Režie:
Steven LisbergerKamera:
Bruce LoganHudba:
Wendy CarlosHrají:
Jeff Bridges, Bruce Boxleitner, David Warner, Barnard Hughes, Peter Jurasik, David S. Cass Sr., Michael Dudikoff, Cindy Morgan, Jackson Bostwick, Dan Shor (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Snímek Tron byl v době svého vzniku vpravdě převratný, experimentoval s neprobádanou počítačovou animací a nevídanými vizuálními efekty, které okořenily skvělé akční scény. Flynn (Jeff Bridges) je počítačový expert, který se živí tvorbou her. Soustavně se ale také nabourává do počítačové sítě firmy Encom a snaží se z ní získat důvěrnou informaci. To se ale nelíbí hlavnímu programu, který se rozhodne přenést Flynna do svého království, elektronické civilizace, plné nástrah. Flynn se teď musí probojovat přes počítačové hry a pokusit se zneškodnit neovladatelný a nebezpečný hlavní ovládací program. Jeho jedinou nadějí je odvážný a věrný program Tron, který jako jediný je schopen mocného nepřítele porazit. (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (2)
Recenze (485)
Hodně legrační bity - yes-yes-yes :-) Ty mě pobavily vskutku hodně. Jinak zajímavý snímek s výtečnou grafikou, která mě vůbec nenudila - čehož jsem se trochu bál. Ale je fakt, že jsem ke konci začínal mít problémy vyznat se v jednotlivých programech a uživatelých. HUDBA: Wendy Carlos - Já nevím, jak tyhle orchestrálky hodnotit. Nějak mě neberou, a tady sis tím skladatelka mohla pohrát více. ()
Trochu "2001", trochu "THX 1138" a dalších sci-fi... a spousty, spousty "Star Wars". Lisberger se netrápil a okopíroval některé téměř celé scény Lucasova hitu, ale přesto (proto) vytvořil okouzlující svět s vyjímečným vizuálem (na tom slově není dostatečný důraz, takže ještě jednou - vyjímečným!). Bohužel se ale ve filmu i mluví - mnohokrát totiž připomíná zfilmovanou synopsi, kde se dialogy improvizovaly až na místě. V reálném světe se odehrávajících cca prvních 20 minut je proto nesnesitelných ve své hlouposti, zbytek je pak únosný dík uchvacujícím osmibitovým orgiím. __ Hodnocení absolutně za formu, se smysluplnějším příběhem by bylo maximum. __ Mimochodem, vykrádání SW je důsledné i v hudbě, která je místy nerozeznatelná od méně profláklých pasáží Johna Williamse. ()
hm, tak jsem se při příležitosti, kdy jsem konečně dostal do rukou Trona Legacy rozhodl, že se musím podívat i na dlouho uskladněný první díl, protože kdybych se nepodíval teď, po shlédnutí druhého dílu už nikdy. A... nepřekvapilo. Ničím zajimavý příběh, začátek filmu by mohl být prostředek, úvod opravdu úplně chybí a proto jediné, co je na filmu zvláštní a kultovní, je velmi neobvyklé a na svou dobu úžasné vizuálně propracované prostředí uvnitř počítače. Ale to je opravdu málo a ještě méně je to dnes, kdy mně i přes to, že jsem zcela uznal jeho prvenství, grafika a celý svět tam uvnitř po nějaké době začal iritovat a skoro mně rozbolely oči i hlava. Na dnešní dobu žel příliš zestárlé, anebo možná jen na mně příliš nestrávitelné... i díky otravným hercům a podivně nevýrazného Bridgese, který je ted mnohem víc cool ()
Technologicky revoluční, ale co do příběhu a vyprávění se disneyovská líheň nezapře. V porovnání např. se "Speed Racerem" je mezi oběma filmy zásadní propast v rovině invenčnosti a ambicí. Zatímco Wachovští v každém záběru ukazují svůj tvůrčí talent a vizionářské kvality z hlediska práce s výrazovými prostředky média, "TRON" možná někde ve fázi námětu byl průkopnický, ale finální realizace svazuje videoherní prostor do klasicky vystavěného vyprávění pro děti. Výjimečné postavení filmu tak v zásadě vychází nikoli z jeho kvalit, nýbrž čistě z faktu, že ve své době byl ojedinělý. Dnes už spíš camp a technologická naivita než klasika - taková počítačová, ale needukativní parafráze "Byl jednou jeden život" či dětsky asexuální verze "Joysticks". ()
Ze starého Trona mám rozporné pocity. Celý Tron je totiž vysloveně záležitost estetiky, designu a speciálních efektů. O nějakém ději nebo výraznějších filmařských výkonech nemůže být řeč. No a právě ona vizuální složka vypadá chvílemi směšně a občas zase žasnu nad genialitou návrhářů. Zaujmou například některá prostředí. Byť zastaralá, nelze jim upřít originální koncepci, ucházející jsou i kostýmy. Ale jiná prostředí jsou fakt bídná a například animované pasáže vypadají jako by je někdo zapomněl renderovat a triky často působí naivně a komicky. Tron rozhodně tedy není nijak zvlášť kvalitní filmařina, ale kombinací práce nadaných výtvarníků, tak vznikl jakýsi fenomén založený zejména na konceptu počítačového světa a jeho estetice, který přebil ostatní slabiny filmu a vlastně je učinil nepodstatnými, neboť je to právě vizuální složka a nic jiného, co je v souvislosti s tímot filmem vnímáno. A význam tohoto fenoménu v nějaké podobě přetrvává dodnes, byť spíš coby osmdesátkové retro. ()
Galerie (80)
Zajímavosti (45)
- Poté co Flynn (Jeff Bridges) uteče z dráhy pro motorky, můžeme v pozadí zaslechnout zvuky z videohry "Pac-Man" a na nástěnné mapě za Sarkem (David Warner) je Pac-Man ve svém slavném bludišti. (HellFire)
- Alanovi Bradleymu (Bruce Boxleitner) se na stěně kancelářské kukaně skví nápis "GORT KLAATU BARADA NIKTO", což je odkaz na slavnou sci-fi Den, kdy se zastavila Země (1951), kde jedině touto větou může být zabráněno mimozemskému robotu Gortovi ve vymazání Země ze Sluneční soustavy. (havLord)
- Peter O'Toole si mohl zahrát Dillingera/Sarka (David Warner), ale nakonec odmítl. (HellFire)
Reklama