Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Byla silnější než on. Láska, jež se pojmenovat netroufá… Dramatik, spisovatel, básník, estét, čelný představitel dekadence a l’art pour l’artismu. Tím vším byl Oscar Wilde, jenž bývá také někdy označován za prvního skutečně moderního muže v historii. Jeho krátký život (1854–1900) byl naplněn tolika událostmi a dramatickými zvraty, že by vydaly na několik jiných. A především byl naplněn láskou. Láskou, jež se pojmenovat netroufá, láskou, kterou tehdejší společnost neuznávala, která ji šokovala a pobuřovala. Oscar Wilde však věděl, že „kam člověka osud vede, tam musí jít“ a že „ať je nám dáno cokoli, musíme to naplnit, jinak by náš život byl jen samé ponížení.“ A on nechtěl, nemohl žít v ponížení. Proto se dokázal postavit celé společnosti, proto byl ochoten zaplatit i cenu nejvyšší… Snímek režiséra Briana Gilberta (mj. tvůrce dalšího pozoruhodného životopisného filmu „Tom a Viv“ o básníku T. S. Eliotovi) je již třetím filmem, věnovaným Wildeovi. V r. 1960 byly natočeny filmy Oscar Wilde s Robertem Morleym a Soudní procesy Oscara Wildea s Peterem Finchem v hlavní roli. V této nejnovější britské verzi se s postavou Oscara Wildea pozoruhodným způsobem vypořádal Stephen Fry, který za ni získal několik mezinárodních cen (mj. byl nominován na Zlatý glóbus). (Česká televize)

(více)

Recenze (88)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Rozlomenost nesporně nadprůměrného, ale nikoliv špičkového díla spočívá poněkud překvapivě právě v tom, co je jeho největší silou: ve vůli demýtizovat wildovskou báj a v současné nezastírané úctě k dílu muže, který byl nesporným nadčasovým géniem své vlasti i světového lidstva. Prvoplánová reakce by ráda nenapravitelného, trochu rozmazleného, ale rozhodně ne bezcharakterního dandye, který, pokud byl ochoten, byl i skvělým otcem svých dvou synů, viděla jako revolucionáře nebo revoltníka své doby a jejích plochých konvencí. Důkladnější pohled postaví do popředí tragickou, předčasně zesnulou Wildovu ženu, která se rovněž projevila jako nekonvenční. Nekonvenční tím, že se vdala z lásky, že svého manžela milovala z hloubi srdce, nikdy ho nezradila, s odevzdaností a asketičností, budící úctu, hájila ze všech svých skromných sil jeho dobré jméno, jméno jediného skutečného muže svého nešťastného života. A snažila se zvládnout to, na co Wilde ve své nezodpovědnosti postupně zcela rezignoval: výchovu dvou synů, které spolu přivedli na svět. Podobně pozoruhodnou a statečnou ženou je Wildova matka, irská spisovatelka-revolucionářka. Alternativou tohoto soustředěného, duchaplného pokladu ctnosti a oddanosti takřka biblické se stal posléze rozmazlený sebestředný šlechtický fracek, který těžil ze svého fyzického zevnějšku, o nějž se nijak nezasloužil a jehož největší činem byly "homoorgie", ve kterých se posléze vyžíval nejen on, ale i sám Wilde. Ne homosexualita (obdobné stavy znají také pedofilové a incestníci, kteří rovněž mohou poukazovat na antické paralely jako to činil ve své obhajobě Wilde), ale právě tato charakterová a osobnostní rozlomenost z Wilda činí osobnost až tragickou. A jsou důvodem rozporuplné rozštěpenosti, kterou na sobě při zhlížení tohoto díla pozorujeme (ne náhodou filmem prochází jedna z nádherných Wildových pohádek o sobeckém Obrovi). Kritizovat ovšem v tomto případě není totéž co zatratit. Režisér Gilbert při svém vedení filmu dbal na co nejminucióznější vedení dějových ploch-epoch, víc než funkčně využíval neopakovatelnou Wildovu řeč, jejíž kouzlo je založeno na literátových uštěpačně rozpustilých paradoxech. Předností Gilbertova přístupu je i důraz na kvalitu výpravy a dokonalé vykreslení i sebemenších detailů podstatných pro vytvoření přesvědčivého obrazu viktoriánské monarchie. Výkony všech hlavních představitelů počínaje skvělým Stephenem Fry (mírou svého hereckého ztotožnění s postavou připomíná Cotillardovou v EDITH PIAF) jsou další mocnou oporou jeho režisérského ztvárnění. Divák při sledování tohoto filmu kritického myšlení tak nic nedostane zadarmo. Plody takovéhoto trávení času se nejvíce projevují na diváku samém: otázky, kladené Wildovi, se postupně mění v dotazy věnované sobě samému. V dotazy po mezích konvence, ideálu a lidského - byť nezavrženíhodného - selhání. ()

