Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Altmanův mistrovský, ironický místopis britského třídního systému je režijním koncertem pro takřka 30 herců. Mozaikovité vyprávění o jednom víkendu na venkovském šlechtickém sídle je jak ironicky přesnou studií doby a mravů, tak filmařsky suverénní a kultivovanou podívanou. William a Sylvie McCordleovi pořádají na svém honosném venkovském sídle sjezd aristokracie různého vlivu a postavení. Každý z přítomných má přiděleného sluhu, který krouží kolem jako žralok ujišťujíc se, že velkomožnému pánovi nic nechybí. Režisér nám detailně představuje každý takový pár a odhaluje jejich před okolním světem ukrývaná tajemství. Dějem pak radikálně zamíchá tajemná vražda, od které příběh nabírá na rychlosti a řítí se k originálnímu, šokujícímu a nepředvídatelnému finiši, jak se sluší na velikou personu světové kinematografie, Roberta Altmana. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (258)

Radko 

všechny recenze uživatele

Prehliadka pokrivených charakterov britskej aristokracie a po nich sa opičiaceho služobníctva. Príliš veľký rozdiel medzi chovaním sa sluhov a pánov nie je, aj keď je pravda, že chovanie sa sluhov vychádza z móresov tých, ktorým oddane slúžia. Navonok veľmi oddelená hranica medzi týmito dvomi svetmi (vo filme ukázaná ako svet nad schodami a svet pod schodami) je pri bližšom pohľade rozvoľnená a spája oba svety veľmi blízko k sebe. Výborne režijne zohraté a herecky presvedčivo zahrané dielo funguje ako dobre fungujúci, zložitý hodinový stroj s mechanizmom z mnohých súčastí. Ich priveľké množstvo bolo nakoniec na škodu, nakoľko som sa v tej zložitosti po prvýkrát stratil. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Poslední film velikána v režisérské branži, samotného Roberta Altmana, který si pozval početnou legii slušných nejen anglických herců, ale samotné herecké výkony, ačkoliv byli slušné, nedokázali odehnat od nudy, která mě po celý film nesnesitelně doprovázela. Celé by to mělo figurovat jako pocta románům od Agathy Christie a i tak to zní, respektive hodně to připomíná například příběh 10ti malých černoušků. Akorát s tím rozdílem, že vražda zde se zas tolik neřeší a ač se to snaží být anglicky vtipné, příde mi to spíš suché, ani ne trapné, ale spíše bez smyslu a podstaty vtipu. Krom toho je to dost komplikované a hektické pač zapamatovat si 32 lidí v jednom baráku se fakt nedá a i když je pár lidí sledováno více, jediný který mě dokázal zaujmout byl Clive Owen a to je vcelku škoda. Zase ale je fakt, že nebýt jeho, ani by nestálo na to se koukat, pač tyhle vyšší vrstvy, na které si herci hráli bitostně absolutně nesnášim. --- Proč někteří lidé vždy od života dostanou to co chtějí a na co sáhnou se promění ve zlato, zatímco jiní mohou potit krev a nic nemají... ()

Reklama

Fr 

všechny recenze uživatele

SMRT TOHO HAJZLA...... /// Panství na anglickým venkově, vražda uprostřed noci, spousta hostů (a všichni jsou podezřelí)…. pičo to je jmen a lidí! Hosté, služebnictvo … horší jak v korejským filmu! A NUDA! (ti slabší by to mohli po 30ti, 50ti, 60ti, 90ti, 120ti nebo snad 130ti minutách vzdát!) Sedím a snažím se udržet pozornost na maximu (dělám takový ty cviky, jako že hledám rozdíly, vraha…), ale je to d l o u h ý! MORD! (nožem z komory na stříbro – snad to není spoiler? kurva… soráč!) Včíl by se to snad mohlo…. HOVNO! Jeden nejnudnějších filmů mejch dob. Hlava mi padala, čelo mám vobouchaný…. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Zajímám se o presbyteriánskou cudnost. 2.) Čumím jen na filmy, kde je minimálně 30 (skorohlavních) postav. 3.) Miluju filmy, který se vysmívaj snobismu, aristokracii … a určitě i dalším věcem (který ,,Fr“ nepochopil). 4.) Thx za titule ,,fridatom“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ne ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Bravúrne herecké obsadenie v čele s Kristin Scott Thomas. Majstrovská scenáristická práca si podáva ruku s perfekcionistickou réžiou Roberta Altmana. Gosford Park je výnimočný tým, ako pútavo dokáže rozprávať takmer o ničom a navyše na tak nudnom mieste ako je aristokratické sídlo počas jedného víkendu. To platí o prvej, lepšej polovici pred vraždou. Druhá polovica je bohužiaľ príliš tichá, skromná a jej vyústenie nedostatočne uspokojivé. Hitchcock by jej prospel viacej než zdržanlivý intelektuál Altman. Stále však jasne nadpriemerné dielo, patriace k tomu najlepšiemu z danej doby (kde kraľujú filmy Jamesa Ivoryho, u mňa konkrétne Súmrak dňa). ()

