Reklama

Reklama

Ať vyhraje ten nejlepší! Nebo ne? Reese Witherspoonová v hlavní roli americké studentské komedie... Maturantka Tracy Flicková (Reese Witherspoonová) je modelovou středoškolskou studentkou. Vzornou, iniciativní, ctižádostivou a chladně manipulující svým okolím, ať se jedná o spolužáky nebo pedagogy. Profesor McAllister (Matthew Broderick) ji nesnáší, ale současně je jí přitahován, i když ví, že si zahrává s ohněm. Když učitel zjistí, že Tracy ke svým trofejím hodlá přidat při nadcházejících studentských volbách i titul školní prezidentky, rozhodne se jí vytvořit náležité konkurenční prostředí... Režisér řeckého původu Alexander Payne (nar. 1961), který za svého mentora považuje českého emigranta Jiřího Weisse, upoutal pozornost celovečerním debutem Občanka Ruth o těhotné feťačce, jejíž nenarozené dítě se stane předmětem nátlaku dvou názorových skupin. Spolu se svým stálým spolupracovníkem Jimem Taylorem zpracoval pro svůj další snímek Kdo s koho (1999) román Toma Perrotty (jeho další kniha "Jako malé děti" byla rovněž úspěšně zfilmována) jako jízlivou satiru nejen na americký volební systém, ale také na záplavu bezduchých teenagerských veseloher. Snímek získal řadu ocenění především za svůj propracovaný scénář (mj. oscarovou nominaci a Cenu newyorských filmových kritiků) a také uznání za herecké výkony, mezi nimiž vévodí kreace Reese Witherspoonové v ústřední roli bezohledné manipulátorky, za niž byla vyznamenaná Cenou Národní společnosti filmových kritiků a nominací na Zlatý glóbus. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (123)

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Docela dobrý příběh, který obsahuje na americkou komedii ze střední školy víc sebereflexe, než se obvykle v USA nosí bohužel z mého pohledu docela zabil styl zpracování. Tak trochu tápe, jak moc má tlačit na pilu, jestli má být v určitých věcech odvážnější a časté přehánění bylo sice očividně úmyslné, mně ale ne vždy sedělo. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Film, jehož alternativní název by mohl znít „Uklízečova pomsta“. Jedna z nejlepších novodobých amerických komedií a zároveň jedna z nejdůvtipnějších společenských (+ politických) satir od dob Prestona Sturgese. Též skvělá připomínka časů, kdy si Payne a Taylor nebrali servítky, nešetřili jízlivostí a svým hrdinům nic neodpouštěli (a nesnažili se nás přesvědčovat, že došli k nějakému prozření a stali se lepšími lidmi). Řeči o demokracii, morálce a etice jsou sice pěkné, ale veškerou svou sílu ztrácejí, když dojde na osobní zášť. Pak vychází najevo, že spravedlnost je slepá. Přinejmenším na jedno oko. To, co začíná jako duel odpudivě ambiciózní studentky a učitele jezdícího v ošuntělém Fordu Festiva, který to nedotáhl dál než na jednu střední školu v Ohiu, je posléze doplněno o hlediska dvou dalších vypravěčů a zároveň kandidátů na školního prezidenta (jeden z nich reprezentuje populismus, druhá nihilismus). Film tak nejenže tematizuje povahu americké demokracie (mýtus o rovných příležitostech pro všechny), ale zároveň je demokratickým způsobem vyprávěn, neboť zohledňuje pohled každé ze čtyř postav a uzpůsobuje mu i styl dané sekvence (16 mm kamerou točené scény s Tammy, subjektivní představy McAllistera). Každá z nich vnímá realitu pouze ze své perspektivy a na rozdíl od nás neví, že ostatní nejsou tak v pohodě, jak se jim jeví, což prohlubuje jejich frustraci z vlastního života bez naplněných kariérních ambicí, rodiny či přátel. Cyklická struktura vyprávění (a kruhy, ve kterých se neustále pohybuje a s nimiž je vizuálně spojován McAllister) a slova o roli náhody přitom napovídají, že člověk je proti některým skutečnostem bezmocný a neustálá snaha překročit vlastní limity jej bude akorát zas a znovu vrhat do deprese. Skutečnými vítězi jsou nakonec paradoxně dva „poražení“ (Paul a Tammy), kteří se nesnažili přesáhnout sami sebe a zůstali autentičtí. Kromě inteligentního scénáře, který se nebojí ambivalence, a hereckých výkonů přesně na pomezí karikatury a uvěřitelnosti, film vyniká využitím autentických lokací a neherců (v čemž se Payne přiznaně inspiroval Formanovými filmy) a propracovaností řady zdánlivě marginálních scén do nejmenších detailů (flashbacky představující Tracy, již zmíněné 16 mm scény s Tammy, opakující se motiv odpadků, které McAllistera pronásledují na každém kroku). Vtipná, chytrá, originální a nadčasová satira, nad kterou někde opravdu hodně přemýšlel, což zas o tolika nových amerických komediích napsat nelze. 90% ()

Reklama

jojinecko 

všechny recenze uživatele

4,5*/5 Film, ktorý som si pozrel kvôli tomu, že Payne "umí" a tu sa to len potvrdilo. Election je obyčajným, navonok nenápadným filmom s "obyčajnými" postavami, v ktorom funguje všetko tak ako má. Či už sa jedná o typologicky presný casting (ešte aj ten trtko Broderick je fantastický a sem sa maximálne hodí), skutočne vynikajúci, inteligentný, nápaditý a správne dramtický/komediálny scenár, réžiu, kameru, kreativitu a nápady. Skrátka trefa do čierneho, len nechápem tie nízke percentá...c'est la vie... ()

Indiana 

všechny recenze uživatele

Nejdřív mě to docela bavilo, ale pak se skoro všechny postavy začaly chovat jako nesympatický blbci a žádná z nich, stejně jako absolutně nudná režie, nebyla dost zajímavá a nosná na to, aby utáhla prakticky nulovej děj. Jedinej, kdo mě tam docela bavil, byl Chris Klein z Prcicek, sice byl úplně tupej, ale občas vtipnej a docela dobrák. 50% ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Čekal bych od téhle komedie všechno jenom ne že se budu dost nudit. Téma voleb kdesi na střední škole je mně naprosto vzdálené a to asi rozhodlo protože herci nebyli špatní, ale vydržet nesmyslné žvásty o ničem od Reese Witherspoon to chce pořádnou dávku trpělivosti. Ostatně tak je to i s celým filmem. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (7)

  • Matthew Broderick ve scéně u Lindina domu skutečně močil na strom. (zajda404)
  • Entertainment Weekly zařadil film na 9. místo v žebřícku 50 nejlepších filmů ze středních škol. (Greg)
  • Role Tracy Flick vynesla Reese Witherspoon 45. místo v žebříčku Nejlepších filmových ztvárnění všech dob časopisu Premiere. (zajda404)

Reklama

Reklama