Reklama

Reklama

Šílený bůh

(festivalový název)
Trailer 1

Obsahy(1)

„Finální forma ‚Šíleného boha‘ není film samotný, ale vzpomínka na něj poté, co ho vidíte. Přináší vás do okamžiku těsně po probuzení ze sna, kdy se vracíte k útržkům vlastní rozklížené mysli předtím, než se rozplynou ve stínech. Přesně ten moment. ‚Šílený bůh‘ je způsob, jak se do něj dostat.“ Takhle režisér, animátor a dlouholetý mistr speciálních efektů Phil Tippett popisuje svůj celovečerní animák Šílený bůh. Tippett je známý hlavně jako člen slavného trikového studia ILM a tvůrce efektů pro Hvězdné válkyIndiana Jonese a Chrám zkázyRoboCopaJurský park a další filmové klasiky. Ve svém srdcovém projektu se ale vydal na vyloženě otrlý terén. Šílený bůh vznikal s přestávkami třicet let a dokončený byl v covidovém lockdownu. Výsledkem je řádně vymazlená i mazlavá procházka krajinou nočních můr. Film nemá žádné dialogy ani vysvětlující komentáře, ale klidně se bez nich obejde. Bohatě nám postačí, že sledujeme cestu hlavního hrdiny krajinou stojící na hraně postapokalypsy a pekelné říše monster, kterou sám Tippett popsal jako kombinaci Hieronyma Bosche a Bustera Keatona. Osmdesátiminutová erupce chorobných fantazií je zároveň milostným vyznáním analogovým speciálním efektům a animaci. Ostatně animačních a trikových technik Tippettův film vystřídá úctyhodné množství. Abyste se mohli dostat do bodu, kdy budete na Tippetovu noční můru vzpomínat, musíte ji nejdříve vidět. (Festival otrlého diváka)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (83)

boogieman 

všechny recenze uživatele

Možno by prepracovanejší príbeh pridal filmu na pútavosti, mohol rozšíriť paletu emócií prežívaných pri filme aj na niečo iné ako úžas nad dekadentnou víziou a jej spracovaním. Aj s absenciou komplexnejšieho naratívu však musím zaokrúhliť hore, pretože takýto animovaný film sa vyskytne raz za pár rokov, možno raz za dekádu. Skvelá vec! 4.5*. ()

mm13 

všechny recenze uživatele

Rad odporných výjavov, od ktorých síce nejde oči odtrhnúť, ktoré sa ale zároveň každou ďalšou scénou prepadajú do čoraz väčšej samoúčelnosti. Autorove vyjadrenie o charaktere tohto jeho diela ("Finální forma ‚Šíleného boha‘ není film samotný, ale vzpomínka na něj poté, co ho vidíte. Přináší vás do okamžiku těsně po probuzení ze sna, kdy se vracíte k útržkům vlastní rozklížené mysli předtím, než se rozplynou ve stínech. Přesně ten moment. ‚Šílený bůh‘ je způsob, jak se do něj dostat.") je tak skôr dodatočnou (a tak trochu do seba zamotanou) interpretáciou toho, čo vzniklo viac-menej náhodne, než odhalením umeleckého zámeru. ()

Reklama

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Phil Tippett vytvořil působivou odyseu fantaskními válečnými zónami, tyraniemi, krutými ekosystémy, postapokalyptickými světy a dost možná i samotným peklem.  A kdyby nás celým tím depresivním panoptikem vedla jedna spojitá nit v podobě postavy, kterou bychom jako tiší pozorovatelé doprovázeli po dobu celého filmu (jak jsem na začátku doufal), bylo by to i geniální. [Podzimní sklizeň FOD 2021] ()

pursulus 

všechny recenze uživatele

Tvůrce a Bůh.¬         Světy, kterými nás provází Tippettova klasická (tj. ne digitální) animace v jeho celovečerním, převážně animovaném snímku "Mad Mag", jsou děsivé: plny šíleností, zrůdností i zrůd a také chorobného snění ukazují ruku Tvůrce přímo v chodu její tvorby zvrácených, vyvrácených světů, v nichž jedinými světly jsou planoucí oči děsů a rozžhavené magma pecí. Bůh suď, proč nám Tippett odkázal pekelný tikot času místo rajské zahrady s vůní květin a jasem čistého nebe — buďto je takový Tvůrce sám, a nebo je takovým Svět. Ale protože sám jsem kdysi patřil na podobné výjevy, přikláním se ke druhé možnosti. Spouštěčem hnusných obludností není Tvůrce sám.¬                 Troufnu si tvrditi, že za dvacet třicet roků bude Tippettův "Šílený bůh" míti srovnatelné místo v dějinách kinematografie, jako má Vertovův "Muž s kinoaparátem" z r. 1929 nyní, už od doby poválečné. Tedy víc než kult: doklad. O kulturně-technickém vývoji; mezník mezi zbytky analogového a digitálním světem.¬                 Pro zvýšení účinku mohl býti snímek o nějakých deset minut kratší — tím by se i přiblížil délkou Vertovovu počinu. ()

JM87 

všechny recenze uživatele

Wow. Animace, který mi připomínají scény z budoucnosti prvního Terminatora s feelingem Fallouta s kombinací  Švankmajerovýcha šíleností. A to ani takto to nejde pořádně popsat, jak je to originální a zvláštní a šílený. ASI postapo svět, kde je totalní hyenismus, jeden mutant požírá druhýho a hlavní hrdina se v tom obřím hnusným světě snaží o cosi... ()

Galerie (9)

Zajímavosti (3)

  • Tvůrce Phil Tippett byl prací na tomto filmu tak posedlý, že se ke konci produkce, která trvala tři desetiletí, psychicky zhroutil a skončil na psychiatrii, aby se zotavil. Později mu byla diagnostikována bipolární afektivní porucha. Podle jeho slov ho tvorba tohoto filmu traumatizovala do té míry, že na nějakou dobu přestal dělat cokoliv rukama (film byl natáčen animační technikou stop motion). (catnipped)
  • Poté, co se voják spustí na zem a prohliží si dalekohledem trosky města, lze spatřit i robota ED-209 známého ze seriálu Robocop (od r. 1994). (Habansz)
  • Spoustu práce na filmu udělali o sobotách studenti, kteří chtěli získat filmařské zkušenosti. Scéna s horou mrtvých vojáků byla vytvořena roztavením tisíců malých vojáčků dohromady na drátě a šesti lidem trvalo tři roky, než scénu dokončili. (catnipped)

Související novinky

Future Gate hledá stopy mimozemšťanů na Zemi

Future Gate hledá stopy mimozemšťanů na Zemi

04.03.2022

Největší český festival sci-fi filmů a kultury Future Gate odstartuje 9. března pražskou část festivalu v kině Lucerna a následně se přesune do Brna. Kromě hlavní filmové soutěže, legend žánru a… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama