Režie:
Tim BurtonScénář:
Daniel WatersKamera:
Stefan CzapskyHudba:
Danny ElfmanHrají:
Michael Keaton, Danny DeVito, Michelle Pfeiffer, Christopher Walken, Michael Gough, Rick Zumwalt, Michael Murphy, Andrew Bryniarski, Pat Hingle (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Během vánočních svátků rozpoutá v ulicích Gothamu peklo znetvořený muž přezdívaný Tučňák. Mstí se za rodiče, kteří ho po narození hodili do kanálu, i za samotu, v níž byl nucen žít. Jeho nenávisti využije milionář Schreck a přesvědčí ho ke kandidatuře na úřad starosty. Chce jeho prostřednictvím ovládnout město. Milionář Bruce Wayne je nucen znovu v masce Batmana vyrazit do boje, vinou Tučňákova ďábelského plánu se však stává v očích veřejnosti zločincem. Zvrátit nepříznivou situaci a k tomu zachránit město se zdá nemožné. Naštěstí je tu ještě Kočičí žena, která má se Schreckem nevyřízené účty. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (708)
Tučňák nemá rád vánoce a proto ,,město" musí vyslat signál..... Od začátku je jasný, že tohle pokračování bude daleko honosnější. A jestli byl zvuk v jedničce dobrej, tak tady je perfektní! Mnohem víc vyniká temná hudba, tvořící kulisu k obrázkům, jenž dělají Burtona fantastickým a Gotham ponurým městem. M. Pfeiffer dostává dost prostoru, aby film obohatila o další postavu a D.De Vito drží svým ,,hnusáckým" tučňákem se všemi krok. ()
Nejtemnější Batman. Michelle Pfeiffer je asi navždy nejlepší kočičí žena, a většina scén s ní je vynikajících. [Dvě za všechny: 1) Celá proměna, počínaje konfrontací s Maxem Shreckem v nejvyšším patře kočičího mrakodrapu, přes horrorovou pasáž oživení, až po zrození Catwoman. 2) Řádění kočky v obchodním domě, zakončené skvostným "Mňau." Mimochodem, Burton se pojetím této scény (hlavně v jejím úvodu) vizuálně a pocitově přibližuje některým černobílým klasikám z 30. a 40.let.] Přestože si jeho scénárista ukousl až příliš mnoho různých soust najednou, a způsobil tím určitou roztříštěnost filmu, výsledkem je v mnoha směrech dokonalý, postmoderně comicsový snímek s vyššími filmařskými ambicemi. Batmanův návrat je současně temně dekadentní i karnevalově bláznivý. Celkově tak vytváří dojem určité (sice hravé, ale zároveň poněkud bizarní) hrůznosti. Není divu, že studio, které po mimořádném úspěchu prvního Batmana nechalo Timu Burtonovi volnou ruku, nebylo s tímto odvážným freak show příliš spokojeno. Burton byl odstaven stranou, Michael Keaton bez něj odmítl pokračovat, a další batmanovské snímky už byly tlačeny k méně depresivnímu a jednoduššímu vyznění. Žádnému z následovníků se pak nepodařilo kvalitám oběma Burtonových Batmanů přiblížit, nebo jim snad dokonce nějak výrazněji konkurovat. ()
Takové to když se s odstupem takřka tří dekád kouknete na film, který na vás udělal dojem v raných nácti letech, a zjistíte, jak je překvapivě bizarní, vyšinutý, zvrhlý, nadržený, unikátní a nádherný. V dnešní éře důkladně plánovaných blockbusterů, které se sice marketingově tváří jako ohromně novátorské či originální, ale při tom jsou úzkostlivě kontrolované v zájmu korporátní image, působí Burtonův druhý Batman jako skvostně antisystémový počin. Nejen, že Burton ignoruje komiksový kánon obsedantně střežený fanoušky, na které zcela vědomě kašle. Zaštítěn štědrým rozpočtem a tvůrčí kontrolou spřádá romanticky chorou