Reklama

Reklama

Ať vyhraje ten nejlepší! Nebo ne? Reese Witherspoonová v hlavní roli americké studentské komedie... Maturantka Tracy Flicková (Reese Witherspoonová) je modelovou středoškolskou studentkou. Vzornou, iniciativní, ctižádostivou a chladně manipulující svým okolím, ať se jedná o spolužáky nebo pedagogy. Profesor McAllister (Matthew Broderick) ji nesnáší, ale současně je jí přitahován, i když ví, že si zahrává s ohněm. Když učitel zjistí, že Tracy ke svým trofejím hodlá přidat při nadcházejících studentských volbách i titul školní prezidentky, rozhodne se jí vytvořit náležité konkurenční prostředí... Režisér řeckého původu Alexander Payne (nar. 1961), který za svého mentora považuje českého emigranta Jiřího Weisse, upoutal pozornost celovečerním debutem Občanka Ruth o těhotné feťačce, jejíž nenarozené dítě se stane předmětem nátlaku dvou názorových skupin. Spolu se svým stálým spolupracovníkem Jimem Taylorem zpracoval pro svůj další snímek Kdo s koho (1999) román Toma Perrotty (jeho další kniha "Jako malé děti" byla rovněž úspěšně zfilmována) jako jízlivou satiru nejen na americký volební systém, ale také na záplavu bezduchých teenagerských veseloher. Snímek získal řadu ocenění především za svůj propracovaný scénář (mj. oscarovou nominaci a Cenu newyorských filmových kritiků) a také uznání za herecké výkony, mezi nimiž vévodí kreace Reese Witherspoonové v ústřední roli bezohledné manipulátorky, za niž byla vyznamenaná Cenou Národní společnosti filmových kritiků a nominací na Zlatý glóbus. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (120)

