Režie:
Tim BurtonScénář:
Daniel WatersKamera:
Stefan CzapskyHudba:
Danny ElfmanHrají:
Michael Keaton, Danny DeVito, Michelle Pfeiffer, Christopher Walken, Michael Gough, Rick Zumwalt, Michael Murphy, Andrew Bryniarski, Pat Hingle (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Během vánočních svátků rozpoutá v ulicích Gothamu peklo znetvořený muž přezdívaný Tučňák. Mstí se za rodiče, kteří ho po narození hodili do kanálu, i za samotu, v níž byl nucen žít. Jeho nenávisti využije milionář Schreck a přesvědčí ho ke kandidatuře na úřad starosty. Chce jeho prostřednictvím ovládnout město. Milionář Bruce Wayne je nucen znovu v masce Batmana vyrazit do boje, vinou Tučňákova ďábelského plánu se však stává v očích veřejnosti zločincem. Zvrátit nepříznivou situaci a k tomu zachránit město se zdá nemožné. Naštěstí je tu ještě Kočičí žena, která má se Schreckem nevyřízené účty. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (708)
Takové to když se s odstupem takřka tří dekád kouknete na film, který na vás udělal dojem v raných nácti letech, a zjistíte, jak je překvapivě bizarní, vyšinutý, zvrhlý, nadržený, unikátní a nádherný. V dnešní éře důkladně plánovaných blockbusterů, které se sice marketingově tváří jako ohromně novátorské či originální, ale při tom jsou úzkostlivě kontrolované v zájmu korporátní image, působí Burtonův druhý Batman jako skvostně antisystémový počin. Nejen, že Burton ignoruje komiksový kánon obsedantně střežený fanoušky, na které zcela vědomě kašle. Zaštítěn štědrým rozpočtem a tvůrčí kontrolou spřádá romanticky chorou a slizce krásnou antitezi různých amerických mýtů od politického systému přes superhrdiny až po Vánoce. "Batman se vrací" je jako sněžítko obrácené vzhůru nohama, jehož dno odhaluje skrývané ošklivé nitro kýčovité idyly na jeho nyní odvrácené straně. S až operní rozmáchlostí Burtnon diriguje fantasmagoricky stylizované výjevy, v nichž se snoubí gotická monumentálnost s vychýleností expresionismu. V tomto světě pak nechává řádit cirkusácké zjevy, od nichž se zdejší hrdinové i padouši liší jen v tom, že z různých důvodů nemohou dávat průchod svým niterným tužbám. Spandex byl vystřídán latexem, přičemž masky a kostýmy tu nevyznívají jako silácká brnění, nýbrž fetišistické oblečky, které marně zkouší před vnějším světem skrýt dětská traumata i dospělácké perverze, obsese a sny o nespoutané moci. Burtonův batmanovský biják ale při tom všem není nabubřele temný a vážný jako ty z nového tisíciletí. V jeho groteskní vizi je ponurost stejně zásadní jako klasická komiksová nevážnost až slapstickových rozměrů. Stejně jako zdejší svět, také jeho logika, násilí i sami antihrdinové jsou poťouchlí, teatrální, dětinsky zlovolní, ale také plní zármutku, bolesti a naivní touhy po něčem lepším. Nakonec stejně jako všechny správné vánoční bijáky i tento pojednává o rodině, sounáležitosti a spočinutí v náruči blízkých. Jen s tím rozdílem, že zdejší hrdinové o tom mohou pouze snít. ()
V roce 1992, 3 roky po prvním, vynikajícím Batmanovi natočil Tim Burton další příběh z Gothamu. A dá se říci, že v podobně dobré kvalitě. Batman se tentokrát neutká pouze s jedním nepřítelem, ale rovnou se dvěma a to s kočičí ženou (vynikající Michelle Pfeiffer) a záhadným Tučňákem v podání Dannyho DeVita. Tentokrát se do příběhu zamotává i politika, když Tučňák s pomocí prohnilého Maxe Shrecka kandiduje na starostu, aby mohl rozsévat zlo v Gothamu. Tvůrcům bylo jasné, že si tentokrát nevystačí s jednoduchým příběhem jako v předešlé části, a tak vytvořili mnohem komplexnější a svým způsobem realističtější postavy. Samotný děj už se nezaměřuje výhradně na muže v netopýřím hávu, ale na Gotham City, jako celek. Z předešlé části zůstal v obsazenstvu hlavních postav jen Michael Keaton ke kterému přibyli nový kolegové, ať už Pfeiffer nebo DeVito. Je třeba říci, že Keaton si zachoval podobný styl jako minule, což rozhodně neuškodilo a s představitelkou kočičí ženy vytvořil nejzajímavější postavy snímku, narozdíl od Dannyho DeVita, který zůstal poněkud ve stínu svých dvou kolegů. Burton opět vytvořil fantaskní film, který je věrný podstatě komiksu a ani po několika shlédnutích neomrzí. A to jsme netušili, co přijde. :( ()
Burton zašel mohem dál v atmosféře a Batman Returns tak dostal ještě mrazivější feeling. Hodně taky dělá Tučnák Dannyho DeVita - jeho smrt a phřeb uspořádaný bratry tučnáky jsem z hlavy nemohl dostat hodně dlouho. Ale nebyl by to Burton, aby tam nebylo nějaké ALE. Tentokrát musím prstem ukázat na přílišnou rozmělněnost příběhu a nikam nevedoucí motivy vztahů mezi hlavními postavami (na co je v tom filmu krucinál Catwoman?). ()
Minimálně stejně dobrý jako jednička. Ale co to vlastně kecám za nesmysly - "Batman se vrací" je mnohem lepší než jeho starší bratříček...Depresivní atmosféra, syrová vizuální stránka a skvělý scénář. Tučňák levou zadní válcuje Jokera v souboji o nejlepšího záporáka a když mu jistí záda krásná Kočičí žena, není co řešit...Gotham nikdy předtím (natož potom) nevypadal tak ponuře. Stoprocentní comicsovka plná temnoty a melancholie. ()
Gotham Nightmare Before Christmas.. Mrtvolné make-upy, cirkusáci, grotesknost, zasněžené hřbitovy, atmosféra vánoc na šibeničním vrchu a kočka, co chce sprovodit ze světa přerostlou myš s křídly. Pokračování Batmana trpí na absenci jakékoliv dech beroucí scény, burtonovsky tradičně do detailu precizní, ale samoúčelnou formu a nevýrazné padouchy. Tučňák v zaprděných podvlíkačkách ať se vrátí zpátky do kanálu - mně chybí Jackův kyselinový úsměv od oka k oku a tance s ďáblem za bledého svitu měsíce. Je tu nějaký muž, který by se nechtěl stát chovatelem koček, když by mu na klíně vrněla M.Pfeiffer..? Mňau..! ()
Galerie (186)
Zajímavosti (76)
- Jack Nicholson (Joker) navrhoval Dannymu DeVitovi rolu Tučniaka. Je znamé že Nicholson je veľmi pyšný na svoju pôsobenie v predchádzajúcom (1989) filme a stvárnenie Jokera. Rovnako je známe, že na postavu narušeného Tučniaka dodnes rád spomína už aj Danny DeVito. (donnie22)
- Tržby ze severoamerických kin byly 162,9 milionu dolarů, součet těch celosvětových 266,9 mil. (NIRO)
- Tvorca filmových masiek a trikov Stan Winston pre nedostatok vycvičených tučniakov vytvoril aj plne mechanického tučniaka pre komplikovanejšie scény, ktorý bol na nerozoznanie od živého. (T2)
Reklama