Režie:
Phil Alden RobinsonScénář:
Phil Alden RobinsonKamera:
John LindleyHudba:
James HornerHrají:
Kevin Costner, Amy Madigan, Gaby Hoffmann, Ray Liotta, Timothy Busfield, James Earl Jones, Burt Lancaster, Frank Whaley, Dwier Brown, James Andelin (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Ray Kinsella (Kevin Costner) žije se svou manželkou a malou dcerkou na vlastní farmě v Iowě. Vede spořádaný rodinný život a pečlivě se věnuje svému hospodářství. To se však změní ve chvíli, kdy k němu začne v kukuřičném lánu promlouvat tajemný hlas. Ray si obsah sdělení vykládá tak, že má na svém poli zbudovat baseballové hřiště. Jeho bláhovému nápadu se nejprve všichni vysmívají, on je však odhodlaný naplnit svůj životní sen. Za podpory své milující manželky se mu podaří přeměnit kukuřičné pole v hřiště, na němž se sny dokážou změnit ve skutečnost. Na jeho hřišti se zjeví slavní hráči baseballové historie včetně legendárního „Bosého“ Joea Jacksona (Ray Liotta), který už je ale dávno po smrti. Tajemný hlas s dokončením hřiště ovšem neutichá a promlouvá k Rayovi znovu. Tentokrát ho donutí vyhledat slavného amerického spisovatele Terrence Manna (James Earl Jones), který mu nakonec pomůže porozumět významu poselství a odhalit účel jeho hřiště. Poetický snímek se v roce svého uvedení setkal s vřelou diváckou i kritickou odezvou a byl nominován na Oscara ve třech kategoriích včetně té nejprestižnější za nejlepší film. Snímek si dokázal získat srdce řady diváků svou magickou atmosférou, v níž se mísí minulost s přítomností a povzbudivým poselstvím o odvaze jít za svým snem. (Česká televize)
(více)Recenze (188)
Vlastně jsem musel hodně rychle upravit režim, když jsem si uvědomil, že Hřiště snů je plné poetiky. Původně jsem si totiž představoval cokoliv, ale poetiku určitě ne. V tu chvíli jsem se začínal dostávat do myšlenek, které tenhle příběh má, a které jsou ve své podstatě moc fajn. Jenže škoda, že jsem se k nim začal dostávat ve chvíli, kdy už se blížil konec. No a samotný americký farmářský život, Iowa, kukuřičná pole a baseball mi taky nic neříkají, takže i z toho důvodu za tři. Baseball vlastně s podstatou filmu vůbec nemusí souviset, stejně se ho divák nezbaví. ()
Hřiště snů, místo, kde se plní na první pohled sebe více nesplnitelné sny, pohádka pro (ne)dětského diváka. Dílo vpravdě vřele jako náruč blízkých, mám-li býti poetickým, nutné si ovšem říct, že místy až sentimentální a kýčovité, navíc nejsem s to překlenout to, že se zázraky dějí okolo prostředí, které mně, středoevropanovi, řekne jen máloco, okolo Costnerovy lásky k hře typicky americké - baseballu. Až pociťuji určitou uzavřenost vůči neamerickému publiku, a to i přes skutečnost, že film vážně není o baseballu, jako třeba Moneyball či První liga (to jen pro pořádek, kdyby jste hledali něco kvalitního, co o baseballu skutečně referuje). Zde, v Field of Dreams, hraje baseball roli toho, co postavy, jež prochází tajuplným příběhem, sdílí, místo něho bychom klidně mohli dosadit fotbal, hokej, ale i klidně něco mimo sport, třeba zahradničení... :-) 60% ()
Amerika je skutečně zemí netušených možností. Chlápek má manželku, malé dítě a velké dluhy, začne slyšet hlasy, zbaví se kvůli nim velkého kusu pole, které mu vydělává na obživu, a manželka od něj neodejde, neodvleče ho k lékaři, dokonce ho podporuje. Buď to můžete brát takhle vážně, pak je to na dlouhé kroucení hlavou. Nebo film vnímáte jako fantasy, pak je to možná ještě větší tragédie, protože vše je tak růžovoučké a slaďoučké, vše tak krásně do sebe zapadá a hlavně to Rayovi tak roštoumilounkatě vycháží, že čekáte, že to konečně pochopí i v bance a žapomenou, že má hypotéčičku. Jelikož je to film o baseballu, tak samozřejmě nemohou chybět americké nacionalistické proslovy a hlavně konstatování, že tato hra vlastně drží celou zemi pohromadě. No ještě že ten baseball Američané mají. ()
Výjimečně laskavý poetický snový film, který odráží jak světla reflektorů na baseballovém hřišti pečlivý a s určitostí osobní přístup režiséra i skladatele. Není divu, že tím nakazili i hereckou sestavu, která hrála stejně nadšeně jak procítěně. Samotný invenční příběh bohatý na fantazijní zvraty a obraty se úzce dotýká každého, kdo umí snít a má dar citlivého vnímání. Ráda zopakuji, že pečlivá osmdesátková práce si stále drží status precizní kvality a bezstarostné pohody. Bylo to tak zvláštně strhující, že mi ani moc nevadil provokativně se rýsující vercajk excentrika Kevina Costnera v tehdy módních narvaných jeansech.;-) ()
Hodně zvláštní a až úsměvně pohodový film. Pro milovníky baseballu zřejmě klasika, pro mě snaha doplnit si tak často v mnoha seriálech a filmech zmiňovaný a citovaný snímek. Ač to může znít naprosto dementně, Hřiště snů je něco jako mix Blízkých setkání třetího druhu a Interstellaru, akorát v tom namísto vesmírných entit figuruje baseball. Neměl bych s tím vlastně žádný problém, jen kdyby to alespoň trochu dávalo smysl a já měl pocit, že je mi představován svět, který se řídí určitými pravidly. Bohužel mi přišlo, že je to ale přesně naopak. Každých pár minut se stalo něco, co posouvalo bizarnost celého dění dalším směrem, aniž by se tvůrci alespoň pokusili vysvětlit, proč je to vůbec možné a kde tedy jsou hranice toho jimi vytvořeného fikčního světa. Je to ale škoda, jelikož ta podivná atmosféra filmu se mi líbila a Kevin Costner se v 80. a 90. letech do takových rolí skvěle hodil. 6/10 ()
Galerie (60)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (27)
- Výrok "Když ho postavíš, přijde" byl deníkem „Daily Telegraph“ zařazen mezi deset nejčastěji špatně citovaných filmových frází. Mnoho lidí totiž nesprávně říká: "Když ho postavíš, přijdou." (Dreadd)
- Do role Annie tvůrci zvažovali obsazen Sheily McCarthy a Reby McEntire. (Dreadd)
- Hřiště snů je první film, který napadl Robin (Cobie Smulders) v seriálu Jak jsem poznal vaši matku (od r. 2005) jako příklad špatného filmu. (Chagall)
Reklama