a slizce krásnou antitezi různých amerických mýtů od politického systému přes superhrdiny až po Vánoce. "Batman se vrací" je jako sněžítko obrácené vzhůru nohama, jehož dno odhaluje skrývané ošklivé nitro kýčovité idyly na jeho nyní odvrácené straně. S až operní rozmáchlostí Burtnon diriguje fantasmagoricky stylizované výjevy, v nichž se snoubí gotická monumentálnost s vychýleností expresionismu. V tomto světě pak nechává řádit cirkusácké zjevy, od nichž se zdejší hrdinové i padouši liší jen v tom, že z různých důvodů nemohou dávat průchod svým niterným tužbám. Spandex byl vystřídán latexem, přičemž masky a kostýmy tu nevyznívají jako silácká brnění, nýbrž fetišistické oblečky, které marně zkouší před vnějším světem skrýt dětská traumata i dospělácké perverze, obsese a sny o nespoutané moci. Burtonův batmanovský biják ale při tom všem není nabubřele temný a vážný jako ty z nového tisíciletí. V jeho groteskní vizi je ponurost stejně zásadní jako klasická komiksová nevážnost až slapstickových rozměrů. Stejně jako zdejší svět, také jeho logika, násilí i sami antihrdinové jsou poťouchlí, teatrální, dětinsky zlovolní, ale také plní zármutku, bolesti a naivní touhy po něčem lepším. Nakonec stejně jako všechny správné vánoční bijáky i tento pojednává o rodině, sounáležitosti a spočinutí v náruči blízkých. Jen s tím rozdílem, že zdejší hrdinové o tom mohou pouze snít. ()
Gotham City se vrací na scénu, o různé role se pere spousta slavných herců, v masce a okřídlené kombinéze se nakonec vrací Michael Keaton, Danny DeVito prý ani předem nečetl scénář. A kývl. Autoři se docela sympaticky odchylují od pravidel comicsu, jsou satiričtí, o dost temnější, výpravnější než napoprvé, předkládají zajímavé charaktery i dost atraktivních nápadů. Nechybí typická burtonovská fantazie, díky němu je to znovu žranice pro oči, znovu jsme svědky požitkářsky šílených nápadů a znovu má hudební podkres dokonale pod kontrolou Danny Elfman. Atmosféra Vánoc se k vyprávění hodí dokonale, dekorace jsou působivé, celkově mě pokračování přijde promyšlenější a propracovanější než jednička. Ač budu asi určitě v menšině. I Burton je z plátna víc cítit. ()
Takhle si představju comicsovou adaptaci od Tima Burtona. Úvodní titulky jsou typická Burtonovština (a Elfmanoviština pochopitelně), Michael Keaton je v civilní poloze Bruce Wayna nepřekonatelný (byť v obleku už to taková sláva není), Danny DeVito je ve své tučňákovské kreaci přinejmenším stejně dobrý, jako Nicholson v prvním Batmanovi, Michelle Pfeifferová je neskutečná kočka, Walken je Walken. Tučňáci se povedli, a v některých scénách nadchne Burtonův smysl pro absurditu (Tučňákovo ovládací autíčko, kachnička...) Velmi dobré. ()
Galerie (186)
Zajímavosti (76)
- David Bowie byl první volbou režiséra Tima Burtona pro roli Maxe Schrecka (Christopher Walken). Bowie tuto roli odmítl, aby se mohl objevit jako agent Phillip Jeffries ve filmu Twin Peaks: ohni se mnou pojď (1992). (Trajektt)
- Jack Nicholson (Joker) navrhoval Dannymu DeVitovi rolu Tučniaka. Je znamé že Nicholson je veľmi pyšný na svoju pôsobenie v predchádzajúcom (1989) filme a stvárnenie Jokera. Rovnako je známe, že na postavu narušeného Tučniaka dodnes rád spomína už aj Danny DeVito. (donnie22)
- Honorár Michaela Keatona (Batman) predstavoval 11 miliónov dolárov. (donnie22)
Reklama