Reklama

Reklama

Modrá Electra Glide

  • USA Electra Glide in Blue (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Jediný film Jamese Williama Guercia, držitele Grammy za eponymní album Blood, Sweat and Tears a dlouholetého producenta kapely Chicago (zpěvák Peter Cetera hraje pašeráka drog Zemca a ve filmu se objeví i další její členové), byl natočen podle skutečné události: v květnu 1969 zastřelili dva dlouhovlasí mladíci z mikrobusu značky Volkswagen na arizonské silnici policistu na motorce. John Wintergreen (Robert Blake) je policista, který se svým partnerem Zipperem (Billy Green" Bush) hlídkuje na silnici protínající Monument Valley. Tento vietnamský veterán sympatizuje s hippies, současně se ale snaží být dobrým policistou. Svoji práci dělá poctivě. Na všechny řidiče se snaží brát stejný metr: je spravedlivý a neúprosný. Stále ale sní o tom, že jednou odloží svůj Harley Davidson a přilbu a stane se detektivem. Proto se chopí příležitosti, když k poslednímu případu povolaný detektiv Poole potvrdí jeho podezření, že se nejednalo o sebevraždu, ale o vraždu. Po počátečním nadšení ale díky Pooleovu chování a metodám přichází rychlé rozčarování a pochybnosti o povolání policisty a smyslu vlastního života vůbec.

Guercio vyrůstal na filmech, které promítal v kině jeho otec, nadšený obdivovatel Johna Forda, a je to na jeho díle znát. A nejen proto, že se natáčelo v Monument Valley v Utahu a že za kamerou stál známý Conrad L. Hall (držitel Oscara za filmy Butch Cassidy a Sundance Kid, Road to Perdition a Americká krása). Závěrečný záběr patří k nezapomenutelným. Film byl uveden v soutěži na MFF Cannes 1973 a o rok později byl Robert Blake nominován na Zlatý glóbus pro nejlepšího herce v dramatu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (83)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Síce na motívy skutočných udalostí, ale ide skôr o svojráznu odpoveď na Beztarostnú jazdu, ako keby sa film volal Easy Rider Reloaded, alebo Bezstarostná jazda naruby. Všetko je v tomto filme veľmi zvláštne. Od scenára, cez obsadenie hlavnej úlohy alebo nie príliš veľkého zamerania sa na vyšetrovanie vraždy až po zmeny tónu a žánrov. Konečný dojem je tak síce trochu rozpačitý, ale divák má aspoň dojem, že videl niečo celkom originálne a nejednoznačnosť vyznenia alebo posolstva je myslím skôr plusom. ()

MATADOR 

všechny recenze uživatele

Pravděpodobně jako mnozí přirovnám Modrou Electru Glide k policejní Bezstarostné jízdě. Ovšem pohodová atmosféra je zaměněna za policejní práci a sen stát se detektivem, který se z části splní, ale všechno není tak jednoduché a trpké konce jsou hodně ošklivé. ()

Reklama

Karlas 

všechny recenze uživatele

"Dobrý ráno, prasata, dobrý ráno, vy fašouni, bílý huby, vy vrahouni, vy vožralové, teplouši, vy buzíci, vy úchylové, vy hajzlové, poliši smradlaví... " Pravá arizonská policejní balada zaměřená spíše na život a osobnosti strážců zákona než na samotné vyšetřování zločinu. Při nostalgickém utápění se ve filmech, které jsem viděl před 30ti lety, si v tomto případě potvrzuji svých pět. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Modrá Electra Glide se svou atmosférou hlásí k odkazu Bezstarostné jízdy zcela otevřeně, v jedné scéně na ni přímo odkazuje. Působí jako druhá strana téže mince, když se na éru hnutí květinových dětí dívá pohledem příslušníků policejních jednotek, kteří o americkém snu a odvázanosti mají přece jen výrazně konzervativnější představu a jejich pojetí svobody se leckdy výrazně blíží postojům ovčáckých psů. Krach utopických představ hippies sice odhalila už Bezstarostná jízda, Hooperův kousek ale udržoval iluzi zmaření snu brutálním zásahem nepřátelského okolí. Modrá Electra Glide jde v deziluzi podstatně dál: ukazuje degeneraci ideálů rozleptaných drogovou závislostí, kšeftařením, pasivitou a neschopností čelit problémům. Guerciův snímek se v 70. letech evidentně trefil do pocitů tehdejší generace a získal slušný ohlas. Vzhledem k tomu, že nemám ani nebudu mít příležitost sledovat jeho tvorbu v nějakém vývoji, nejsem si zcela jistý jeho mírou talentu a jeho film nepřijímám bez výhrad. Svou estetikou násilí se výrazně blíží pojetí Sama Peckinpaha, jak o tom svědčí např. scéna divoké honičky motorkářského gangu. Místy si snímek moc neláme hlavu s logikou a kdybych se v tom chtěl rýpat hlouběji, našel bych leckterý snímek na kráse. Ale pozitivní dojmy přece jen přetrvávají a na 70 % celkového dojmu to postačí. ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Ze začátku mě to moc bavilo. Hlavní hrdina je malý motopolda někde uprostřed pustiny. Je dobrácký, trošku naivní, má holku, jednoho kámoše u sboru, obdivuje jednoho detektiva a touží po kariéře v oddělení vražd.  A když narazí na mrtvého, neváhá a pustí se do pátrání, aby si splnil sen. Pěkná atmosféra, občas humor, zajímaví spíše béčkoví herci a menší role pro zpěváka z kapely Chicago. Jenže případ se vleče hlemýždím tempem a postupně přichází deziluze, deprese a bohužel taky plíživá nuda. Je to spíše drama než krimi a to takové, které mě prostě nesedlo. Štvalo mě to jak ten dobrák postupně ztrácí všechno důležité a konec byl úplně na přesdržku. Za dobrotu na žebrotu... možná v jiném rozpoložení by to bylo za víc, takhle za 3*. ()

Galerie (55)

Zajímavosti (16)

  • Guercio k filmu napísal aj soundtrack - jeho skutočné povolanie je totiž hudobný producent a skladateľ. (sudruh sustruh)
  • Film v roce 1973 soutěžil na filmovém festivalu v Cannes, kde se mu od kritiků dostalo velmi chladného přijetí. V komentáři na DVD vydání filmu režisér říká, že díky kritikům z Cannes film dostal pověst "fašistického" díla. (Morien)
  • Ve filmu se velmi krátce jako jeden z hippies v davu na farmě objeví tehdy začínající Nick Nolte. Režisér mu podle svých slov chtěl dát mluvenou roli, ale v produkci na to nezbyly peníze. Nakonec se jeho jméno ani neobjevilo v titulcích. (Morien)

Reklama

Reklama