k212 

všechny recenze uživatele

No podle ukázek jsem čekala slaboduchoučkou komedii a ona se z toho nakonec vyklubala celkem zlá a výstižná satira na maloměstskou společnost, sláva. A některé "hlášky" jsou opravdu krutě vtipné (třeba ty promluvy s Bohem). Nicméně po filmařské stránce tomu přece jen "něco" chybělo a to nápaditější či originálnější zpracování, takhle to vyznělo až příliš televizně. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Film, jehož alternativní název by mohl znít „Uklízečova pomsta“. Jedna z nejlepších novodobých amerických komedií a zároveň jedna z nejdůvtipnějších společenských (+ politických) satir od dob Prestona Sturgese. Též skvělá připomínka časů, kdy si Payne a Taylor nebrali servítky, nešetřili jízlivostí a svým hrdinům nic neodpouštěli (a nesnažili se nás přesvědčovat, že došli k nějakému prozření a stali se lepšími lidmi). Řeči o demokracii, morálce a etice jsou sice pěkné, ale veškerou svou sílu ztrácejí, když dojde na osobní zášť. Pak vychází najevo, že spravedlnost je slepá. Přinejmenším na jedno oko. To, co začíná jako duel odpudivě ambiciózní studentky a učitele jezdícího v ošuntělém Fordu Festiva, který to nedotáhl dál než na jednu střední školu v Ohiu, je posléze doplněno o hlediska dvou dalších vypravěčů a zároveň kandidátů na školního prezidenta (jeden z nich reprezentuje populismus, druhá nihilismus). Film tak nejenže tematizuje povahu americké demokracie (mýtus o rovných příležitostech pro všechny), ale zároveň je demokratickým způsobem vyprávěn, neboť zohledňuje pohled každé ze čtyř postav a uzpůsobuje mu i styl dané sekvence (16 mm kamerou točené scény s Tammy, subjektivní představy McAllistera). Každá z nich vnímá realitu pouze ze své perspektivy a na rozdíl od nás neví, že ostatní nejsou tak v pohodě, jak se jim jeví, což prohlubuje jejich frustraci z vlastního života bez naplněných kariérních ambicí, rodiny či přátel. Cyklická struktura vyprávění (a kruhy, ve kterých se neustále pohybuje a s nimiž je vizuálně spojován McAllister) a slova o roli náhody přitom napovídají, že člověk je proti některým skutečnostem bezmocný a neustálá snaha překročit vlastní limity jej bude akorát zas a znovu vrhat do deprese. Skutečnými vítězi jsou nakonec paradoxně dva „poražení“ (Paul a Tammy), kteří se nesnažili přesáhnout sami sebe a zůstali autentičtí. Kromě inteligentního scénáře, který se nebojí ambivalence, a hereckých výkonů přesně na pomezí karikatury a uvěřitelnosti, film vyniká využitím autentických lokací a neherců (v čemž se Payne přiznaně inspiroval Formanovými filmy) a propracovaností řady zdánlivě marginálních scén do nejmenších detailů (flashbacky představující Tracy, již zmíněné 16 mm scény s Tammy, opakující se motiv odpadků, které McAllistera pronásledují na každém kroku). Vtipná, chytrá, originální a nadčasová satira, nad kterou někde opravdu hodně přemýšlel, což zas o tolika nových amerických komediích napsat nelze. 90% ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ťažko povedať, prečo sa Payne výrazne presadil až s O Schmidtovi, respektíve Bokovkou, Election sú totiž premyslený kvázi feel good film, ktorý nakoniec tak feel good nie je, aj keď vizuálne a herecky tak pôsobí. Otázky morálky a etiky sú zobrazované síce v ironickom a satirickom móde, ale úprimne a bez príkras. Payne sa navyše umne pohráva s formou a predstavuje nám v podstate hneď štyri hlavné postavy, i keď tou skutočne hlavnou je Broderickov učiteľ. Otázkou zostáva, kto je tu nakoniec víťaz a kto porazený. Ak sa toto deje pri voľbách na strednej škole, ako to asi vyzerá pri primárkach a voľbách prezidentských, že. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Alexander Payne v celej svojej kráse. Jeho filmy mali vždy niečo do seba. Príbehy jednoduchých ľudí, hlúpych chýb meniacich celý život a pritom mu zostáva nadhľad a určité pochopenie pre každú zo svojich postáv. Ako tvorca rozhodne patrí k tej novšej vlne súčasných režisérov a môže sa pochváliť osobitým štýlom a dobrým výberom postáv. Broderick by si zaslúžil viacej takýchto úloh a Witherspoon je absolútne neznesiteľná. Aj po toľkých rokov sa dokážem nad niektorými scénami zasmiať a zároveň byť značne spokojný so spôsobom ako je príbeh vyrozprávaný. Niektoré potrebné klišé dodržuje, iné naopak starostlivo rúca a stáva sa na poli školských filmov veľmi výrazným a originálnym. Nie dokonalé, ale po všetkých stránkach príjemné a zábavné. ()

waits 

všechny recenze uživatele

Broderick rozhodne nepatri mezi me oblibence, ale tady mu role stredoskolskeho ucitele docela sedla, vcetne komickych momentu (kupovani ziletek v automatu, zaverecne setkani u limuziny). Cele se to tvari jako teenagerska komedie, ale tahle skupina by asi neodesla z kina uplne spokojena - Paynuv film je chytrejsi, ostrejsi humor spise pro dospele, pribeh pochopitelny take spise nekomu, kdo uz patri mezi starsi. Prvoplanoveho humoru poskrovnu - nekomu se tedy muze zdat, ze ani o komedii nejde.. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (7)

  • Film se natáčel v Omaze, odkud pochází i režisér Alexander Payne a představitel Paula Metzlera Chris Klein. Natáčelo se na místní střední škole i za využití jejích skutečných studentů. (PogoJoe)
  • Entertainment Weekly zařadil film na 9. místo v žebřícku 50 nejlepších filmů ze středních škol. (Greg)
  • Matthew Broderick ve scéně u Lindina domu skutečně močil na strom. (zajda404)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno