Režie:
Mark MylodKamera:
Peter DemingHudba:
Colin StetsonHrají:
Ralph Fiennes, Anya Taylor-Joy, Nicholas Hoult, Hong Chau, Janet McTeer, Reed Birney, Judith Light, John Leguizamo, Paul Adelstein, Aimee Carrero (více)VOD (6)
Obsahy(3)
Margot (Anya Taylor-Joy) a Tyler (Nicholas Hoult) se vydávají na rande na pobřežní ostrov v severozápadním Pacifiku, kde mají povečeřet v luxusní restauraci Hawthorn. Tam pro ně a pro další vybrané vzácné hosty připravil samotářský a celosvětově proslulý šéfkuchař Julian Slowik (Ralph Fiennes) opulentní degustační menu. Dále jsou mezi pozvanými tři alkoholem opojení zaměstnanci technologické firmy Bryce (Rob Yang), Soren (Arturo Castro) a Dave (Mark St. Cyr), starší bohatý pár a stálí klienti Anne a Richard (Judith Lightová a Reed Birney). A nakonec renomovaná kritička restaurací Lillian Blomová (Janet McTeerová) se slabošským šéfredaktorem časopisu Tedem (Paul Adelstein) a slavná filmová hvězda středního věku (John Leguizamo) se svou asistentkou Felicity (Aimee Carrerová). Strávníky obsluhuje dokonale oblečený personál v čele s generálkou Elsou (Hong Chauová). Během večeře začíná houstnout atmosféra, jak dochází k odhalování tajemství jednotlivých hostů a šéfkuchař Slowik servíruje jeden nečekaný chod za druhým. S přibývajícími dramatickými a násilnými událostmi Slowik hosty čím dál tím víc znervózňuje, jelikož je stále patrnější, že jeho propracované menu má vyústit v pořádně šokující finále. (Falcon)
(více)Videa (3)
Recenze (652)
Tak "The Menu" je pre mňa filmová chuťovka, aká ešte nejaký čas ostane v pamäti. Celkom ma mrzí, že som sa nedostal na film do kina a mal ho možnosť vidieť až teraz, no vo výsledku môžem povedať, že to stálo úprimne za to vidieť. Ralph Fiennes aj Anya Taylor-Joy sú absolútne vynikajúci a v najlepšej forme. Neviem vôbec čo by som k tomu mal viac dodať? Proste sú skvelí a každou scénkou v tomto filme to potvrdzujú. Excelentná je pre mňa aj čašníčka v podaní Hong Chau. Ten jej stoický pokoj a pokojné posielanie kohokoľvek kamkoľvek s eleganciou je pre mňa excelentné. Mimo iné aj to menu vyzerá famózne, hoci má v sebe skrytý temný odkaz, ktorý skončí veľkým vyvrcholením, ktoré nebudem prezrádzať. Som rád, že film nešiel rovnakou cestou ako "Fresh" lebo vidieť niečo druhýkrát by určite už nefungovalo s rovnakou intenzitou. Tento film si však našiel svoju vlastnú originálnu cestu, čo chce urobiť. Super. Páči sa mi ako neustále stúpa napätie, ako sa z večere stáva doslova temné divadlo a rovnako aj reakcie všetkých zúčastnených. Najviac som bol zvedavý aká je v tomto všetkom Tylerova rola, ktorý pôsobil celý čas s neskutočným kľudom. Škoda len, že v závere ho nevyužili ani v najmenšom. Prišlo mi to celé tak trošku odbité. Ale fajn. Vo výsledku kvalitný film, skvele natočený, plný zaujímavých prekvapení a troch skvelých hereckých výkonov, ktoré ho ťahajú do výšin. Skvelá práca. Hodnotenie: A ()
Přišlo mi, že tvůrci usilovali o sofistikovanější pokrm, než naservírovali. Není to prostě tak chytré a šokující, jak by asi mělo být. Nicméně Anya Taylor-Joy je opět skvělá. Na její ufo oči bych mohl koukat věčnost. A Ralph Fiennes samozřejmě taky. Nejzábavnější charakter je ovšem jídelní nerd Nicholas Hoult. Ten snad neumí zahrát nudně. Z dvojice nedávných satir na boháče mě Menu bavilo o dost víc než Trojúhelník smutku. ()
SPOILERY! Takový potenciál. A tak průměrný film. Místo chytré sociologické studie kolize společenských vrstev se z The Menu vyklubala sladkokyselá báchorka o naštvaném šéfkuchaři, který trestá jedny za to, že mu kdysi zkritizovali jídlo a jiné za něco, co s ním nijak nesouvisí. A i to film dělá nenápaditě a místama až hloupě (teatrální potrestání angel investora, bez kterého by šéfkuchař neměl k dispozici ani onu restauraci). Respekt k hlavnímu záporákovi na nule. Dokonce ani postava gastro-kritičky není zakomponována coby metafora na filmové recenzenty, kteří by chtěli film strhat. Jedinou postavou, která ve filmu svým vnímáním situace a reakcemi na ní dává smysl, je ta hlavní (Anya Taylor-Joy). Ta taky do dějového konceptu vnáší jediný nápaditý tvůrčí impuls odhalením svojí identity. Slabé 3*. ()
Osvěžující sociální horor, který se chvílemi tváří jako něco víc, ale ve finále ničím víc být nechce. Máme rádi obyčejné věci a v tom je ta pointa! Černý humor a pomsta za prázdnotu způsobenou prázdnými lidmi + podmanivá Anya Taylor-Joy jsou nejlepšími ingrediencemi téhle kulinářské chuťovky. Místy to nebylo úplně stoprocentní, ale o dokonalost stačí usilovat. ()
Nejsem plně ztotožněn s třemi hvězdičkami, ale za jistou originalitu i všechny zdařilé nápady (od dělení filmu na chody až po závěrečnou vizuální gurmánskou rošádu na podlaze), za hodně zdařilý výkon Ralpha Fiennese a za to, že mě Menu alespoň v poslední třetině navzdory všem výhradám dost pohltilo, je nemám problém udělit. Dokonce jsem se ke konci i zasmál, ač pocitově jsem měl po většinu času hodně daleko od toho, co bych vnímal jako komedii a v rámci žánru horroru mi zase atmosféra i v některých napínavějších místech připadala slabší. Film má rozhodně potenciál zaujmout díky svému námětu, jen na můj vkus příliš trpěl různými nelogičnostmi či lépe řečeno: minimálně nedovysvětlenými podivnostmi, kdy jsem se jen pídil po tom, proč? SPOILERY – úplně nejvíc se tak u mě dělo v případě sekvence se záchranářem, který chce po přečteném vzkazu zůstat a pomoct, po divném žertíku si sundává bundu, podle všeho pryč z restaurace neodejde, ale zmizí z většiny záběrů (pokud to byl stále on, zahlédneme ho z dálky už jen u jedné scény u vchodových dveří) a v kýžený okamžik ani mezi tím se absolutně nijak nepokouší zasáhnout? – KONEC SPOILERU * Těch motivů a prvků, kde bych se přímo ve filmu rád dověděl od tvůrců nějaké bližší oddůvodnění, by se našlo víc, ale po několika filmech z uplynulého roku, které u mě nedosáhly nad 2 hvězdičky, bylo Menu alespoň něco, co dokážu vnímat jako zajímavý pokus s několika silnými klady přítomnými po celý film. [55%] ()
Galerie (17)
Photo © Searchlight Pictures
Zajímavosti (20)
- V novembri 2022 Julia Moskinová v článku New York Times o zatvorení reštaurácie The Willows Inn na ostrove Lummi v štáte Washington uviedla, že táto reštaurácia (a jej "početné obvinenia zo sexuálneho obťažovania a žaloby týkajúce sa krádeže miezd") boli jednou z inšpirácií pre reštauráciu zobrazenú v tomto filme. V predchádzajúcom článku s názvom "'The Menu' Serves Fine Dining on a Skewer" (Menu na špajdli) Moskinová vymenovala aj ďalšie reštaurácie, ktoré boli medzi inšpiráciami filmu: "Hawthorn, fiktívna reštaurácia, je zmesou haute-rustic destinácií ako Noma v Kodani, Blue Hill v Stone Barns severne od New Yorku, Mugaritz v Baskicku, Willows na severozápade Pacifiku a súkromný ostrov šéfkuchára Francisa Mallmana pri pobreží Patagónie. Tieto reštaurácie, ktoré obdivujú kritici a ocenené komisie a ktoré navštevujú najmä bohatí gastroturisti, sú miestami, kde - podľa ich vlastnej literatúry - šéfkuchári nie sú kuchári, ale "rozprávači" o "čase a mieste", ktorí nielen kŕmia ľudí, ale "tkajú príbeh zmyslov, gest a emócií". (molcan2)
- Úloha "filmovej hviezdy" bola pôvodne napísaná pre Daniela Radcliffa a často znevažovaným filmom, na ktorý sa v ňom odkazuje, bol Victor Frankenstein (2015). Keď bol namiesto neho obsadený John Leguizamo, film bol zmenený na "Volanie doktora Sunshina". (molcan2)
- Keď sa kuchár asi po 40 minútach zastrelí, žulové dosky v kuchyni sú postriekané krvou. Po dvoch strihoch a niekoľkých sekundách sú opäť čisté. (molcan2)
Reklama