně neznámý Kryštof Bartoš, který v seriálu ztvárnil postavu Tomáše Kozáka v případech 1. oddělení ztvárněnou Ondřejem Vetchým. Bartoš roli pojmul zcela po svém a dokáže prodat zelenáče, který se teprve musí seznámit s pravidly hry. A že se charakterově chová jinak než Vetchého Kozák z Případů 1. oddělení? Lidé se věkem a zkušenostmi mění. A ani fakt, že Martin Finger je v roli Václava Plíška zhruba o hlavu menší než Bohuslav Polívka v té samé roli v Případech 1. oddělení samotný zážitek sám neshazuje. Krom Bartošova Kozáka má poté nejzajímavější dějový arch rozhodně František Tůma v podání Ondřeje Sokola. Právě jeho role v jisté rovině koketuje s korupcí, kdy se Sokolův Tůma rázem jeví jako nejkomplexnější postava seriálu, která též dokáže v jisté formě vypovídat o době Devadesátek, kdy i jistým policistům hrozil i tak trochu omylem přechod na druhou stranu, ze které bylo následně obtížné se dostat. Jen je škoda, že se tato linka ve finále nedočká takové dohry, která se dala očekávat a skončí víceméně bezpečně, přesto je rozuzlení uspokojivé. A ponechává i případně zajímavá otevřená vrátka do budoucnosti. Za zmínku poté rozhodně stojí i ztvárnění reálných postav, které patří mezi nejvýraznější kriminální jména 90. let u nás. Vynikající Michal Novotný jako Ivan Jonák, Albert Čuba jako František Mrázek, Igor Ozorovič jako Karel Kopáč či Matouš Ruml v roli Ludvíka Černého, jehož podání se i na mnohem menším prostoru zcela vyrovná ztvárnění Jana Dolanského té samé role ve filmu Sametoví vrazi. A za zmínku stojí rozhodně i takový Bořek Slezáček jako arménský mafián Alexej. Všichni tito herci dokážou, že není malých rolí, ale pouze malých herců. A těch je v Devadesátkách po čertu málo. V průběhu to skutečně celé dokáže působit neskutečně autenticky, využití archivních autentických záběrů má též svůj efekt a pak jen stačí čekat. Devadesátky mají možná problém v slabším rozjezdu, postupně ovšem gradují a skutečně utváří celistvý napínavý kriminální případ, která má opět štěstí právě v tom, že se jí ujal člověk, který to vše rád zažil. A i když se občas objeví hlasy, které vyloženou autenticitu a věrnost shazují (pochopitelně především Jiří Kajínek), po všech těch lokálních kriminálek, které hraničí s přitažením vlasy jsou ovšem Devadesátky prostě svěžím větrem. Mareš navíc není jen zkušený scenárista, ale také dobrý scenárista, který se dokáže postarat o solidní dialogy, bravurní vyprávění a skutečně bravurní atmosféru. Kamera navíc v jistých momentech působí skoro až dokumentárním dojmem, což jen podtrhuje onu autenticitu a dohromady Devadesátky opravdu tvoří zajímavý ucelený šestidílný příběh, který je nejen kriminálkou, ale i výpovědí o jedné době a vyrovnávání se se změnami. Tenhle seriál skutečně patří mezi ty nejlepší, které u nás za poslední roky vznikli a Případy 1. oddělení se tak dočkali solidního nástupce. Těžko poté říct, zda se po vzoru Případů 1. oddělení počítá s nějakým navázáním a zda by vůbec zbytek devadesátek mohl pokrýt nějakou 2. sérii, minimálně případ Jiřího Kajínka v podání Lukáše Pavláska by ovšem mohl být zajímavý. A Kajínkovo brblání by rázem mohlo být o poznání výživnější.... () (méně) (více)

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Tenhle seriál má jeden velký problém, kterým je jeho název, jelikož by to místo devadesátek mělo být něco jako "Orlický vraždy a jeden Jonák k tomu." Jinými slovy, je obrovská škoda, že se neobjevilo mnohem víc případů, obzvlášť, když o některých se vydatně v seriálu hovoří (Roubal). Krom toho je to ovšem výborné, filmařsky i herecky, snad jen kamera a barevné filtry by možná mohly působit trošku lépe, ale to by bylo dloubání tam, kde to není třeba - je to prostě povedené, dobré a nemá to plíseň nohou. ()

Galerie (132)

Zajímavosti (101)

  • V devatesátých letech měl Jonákův Discoland Sylvie červenou fasádu, kterou filmaři z dnešní bílé pochopitelně nemohli tak snadno přemalovat. (Brain)
  • Když v 53. minutě Plíšek (Martin Finger) s Tůmou (Ondřej Sokol) jedou obhlédnout posilovnu „v Podolí“, je v pozadí opakovaně vidět věž Husova sboru ve Vršovicích. (ladyViolet)
  • Ivan Jonák (Michal Novotný) byl propuštěn z vězení v dubnu 2014 a zbytek jeho života nebyl veselý. Toužil obnovit Discoland Sylvie, ale neměl finanční prostředky na to, aby vykoupil podíly od svých již dospělých dcer, které se navíc s ním – jakožto vrahem jejich matky – odmítly bavit. Ani jeho milenka Jahůdka (Johana Nováčková), s níž měl nemanželského syna, na něj nepočkala. Jonák měl rovněž velké problémy se zapadnutím do aktuální doby, pořádně neuměl se smartphonem a nechápal principy sociálních sítí. Na následky komplikací spojených s cukrovkou zemřel sám, v zapomenutí v únoru 2016 v panelákovém bytě v pražských Kobylisích. (Šéfik)

Související novinky

30. Český lev - výsledky

30. Český lev - výsledky

04.03.2023

V sobotní večer 4. března 2023 proběhl v pražském Rudolfinu jubilejní 30. ročník předávání cen České filmové a televizní akademie, Český lev. Přímý přenos ceremoniálu, během nějž byla oceněna výrazná… (více)

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

16.01.2023

V pondělí 16. ledna v 11 hodin dopoledne proběhla tisková konference České filmové a televizní akademie (ČFTA), během které byly mimo jiné zveřejněny nominace pro jubilejní 30. ročník předávání cen… (více)

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

31.12.2022

Ke konci roku opět nastal čas na pravidelnou bilanci toho nejlepšího, co na poli kinematografie letos vzniklo. Vybraní uživatelé se v předchozím příspěvku již podělili o svá osobní doporučení na… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Reklama

Reklama