Reklama

Reklama

Oficiální verze

  • Argentina La historia oficial (více)
Trailer

Argentina roku 1983. Pět let po příchodu její adoptivní dcery si začne Alicia pokládat řadu otázek. Odkud přesně děvčátko pochází? Bylo ukradeno politickému vězni? A je jeho skutečná matka naživu? Je rok 1983. Alicia, matka adoptované pětileté holčičky, vyučuje dějepis na střední škole v Buenos Aires. Ve svém profesním i soukromém životě vždy ochotně přijímala "oficiální verzi", dokud se jednoho dne nezačala fasáda režimu a všeho kolem něj rozpadat na kusy. Alicia, která objeví v obrovské pyramidě lží trhliny, začne mít podezření, že by její adoptovaná Gabi mohla být dcerou zavražděného politického vězně. A právě tehdy se rozhodne vydat na bolestnou a neúprosnou cestu za pravdou - cestu, během níž může přijít o vše. Všechna tato individuální dobrodružství jsou součástí něčeho mnohem většího - Argentiny samotné, společnosti, která zeje nad propastí, snaží se obnovit svou budoucnost, zkoumá svá poranění a poznává se ve svých obětech a jejich popravčích. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (17)

chamonix 

všechny recenze uživatele

Pravicový převrat, pronásledování opozice, lidé mizející beze stopy, silná emigrace, vrchní velitel armády s diktátorskými pravomocemi, válka, která má odvléct pozornost od stále rostoucích vnitropolitických problémů ... Argentina 70./80. let dvacátého, nebo Ukrajina na přelomu druhé a třetí dekády 21. století? ()

mohamedsfinger 

všechny recenze uživatele

Velmi silný a emočně vypjatý film. To, co zde musím vychválit, jsou herci a hlavně scénář, jenž je napsán opravdu bravurně a tak, že téměř každého donutí k zamyšlení nad tím, jestli je apatie a chůze s davem vždy dobrým řešením. Tvůrcům se opravdu podařilo téměř dokumentární věrností ukázat atmosféru Argentiny ve druhé polovině 70. let a přidat příběh, který svou neprvoplánovou naléhavostí dojme mnohého diváka. Více než dvacet ocenění včetně Oscara, tak dle mého, skončilo ve správných rukou. ()

Reklama

Kroupa 

všechny recenze uživatele

K plnému porozumění filmu je zapotřebí znát historické pozadí, na které vrhnu světlo v zápětí. Ten, kdo ho nezná, pravděpodobně zažije ukrutnou nudu. Tento film není určen diváku obecnému, ale diváku znalému či přímo angažovanému. Nicméně je to film velice dobrý. Navzdory tomu, že se jedná o melodrama to není ždímačka na city, ani se tu neobjevuje příliš mnoho klišé. Historie - film se odehrává v přelomové době slábnoucí diktatury, kdy na povrch proniká rostoucí množství zpráv o hrůzných zločinech, jichž se vojenská junta dopustila s nástupem k moci. Vláda junty trvala jen několik let, tzn. že tyto zločiny se všechny odehrály z pohledu postav velmi nedávno. A nejen z pohledu postav, platí to i obecně - film byl natočen velmi krátce po přechodu demokracii, jedná se tedy o dílo, vyrovnávající se s nedávnou a mimořádně bolestivou minulostí, doslova tne do živého. Ačkoli je zápletka fiktivní, není to nesmysl, ale naopak se v něm nepochybně našla řada žijících lidí. Junta brutálním způsobem potlačila nejen aktivní opozici, ale všechny kritické jedince a lidi levicového smýšlení. Podobně jako o několik let dříve v Chile došlo k zatčení, únosu, věznění a mučení desítek tisíc lidí, tisíce byly zavražděny. Junta vytvořila atmosféru neustálého strachu. Vojáci zatýkali lidi bez rozdílu věku a pohlaví, nezřídka formou nočního únosu. Vězňové určení k likvidaci byli často zabiti svržením do moře z letícího letadla (viz výpověď důstojníka, který tyto lety prováděl, v knize "Flight"). SPOILER Zatýkány a mučeny (tzn. také znásilňovány) byly i těhotné ženy. Pokud se jejich děti dočkaly narození, byly jim odebrány a nabídnuty k adopci rodinám loajálním režimu KONEC SPOILERU. Matky, jejichž potomci "zmizely" (ať už to byly děti nebo dospělí), se začaly už v podmínkách diktatury organizovat ve sdružení jménem Madres de Plaza de Mayo, které ve filmu také sehraje svou roli. Jejich znakem je bílý šátek a zvyk v půl čtvrté ve čtvrtek obcházet náměstí Plaza de Mayo v Buenos Aires. Zajímavé je, že Madres v tom pokračují i dnes, čtvrt století od pádu junty, a to prostě proto, že se jejich děti nevrátily, jejich osudy nejsou prozkoumány a jejich vrazi potrestáni. Úpadek junty byl akcelerován porážkou ve válce o Falklandy, kterou provázely další mohutné represe. V době, ve které se odehrává film, již junta nemá dost sil na potlačení všech protestů, díky čemuž se mohou v novinách objevit zprávy o "zmizelých" a pořádat demonstrace, přestože jejich účastníci čelili neustálé hrozbě, že se ke "zmizelým" připojí (což se také stávalo). Jak již bylo řečeno, tento příběh je jedním z mnoha, které se v Argentině tou dobou odehrávaly. Samozřejmě je ústředním tématem filmu hledání pravdy a poté viny. Film není expresivní, násilí se v něm takřka neobjeví, stejně jako žádný voják, ale přesto se v náznacích ukáže vše podstatné, a to především převratnou atmosféru doby. Vysoce hodnotné je především zpracování viny - v roce '85 ústřední téma argentinské společnosti. Není jednoznačné, nesklouzává k černobílému rozdělování postav, neodsuzuje, ale naopak pečlivě vykresluje emoce. () (méně) (více)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Touha vidět proslulé filmy z nejrůznějších koutů světa mě tentokrát přenesla do Argentiny 80. let, k příběhu učitelky na pozadí totalitního politického systému a jeho hroucení. Rozhodně dobrý a tematicky velmi slibný příběh vygraduje do chvíle, kdy se v posledních 25 minutách stává silným emocionálním zážitkem. Bohužel na to, abych měl takový zážitek z celého filmu, by na mě musela z větší části podobně působit i předchozí hodina a půl, kdy jsem sice vnímal nejeden zajímavý útržek včetně náznaků politického tání ledů (rebelsky provokativní názory na hodině dějepisu ze strany studentů, záběry z protestů), bohužel často dlouho zůstávalo jen u těch náznaků a útržků. Ústřední děj kolem postavy učitelky v nejrůznějších situacích mezi tím hodně kolísal na různé úrovni od působivých scén mezi matkou a adoptovanou dcerkou až po nudnou rutinu v pracovním podniku. Nebo je film (ač mezinárodně ceněný) opravdu spojený s národní politickou situací každou chvíli v různých detailech natolik, že bez dalších informací, které samotný film nenabízí, ho cizinec nemá moc šancí plně docenit. Natáhlou stopáž tak úplně nezachránila v mých očích ani velmi pěkná hudba. [70%] ()

YURAyura 

všechny recenze uživatele

2/10 Zralá učitelka dějepisu musí po několika letech své kariéry přehodnotit historii vlastní rodiny. Její noví žáci jí totiž ukáží, že není důležité jenom to, co vyčte v oficiálních knihách, ale musí sledovat i jiné prameny. Přes manželův nesouhlas se dává do pátrání po původu své adoptivní dcery, aby nepřímo odhalila dosud bezmyšlenkovitě ignorovanou část dějin své vlasti i lidí kolem sebe. Od začátku se celý film neskutečně táhne a sou užvaněností sice rozehrává několik nosných témat, ale téměř žádného se nedrží déle než 5 minut, aby pak zase mohl otevřít něco dalšího a položit jiné řečnické otázky ponechané bez odpovědi. Cenný bude hlavně pro ty, kteří tuto konkrétní dobu v 70.letech zažili, a proto film ocenili severoamerickou cenou, pro mladší žijící pouze v demokratické společnosti zůstává z podstatné části těžko čitelný a ve výsledku si z něj možná odnesou jenom příběh ženy zmítané vnitřním bojem rodina vs. pravda. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (2)

  • Film získal Oscara v kategorii Nejlepší zahraniční film. (Pavlínka9)

Reklama

Reklama