Skrk 

všechny recenze uživatele

Miluju Oscara Wildea a jeho knihy popřípadě divadelní hry. Tento jeho biografický snímek mne ohromil. Na druhou stranu mě, ale celkem zamrzelo, že zde dali minimum z jeho spisovatelského života a zaměřili se na jeho milostný vztah "Oscar a Bosie". (a předtím na pár "jeho" chlapců) Stephen Fry exceloval ->podoba Wildea tu byla, dokonce jsem to věřil i Jude Lawovi, který se tak vžil do role homosexuálního Bosieho, až to trochu děsilo. ()

Reklama

akisha 

všechny recenze uživatele

Neskutečné, že ačkoliv ve své době Wildea milovala celá Británie, dokázali ho najednou tak zdegradovat a vláčet. O to horší je fakt, že homosexualita byla zločin ještě do roku 1967 - minimálně v GB. Hrůza, že někoho tak inteligentního a nadaného tak sedřeli jen proto, že se mu zalíbil mladý Jude Law, a to se mu taky sakra nemůže nikdo divit. Netřeba Wildea idealizovat, jistě to byl snob a zhýralec, ale to byl kde kdo a do vězení za to nešel. Wilde v podstatě nikomu neubližoval, akorát prostě nedokázal včas vyklidit pole, když doba nepřála. Hodně silný film, který ukazuje "milou, malebnou Anglii" v dost nepříjemném světle. Jude Law je úplně neskutečný jako božský Bosie, arogantní fracek napřesdržku s obličejem andílka, chudák Wilde neměl šanci. V menších rolích hodně přesvědčivý Michael Sheen nebo Jennifer Ehle. Co se týče Stephena Fry, tak kristepane - ani Wilde by se snad nezahrál líp. Fry se s ním neuvěřitelně ztotožnil a vystřihl ho dechberoucím způsobem. Dokonalost. U rozhovoru se svou ženou ve vězení jsem byla vážně dojatá. Jo a poznámka na konec - jakmile vidím ksicht Toma Wilkinsona, vím, že ho budu nenávidět. A zde tomu nebylo jinak. . ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Oscar Wilde v místě a čase, kdy homosexualita byla hluboce nemorálním a trestným činem, ač ženatý a již slavný a sledovaný, napochodoval na večírek a sbíral pěkné kluky jak známky a oni se o jeho zájem mohli přetrhnout. Žádné dlouhé přemlouvání a Oscar je odkládal jak fusekle do té doby, než potkal Bosieho, kterého hrál Jude Law a já chci věřit, že to, jak Jude svoji roli se vším všudy a úžasně zahrál, byla opravdu jen poctivá herecká rachota. ()

Disk 

všechny recenze uživatele

Stále silný a neméně stále aktuální snímek o tom, že za překračování společenských konvencí a výsměch falešné měšťácké morálce se platí vysoké ceny. Stephen Fry a Jude Law, pro kterého mám z pochopitelných důvodů jistou slabost, se pro své role přímo narodili. Věříte jim každé slovo a každý polibek. Vše podtrhuje nádherná hudba, fantastická kamera (záběry na pohledného Judea Lawa jsou jednoduše pastvou pro oči) a nesmírně citlivá režie. Vznikl tak nesmírně komplatní snímek o lásce, která i přes dobové odsouzení má co říci i dnešku. Že i láska dvou mužů může být krásná. Snímek navíc zachycuje i komplikace, kterými taková láska může procházet, podobně jako jiné vztahy. Fantastický divácký zážitek plný elegance. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (3)

  • V tomto filmu dostal herec Orlando Bloom svou první filmovou roli, za kterou dostal zaplaceno 300 liber. (HappySmile)

Reklama

Reklama