Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film zachytáva život mladej generácie umelcov, formujúcej sa uprostred vojny. Anabella - mladé krásne dievča sa zoznámi so skupinou priateľov, rozochvieva v nich túžby, stane sa predmetom ich predstáv. Očarení jej "zázračnosťou" však nevidia Anabellin smútok, ktorý vyústi v jej tragický koniec. Podľa rovnomennej knihy Dominika Tatarku (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (45)

pornogrind 

všechny recenze uživatele

Říká se, že každej umělec má nebo by měl mít svoji múzu. Pro Tristana a spol je múzou Anabella. Štefan Uher tentokrát předkládá divákovi film se spoustou surrealistickejch obrazů, který zachycuje suverénní kamera Stanislava Szomolányiho. Pro běžnýho diváka to bude nejspíš těžko stravitelnej film. Další tip za něhož musím poděkovat filmovýmu kolegovi darkrobykovi. Děkuju. 4hvězdy. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Na tento film by se neměl dívat nikdo, kdo od filmu očekává konzervativně vyprávěný příběh. Zde není příběh žádnou důležitou složkou, ale pouze okrajovou záležitostí, která ve výsledku podtrhuje surrealistickou snahu o osvobození mysli a nejednoduchého zachycení představ. V souvislosti s tímto netradičním dílem se musí zmínit zejména čtyři jména. Dominik Tatarka jako autor knižní předlohy i scénáře, který se pohybuje oproti knize v jiné rovině. Štefan Uher jako osobitý režisér filmového díla. Kameraman Stanislav Szomolányi, jehož obrazy lehkým způsobem přeměňují představy ve skutečnost a skutečnost ve fantazii. A scénograf Anton Krajčovič, který dokázal do prvků zabudovat strohost, bezútěšnost, naději i zoufalství. I přínos autora hudby Ilji Zeljenky je nezanedbatelný. Ti všichni a další se nepřehlédnutelně podepsali pod výtvor, kde se vytrácí ta křehká hranice mezi skutečností a představou. Tyto dva paralelní světy se vzájemně proplétají, povzbuzují i vymezují. Nenásilně a zcela přirozeně vstupuje jeden svět do druhého, aby jím otřásl a změnil ho. Doba děje je pouze naznačovaná a o to intenzivnější je její působnost. Velikost umění jedinečně parafrázuje samu sebe. V symbolech i ve skutcích. Ústřední postavou je mladá žena Anabella Čitovská (zajímavá Jolanta Umecka s hlasem Evy Rysové). Anabella je postavou i nejvýraznějším symbolem. Její pohnutky jsou ze všech pohnutek nejpraktičtější. Její význam přesahuje mnoho rozdílných podob. Anabella je smyslné toužení i zhmotnění vznešených představ. Anabella je inspirativní múzou i bájným cílem, jehož chce každý dojít. Anabella je vytouženým vrcholem i koketou. Anabella je bolestivou skutečností. Anebella je neuchopitelná sladkost. Anabella se snaží přežít a vzývá náruč smrti. Anabella je to, čeho chce dosáhnout umění. Umění se k Anabelle přibližuje, snaží se jí pojmout jako celek i po částech, přesto jí nikdy neprostoupí celou. Vše je hnáno freudovskými antipóly Érosem a Thanatem. Jednu polohu umění představuje nejtalentovanější z malířů a ostatních umělců Tristan (dobrý Ladislav Mrkvička), nejumělečtější, nejsvobodnější i nejprozíravější ze všech. Slovo umění dostává svůj pravý surrealistický výraz. U něj se realita propadá do představ, které ožívají v celé své kráse a umožňují vše. Být kdekoliv, čímkoliv a s kýmkoliv. Za každým vrcholem se skrývá další a ještě vyšší. Ale žádný nemůže mít stejnou velkolepost jako Anabella. Anabella se stává posedlostí, jejíž obraz žene vpřed a dál i utápí žal ve vodních hlubinách. Anabella se stává touhou po významném činu. Druhou polohou umění je sochař a funebrák Havran (zajímavý Otakar Janda s hlasem Ivana Rajniaka). Tato poloha je motivovaná společenskou účastí a veřejným prosazením. Havranovo umění je pomníkem pomíjivosti slávy a všeobecné důležitosti. Je to umění, které je svázáno oficiálností a bezduchostí. V kontextu k Anabelle se upíná k přírodě, která představuje vrchol umění i vrchol kýče zároveň. Jeho nejsladší pomstou kruté realitě jsou posmrtné masky. Výraznou postavou je básník Vnuk (sympatický Marián Polonský s hlasem Ivana Letka) se schizofrenním pokusem o zdolání vytouženého ztělesněného snu jménem Anabella. Z dalších rolí: asistent na univerzitě a člen nekonformní umělecké skupiny s představou Anabelly jako svého chybějícího libida Gallo (Karol Béla s hlasem Leopolda Haverta), průbojný malíř stejné skupiny s tělesnou touhou Vilo (Štefan Bobota s hlasem Slavomíra Zahradníka), ctihodný i vysmívaný profesor malířství Mrož (František Kudláč), chtivý a nedočkavý prokurista Máčik (Eduard Bindas), škodolibá pohřební kosmetička (Marta Kmuníčková), či prospěchářský Rafaj (Rudolf Thrún). Všichni se pokoušejí nalézt své ideály a vytoužené mety dokonalosti. Nejvýraznější výpovědní hodnotu obsahuje umění, které vzniká za krutých až destruktivních časů. Skutečnost se stává pouhou představou, sen se mění v realitu, ze slov se stávají obrazy, obrazy ožívají a vládnou světu, kde se hledají nové cesty k dosažení vlastních tužeb i se přeslěpuje na místě v bezradnosti a marnosti hledání způsobu uchopení a uchvácení. Aby po nás zůstalo něco velkého! () (méně) (více)