MIMIC 

všechny recenze uživatele

Robert Altman prišiel, aby na smrť unudil väčšinu divákov očakávajúcich svižnú retro detektívku v klasickom štýle Agathy Christie. Tú menšinu potešil spôsobom, akým komerčnú detektívnu produkciu inovoval - vražda v anglickom zámku nikoho zo zúčastnených zvlášť nevyvedie z miery, pretože sa to "akosi patrí", neúmerne predĺžil expozíciu a vložil dráždivo veľké množstvo scén a postáv, ktoré s vraždou a jej vyšetrovaním vôbec nesúvisia. A vie, čo robí, pretože sledovať unudenú spoločnosť neznamená automaticky nudiť sa (kto videl trištvrtehodinovú bálovú scénu vo Viscontiho Gepardovi, vie, o čom hovorím) a takisto vie, že ak najdramatickejšou udalosťou filmu je vražda a vyšetrovanie, nemusí ísť nevyhnutne o detektívku. A veru ňou ani nie je. Je to maniakálne, obsedantné zaujatie medzivojnovým obdobím? Je to snaha o altmanovskú "komplexnosť"? Je to brilantná sociologická štúdia (groteskný zvyk služobníctva preberať mená svojich pánov, aby každý vedel, kto ku komu patrí)? Možno. Je to ťažký film čo sa týka vnímania, pozornosti a koncentrácie a teda aj hodnotenia. Predsa len si však myslím, že na tej koncentrácii až tak nezáleží - film diváka bezohľadne zahlcuje množstvom mien, ktoré nie je možné priradiť príslušnej osobe snáď ani po treťom zhliadnutí, čo je zámerný a rafinovaný spôsob navodenia špecifickej atmosféry. Je to film z rodu tých, ktoré vás zaujmú i bez perfektnej orientácie v teréne, a to z celkom prostého dôvodu - pretože majú Štýl (analógiu vidím v L.A. Prísne tajné). Scenár zaujímavo narába s hovoreným slovom. Hovorí sa tu prakticky nepretržite, ale skutočných dialógov zaznie prekvapivo málo, keďže rečový prejav hercov je redukovaný na poznámky, glosy, komentáre, na ordinérnu konverzáciu a "small talk". Ak na dialógy dôjde, sú vecné, presné a ironické, bez pokusov o zbytočné významové presahy, ktoré by v takto koncipovanom filme pôsobili rušivo. Gosford Park je špičková filmárčina, na druhej strane absenciou hlavnej postavy či postáv príbeh stráca ťažisko a stáva sa chladne odťažitým. Čakal som väčší emocionálny potenciál. Jedna scéna ma ale dostala - Neviemaký "His Lordship" sa pýta Neviemakej slúžky, či verí v šťastie a ona celkom spontánne a úprimne odpovie. Toto bolo omnoho lepšie než morbídny flirtík Kristin Scott Thomas s "raienom filipí". Mimochodom, film bol nakrútený v perfektne zachovanom palladiánskom Wrotham Park, Hertfordshire z roku 1754, hoci titulky nás presviedčajú o niečom inom. Existuje však aj skutočný Gosford - Gosford Castle v Severnom Írsku - strašidelne vyzerajúca a autokraticky pôsobiaca architektúra v štýle Norman Revival, ktorá sa však hodí na celkom iný typ filmu. ()

Galerie (32)

Zajímavosti (5)

  • V každé scéně je vždy přítomný nějaký sluha. (Teres)
  • Žádný herec, který hrál sluhu, nebyl nalíčený. (Teres)
  • Dva herci - Michael Gambon a Derek Jacobi - měli v době natáčení titul Sir, dvě herečky - Maggie Smith a Eileen Atkins - titul Dame. Dva další herci zmíněnáých titulů později také dosáhli. Jmenovitě se jednalo o Alana Batese a Helen Mirren. (KlonyIlony)

Související novinky

Zemřel herec Michael Gambon

Zemřel herec Michael Gambon

28.09.2023

Přichází smutné zprávy jak pro kouzelnický svět Harryho Pottera, tak i pro svět filmu celkově. Ve věku dvaaosmdesáti let totiž ve čtvrtek 28. září odešel oblíbený a talentovaný britsko-irský herec,… (více)

Reklama

Reklama