Reklama

Reklama

Peter von Kant

Trailer 1

Obsahy(1)

Peter von Kant (Denis Ménochet) je úspěšný filmový režisér, který žije se svým asistentem Karlem (Stefan Crepon), kterého týrá a ponižuje. Prostřednictvím své múzy, skvělé herečky Sidonie (Isabelle Adjani), se seznámí a zamiluje do Amira (Khalil Ben Gharbia), mladého pohledného muže ze skromných poměrů. Nabídne mu, že s ním bude sdílet byt a pomůže mu proniknout do světa filmu... (mac000)

(více)

Recenze (4)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

O půl hodiny kratší utrpení než původní Fassbinderův film. Smysl to chvílemi dává ještě menší (třeba když Amir Petera obviní, že ho teď vidí v jiném světle, ještě předtím, než mu vůbec prozradí, jak mizerně zemřeli jeho rodiče), a v té zrychlené doslovnosti, když si člověk pustí oba filmy hned po sobě, je ten Ozonův navíc nechtěně komický. Asi jako pouštět si nějaký Gottův hodně trapný song (třeba Odnauč se říkat ne) na vyšší otáčky. Uff. Ozona mám většinou moc ráda, a asi i chápu, že ho ta divadelnost a teatrálnost strhla k remaku, ale za mě si tohle klidně mohl ušetřit. *** (B12) *~ ()

rashnomon 

všechny recenze uživatele

3.8.2023 Adaptace mého nejoblíbenějšího Fassbinderového díla, skvostné Hořké slzy Petry von Kantové, které je lesbickým melodramatem a pojednává o lásce, rostoucí v obsesi, k bezcitné couře, kterou pro ni má módní návrhářka. Toto melodrama je zfilmovaný Fassbinderův divadelní scénář, takže je známo, že se jedná o film, působící jako divadelní hra, v divadelním prostředí a s divadelním herectvím. V tomto případě se jedná o adaptaci tohoto melodramatu Fassbinderem číslo dva, Ozonem, který přeměnil lesby na gaye a módní návrhářku na režiséra. Ozon nemohl zapomenout na využití jeho typické satiry, která byla viditelná a v tomto případě nevím, zda to je až tak příjemné pro moje oko. Dramatičnost je hlavní pointou filmu a jeho vizuálu, což Peter von Kant splnil pouze polovičně. Neříkám, že je to něco špatného, naopak i v adaptacích by se mělo vymezit daným stereotypickým věcem a snažit se experimentovat. Ale zrovna u této hry mi tam to lehké narušení dramatičnosti vadilo. Většina záběrů, až na tanec na hudbu Comme au thêatre, který byl v pomalých švencích jedním podlouhlým záběrem, se tu neustále stříhalo. Záběrů tu tedy určitě bylo 2x tak více, jak v Hořkých slzách Petry von Kantové a i když se adaptace může naprosto vymezit originálu, v případě divadelní hry je za mne lepší se držet menšího počtu delších záběrů pro udržení autentičnosti a okouzlující atmosféry. Naopak estetika záběrů a mizanscéna byla on-point v tomto případě. Splňovala všechny faktory zfilmování této fenomenální divadelní hry. Scénografie byla přizpůsobená originálnímu dílu, ale i esteticky režii, queerness a hlavně divadlu. Takže by se v tomto případě dala považovat za těžké přizpůsobení divadelním scénám. To i estetika kamery a barvy v mizanscéně, které toto prostředí tvořily tak plastické, až to bylo koukatelné. Spolu s těmito body tento divadelní vizuál tvořily i kostýmy, které byly dechberoucí (stejně jako v Hořkých slzách Petry von Kantové), dobově přizpůsobené a samozřejmě queer působící.  Je to ale tak i tak herecká pecka, která vyžaduje nehorázně moc síly a trpělivosti na to, zvládnout portrétovat emoce postav takhle fantasticky. Nemohla chybět ani typická ladnost spojená s hudbou. Ladnost postav při každém pohybu, který vykonaly, filmu dosti přidává. Samozřejmě Ozon nemohl vynechat ikonickou část tance s velmi srdcervoucími citáty, která byla bohužel narušena znovu pár střihy, ale zase obohacena zrcadlem, což dodávalo na finální estetice. Jak u těchto citátů, tak i v celém snímku zanechal Ozon ikonické motivy v dialozích spolu s tématy. Taky nevynechal několik ikonických hlášek, bez kterých by to nebylo ono. Přidal tu sexuální scény, které se v originálním díle nevyskytovaly. Za mě takovéto scény vždy artovému a vizuálnímu *pornu* něco přidají, v tomto případě to leží na mezníku. Ozon z toho udělal ozonovinu, já bych preferovala ale větší zanechání ladnosti jako ve fassbinderovině. Ale co už, Ozon vlastně jeho hru hlavně zmodernizoval a vše jde s časem, takže je vůbec dobré, že se toho někdo ujal a udělal něco přívětivějšího pro novější generace. Film mi pomohl porozumět sadistické stránce Karin, v tomto případě Amira a stránce, která není masochistická, Petra a Peter. Nebyl to správný odhad a pouze to znovu donutilo postavu (jak je u Fassbindera známo) ke zhroucení a jejímu pádu. Celou dobu nám tu problikávály záběry sluhy, který byl divákem a posledním, koho měl. S postavou Petry jsem měla šanci těžce rezonovat, naopak s postavou Petera těžce. Možná je to pouhý queer opak, nebo naopak odlišněji napsané detaily postavy. K závěru CO BYCH DALA ZA TO, ABYCH MOHLA BREČET NA RAMENI SCHYGULLY. () (méně) (více)

Reklama

Reklama