Reklama

nascendi 

všechny recenze uživatele

Dominik Tatarka je vo verejnosti známejší svojimi vyhranenými názormi a postojmi, než svojím literárnym dielom. To istým spôsobom vysvetľuje, prečo som Tatarkovu predlohu nečítal a jej filmovému stvárneniu Štefanom Uhrom príliš nerozumel. Film ma však nenudil, pretože ponúkol množstvo nádherných obrazov zo zákutí, ktoré sa už dnes pravdepodobne nedajú nájsť. Takže z môjho hľadiska viac Szomolányi, než Uher a Tatarka. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Každý má svou Anabellu. Má jí v sobě, chce jí jen pro sebe, pro své představy, které jsou to jediné, co vlastně mají. Jsou to ti blázni, kteří žijí osamoceni ve svých příbytcích, kam si Anabellu zvou a nechávají jí si pohrávat se svými city. Je to ono chtěné, ovšem nedosažitelné. Je to na dosah ruky a přitom tak daleko. Vlastní bytí, je někdy ta největší překážka. Po revolučním SLNKU a těžkotonážním ORGANU, se Š.Uher pouští do nevídané surrealistické hříčky, která v podstatě devastuje veškerou jistotu tehdejších filmových dějů. Zde jistota není, toto vidět v šedesátých letech, muselo být něco jako zjevení a myslím si, že to muselo inspirovat nejednoho umělce. Na mě bylo toho surrealismu až příliš a jindy skutečně geniální Ilja Zeljenka zde také neměl moc prostoru. Jinak jde pochopitelně o revoluční pohled na možnosti filmu ve své době, prokládaný těžkými, leč výbornými monology. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Je zvláštne ako sa pôvodná Tatarkova panna zázračnica odlišuje od Uherovej zázrečnice, aj keď Tatarka napísal pre filmovú verziu scenár. Kniha je plná myšlienkových obratov, otočení, pocitov a emócií, slovných hračiek v ktorých bol skrytý príbeh rozprávajúci o túžbe a láske. Uherov film, je neskonale surrealistický čo sa týka predobrazov, dokonalý v komponovaní videného a skrytého. Tvorivý tým sa stretol a natočil na slovenské pomery naozaj netradičný a nezvyčajný film, ktorý je rovnako ako literárna predloha ľahko čitateľný vo svojej komplikovanosti. Jediný rozdiel je v pocite, ktorý som mal na konci. Film ma pohladil, ukázal mi dosiaľ nevídané, ale nezanechal vo mne toľko emócií a myšlienok ako kniha. Ale vyslovene povedať, že kniha je lepšia si netrúfam, lebo čitateľnosť podobných diel, sa mení z každým jedným divákom. Uher ako obvykle nesklamal a po príbehovo ťažkopádnom Orgáne sa trocha pojašil a predviedol skutočnú fantazíu túžby aká sa v slovenskom filme po tomto skvoste a vlastne ani predtým neukázala. Veľmi zaujímavý film, rozhodne odporúčam, nech si na neho každý spraví vlastný, originálny názor. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (4)

  • Dominik Tatarka napísal scenár po alkoholom prehýrenej noci, keď ráno našiel vo svojom písacom stroji na papieri napísané „Anabella, panna zázračnica". (Raccoon.city)
  • Natáčení probíhalo v lokalitách Bratislava, Pezinok, Plavecký Mikuláš, Skalnaté pleso a Smolenice. Scéna v nádražní budově se natáčela v pavilonu A brněnského výstaviště. (Raccoon.city)
  • Při scéně v řece byl Ladislav Mrkvička v roli Tristana proléván rumem, aby neumrzl. Odchytit jej v prudkém proudu Dunaje se ho podařilo s potížemi. (sator)

Reklama

Reklama