Reklama

Reklama

Slib

  • Belgie La Promesse (více)

Obsahy(1)

Pätnásťročný Igor sa učí za automechanika a pomáha svojmu otcovi Rogerovi na stavbe. Roger sa však neživí iba stavebnými prácami, ale aj využívaním ilegálnych prisťahovalcov, ktorých načierno zamestnáva a za ubytovanie im z výplaty strháva nemalé čiastky. Hoci je Igor ešte stále chlapec, ako pravá ruka svojho otca dostal dôležité lekcie života: naučil sa klamať, podvádzať i kradnúť. Jedného dňa príde na stavbu inšpekcia z imigračného úradu. Kým sa ostatní robotníci snažia rýchlo skryť, Amidou z Burkina Faso spadne z lešenia a vážne sa zraní. Roger sa obáva, že na zdravotnej pohotovosti by mu kládli priveľa otázok a tak Amidoua nechá napospas osudu. Tesne pred smrťou Amidou od Igora vymôže sľub, že sa postará o jeho ženu a dieťa. Keď Amidou zomrie, pochovajú ho do betónu a tým je pre Rogera záležitosť uzavretá. Zakrátko však pricestuje Amidouova manželka Assita s malým synom. Roger a Igor jej povedia, že Amidou odišiel z krajiny. Assita je však presvedčená, že jej muž sa len skrýva kvô li dlhom a čoskoro sa vráti. Jej prítomnosť v Igorovi oživí sľub, ktorý dal umierajúcemu. Ako môže dospievajúci chlapec vyriešiť konflikt medzi svojím otcom a vlastným svedomím? (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (36)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Bratia D v tomto prípade asi netušili, že iba načali niečo, čo o necelých 20 rokov začne tematicky dominovať európskej nezávislej tvorbe. Jeden z ich prvých celovečerných filmov a režijne pôsobí tak isto, ako by bol desiaty. Čaká nás jeden zásadný zvrat, s ktorým môžu mať mnohí problém, môže sa totiž zdať ako lacný a vykalkulovaný. Lenže o ňom tento film primárne je a vy si nečítajte vopred tu podrobne rozpísaný obsah. Sľub chytí vďaka dôveryhodnosti zobrazenia prostredia hneď od začiatku a mňa nepustil do konca. Ako sme si u bD zvykli, silný záver prichádza v ten pravý moment, kedy by mnohí režiséri ešte pol hodinu pokračovali a zbytočne pripravili diváka o fantáziu. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

První seznámení s bratry Dardennovými. Schopnost vyprávět ve své podstatě velmi silné příběhy se nedá tvůrcům v žádném případě upřít. Jak píše Tetsuo v komentáři na jiný film bratrů, věrnost realitě je obdivuhodná, několikrát jsem se nad tímto faktem pozastavil. Film mě na jednu stranu nechal po celou dobu sledování chladným, na druhou jsem se po konci přistihl, jak o něm neustále přemýšlím. Zasloužené 4*. ()

Reklama

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Syrový příběh nemilosrdně odhaluje zoufalé podmínky ilegálních emigrantů v Belgii, ukazuje bezútěšné osudy, které jsou nesmyvatelnou skvrnou (spolu s mnoha dalšími nevypratelnými fleky) na zdánlivě pěkně upraveném, uklizeném povrchu celého našeho kosmopolitního společenství - protože zdaleka nejsou jenom belgickou výsadou. Dokonce ani nemusíme nutně chodit za hranice, stačí se rozhlédnout kolem sebe ... A drama patnáctiletého chlapce, kterému ještě úplně neokoralo srdce. Našel v sobě hranici, kterou nechtěl překročit - a především sílu vzepřít se v rozhodující chvíli svému otci, jehož řekněme ryze "praktická“ výchova by měla naopak logicky vést k potlačení jakýchkoli morálních zábran. Děti zkrátka vždycky dokážou překvapit - rostou si po svém a v některých případech se nenechají úplně zkazit. Jérémie Renier jako Igor byl neuvěřitelně přesvědčivý. ()

jondzavid 

všechny recenze uživatele

Film bratov Dardennovcov (v Cannes triumfovali ešte lepšou Rosettou) ocenený na viacerých festivaloch je drsnou sociálnou drámou zo života prevádzačov. Príbeh konfrontuje vzťah otca a syna, ktorý vrcholí vzopretím sa syna proti otcovým praktikám a dilemou o vyzradení smrti afrického prisťahovalca jeho manželke. Znie to dosť tuctovo, ale Dardennovci dokážu bežnú sociálnu drámu podať štýlom bez vnucovania a vtiahnuť diváka do príbehu. Herecky slušne odvedený film bez pátosu síce nie je tak naturalisticky emocionálny ako Rosetta, ale svojím zdanlivo nezúčastneným spôsobom zapôsobí. Takže opäť musím svojich 3 1/2 dať smerom hore. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

U mnohých filmů na čsfd (naposledy třeba "Klub rváčů!) má mít nosný příběh (já příběh u filmu jednak nevyžaduji a Klub rváčů žádný nosný příběh nemá). Zato ho mají všechny dardennovské filmy, které jsou dosud viděl (5 ks). Nosný příběh by měl být založený na vztazích. (U Dardennů mě jen mate multietnická společnost, současnou Belgii si nedovedu řádně představit, tady na žďárském venkově mi to připadá místy jako sci-fi.) Příběh Igorova duchovního růstu je ale zobrazen tak mistrovsky, že kdyby ho Dardennové vydaly knižně, mohl by se (nožná i) zařadit mezi Hanse Castropa, Wilhelma Meistera nebo Zeleného Jindřicha. Igor dá SLIB, který nebere moc vážně, avšak vnitřní a vnější okolnosti ho donutí jej splnit. Sib je splněn tím, ne že se v podstatě zřekne svého otce, o němž věděl od začátku svoje a předpokádal, že bude takový i on, ale že řekne pravdu a tím na sebe vezme i všechny její důsledky. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (2)

  • Film získal dvě ceny na filmovém festivalu Valladolid (Španělsko) a to cenu FIPRESCI a cenu Zlatá tretra. Obě ceny získali bratři Dardennové. (Terva)
  • Film získal hlavní cenu za nejlepší snímek od národní společnosti filmových kritiků 1996. (Terva)

Reklama

Reklama