Režie:
Joseph SargentScénář:
Peter StoneKamera:
Owen RoizmanHudba:
David ShireHrají:
Walter Matthau, Robert Shaw, Martin Balsam, Hector Elizondo, Earl Hindman, James Broderick, Dick O'Neill, Lee Wallace, Tom Pedi, Jerry Stiller (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Čtyři maskovaní a dobře ozbrojení muži přepadnou vlak metra v New Yorku. Mají pečlivě připravený plán celé akce a brzy každého přesvědčí, že z jeho realizace rozhodně nehodlají ustoupit. Jako výkupné za zadržované cestující požadují milion dolarů, které mají být doručeny na určené místo v metru za pouhou hodinu. Kapitán dopravní policie Zachary Garber se pokouší v rekordním čase zajistit požadovaný finanční obnos a přitom hledá způsob, jak neznámé muže zastavit… Napínavý příběh o terorismu, který natočil na motivy knihy Johna Godeyho režisér Joseph Sargent, neztratil nic na své působivosti a zůstává aktuální i v dnešní době. Úlohu policejního kapitána Garbera ztvárnil americký herec Walter Matthau známý především komediálními rolemi ve filmech Apartmá v hotelu Plaza, Kaktusový květ, Průvodce ženatého muže, Dej si pohov kámoši. Snímek Přepadení vlaku z Pelhamu se stal jedním z inspiračních zdrojů Quentina Tarantina pro jeho Gaunery. O potenciálu filmu Přepadení vlaku z Pelhamu svědčí i to, že se dočkal nejednoho remaku, původní zpracování z poloviny 70. let ale dodnes zůstává nepřekonáno. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (129)
Joseph Sargent, plodný režisér vesměs televizních filmů si občas přičichl i k materiálu vhodnému pro kina. Kdybych nevěděl že to točil on, tak bych tipoval, že se dívám na něco od Sama Peckinpaha, protože tahle parta je nekompromisní. Pelham 123 má hutnou thrillerovou atmosféru, a drží si ji navzdory tomu, že děj plyne téměř poklidně. K jejímu vyvolání režisérovi stačilo pár záběrů na vypsychlé pasažéry, nebo krátký dialog únosců. Nenarušil mu ji ani Walter Matthau, v netypicky vážné roli policejního detektiva. Jen ten konec byl jako z grotesky. ()
Hodně zajímavý detektivní film, na němž je dnes výborně vidět, kam se posunula americká kinematografie za oněch více jak třicet let. Film s minimem akce, s důrazem na mluvenostní stránku komunikace, film s hrdiny, jimž je v průměru hodně přes padesát a kteří vypadají, přemýšlejí a jednají jinak než většina dnešních postav amerických kriminálních thrillerů, film o terorismu, ovšem ještě ne politicky a kosmopolitně laděném, film s obrovskou dávkou černého humoru, ale ovšem jen kdesi uvnitř, vespod, ve spodních vodách (,,Už vím, jak se tamodtud dostanou" ,,Jak?" ,,Uletí s tím metrem na Kubu"), jinak film vážný a jaksi sociálně a civilizačně posmutnělý (New York jako špinavé město plné zločinu - podobně jako třeba Půlnoční kovboj), s hlavním hrdinou, starým znuděným detektivem, který řeší svůj velký případ tak nedramaticky a neokázale, že se dnes skoro nechce věřit, že ho natočili v tom samém Hollywoodu... PS: Film s gaunery, kteří se asi ne náhodou jmenují úplně stejně jako gauneři Quentina Tarantina... ()
Nejlepší na celém filmu bylo solidní herecké obsazení a samotné výkony. Příběh jako takový byl místy jak na horské dráze, ale jako celek to fungovalo. I díky některým humorným vložkám, „drsným“ únoscům – zapálenému detektivovi, který měl „pod čepicí“, dojde i k několika drsným scénám a rozhodnutím. Inu vcelku rychle to uteklo i přes delší stopáž. Robert Shaw a Walter Matthau jasnými tahouny, ale líbil se mi i nekompromisní Hector Elizondo a usmrkaný Martin Balsam. V tomto případě dám i já lehce nadprůměrné ohodnocení – 70% je dle mého tak akorát. Určitě nelituji času, který jsem tomuto filmu věnoval. ()
Čistá thrillerová práce jak z učebnice. Celé je to napínavé, plné překvapivých situací a na zastavený vlak i celkem strhujícího tempa. Walter Matthau je sympaťák a z Roberta Shawa budete mít respekt. Potěší i některé vtipné momenty. Jenom na chování a logice některých postav se mohlo zapracovat víc. Každopádně je to o dvě třídy výš, než Scottův nemastný a neslaný příběh a důkaz toho, že méně je někdy více. ()
Takových filmů o souboji dvou individualit - strážce zákona a zlosyna - je spousta, mění se v nich rekvizity a prostředí, ale obvykle v nich zůstává takový ten bohorovný americký machismus, který je mi silně protivný. Tak protivný, že se vlastně vyhýbám celému žánru. :) Film s Walterem jsem ovšem vynechat nemohl a nelitoval jsem. Už sám únos vagonu metra je čin tak nevídaný a zdánlivě pošetilý, že mě ani z hlavy nenapadá srovnatelný film. Celé to navíc přineslo zajímavou inovaci. Obrazně řečeno, Walter Matthau hraje s Robertem Shawem imaginární šachy se zavázanýma očima. Aby uspěl a zneškodnil z komunikační centrály únosce, tušeného kdesi v útrobách metra, potřebuje "poslepu" odhadnout všechny varianty jeho příštího tahu, což může a nemusí vyjít. Nepostupuje proto s onou protivnou nabubřelostí, s neochvějným přesvědčením, že "dobro" zvítězí nad "zlem" jaksi á priori, buď jak buď. To je asi hlavní důvod, proč mě tento film bavil a napínal víc než jiné, vnějškově podobné. 80% ()
Galerie (62)
Zajímavosti (10)
- Film je natočen podle stejnojmenného románu Johna Godeye. (Terva)
- Pan Zelený (Martin Balsam) a pan Hnědý (Earl Hindman) mají při začátku únosu revolver Colt Detective Special. (Maulincio)
- Pan Modrý (Robert Shaw) má při začátku únosu pistoli Star Model B, ale jakmile se dostane do kabiny řidiče, má už v ruce pistoli Browning Hi-Power. (Maulincio)
Reklama